I dag hadde jeg min første løpetur med vibram five fingers i Frognerparken. For en fin tur! Å jogge med Vibrams fordrer en annen løpestil enn hva som er vanlig når man løper med sko som har mye demping. Når man løper barføtt, lander man på tærne før helen. Dermed hevdes det at forfotløping er en mer naturlig løpestil enn å lande på helen og deretter på forfoten. Støtet til ryggen når man lander med helen først er mye større enn ved å lande på forfoten. Teorien er at vi er skapt for å forfotløpe, ikke bygge opp skoene slik at helen lander først. (Mange mener at det er grunnet sko med demping som har ført til så mange belastningsskader blant løpere).

Siden i vår har jeg jobbet med å endre løpeteknikk. Kjøpte først Adidas Zero, knallfargede som du ser, noe som førte til merinnkjøp av treningstøy siden jeg synes jeg blir litt vel trafikklys-synlig med rosa topper og orange sko.  Skoene er digge å løpe med, og jeg kommer nok fortsette å løpe med dem, for å lande på forfoten går ganske naturlig med disse.

Når jeg trener inne foretrekker jeg å enten trene barbent eller i sokkelesten. Etter at jeg begynte med crossfit forrige sommer har jeg virkelig fått øynene opp for å trene uten sko. Jeg får et mye bedre grep på underlaget og dermed bedre balanse uten sko. Å ta tunge knebøy føles merkelig nå med sko på; disse puffene under skoene kjennes nesten merkelig ut.

Så derfor, og for å løpe mest mulig barføtt, bestilte jeg sko fra en norsk importør, Barefootshoes.no. Fikk rabatter blant annet fordi jeg er medlem på Crossfit Oslo. Et par dager etter jeg hadde bestilt kunne jeg plukke dem opp på Majorstua postkontor. Niiice!

Og dagens løpetur var himla bra! Jeg virkelig kjente underlaget da jeg løp. Asfalt, grus, gress, gjørme… Fantastisk. Løp kun 20 minutter, for å venne meg til løpestilen. Den verste feilen er at folk gønner på og får belastningsskade med en gang. (Et lurt triks er å hoppe hoppetau for å styrke muskulaturen rundt ankelen). Jeg var et stort og lykkelig glis da jeg kom hjem fra turen. Om jeg fikk mange rare blikk i Frognerparken med skoene? Bare litt.

Under er videoen hvor Harvardprofessoren Daniel Lieberman forklarer hvorfor barfotløping er bra for’æ. Les også dette intervjuet i NYtimes.