Denne uken har jeg begynt på styrkeprogrammet jeg har nevnt tidligere. Fire dager i uken i fire uker skal jeg fokusere på styrke. Jeg var helt sikker på at jeg kunne kjøre styrke og trene en metcon (kondisjon) etterpå – men tror det er litt optimistisk å kunne gjøre dette hver gang. Spesielt etter økt nr tre var jeg helt kjørt. Kroppen nektet meg å gjøre noe annet enn å slappe av. Nå har det kanskje også litt med at jeg de siste to ukene har trent nærsagt hver dag, men hovedsaklig er det nok at jeg ikke er vant til å kjøre tung styrke så ofte, så kroppen får litt sjokk. Og det er bra! Variasjon i treningen er nøkkel til gode resultater.

Det styrkeprogrammet Jon har laget til meg innebærer at jeg legger på mer vekt på de ulike øvelsene hver uke. Han rådet meg til å ikke starte veldig tungt.

Dag 1, mandag:

  • Shoulder press 5 – 5 – 5: 25 kilo
  • Deadlift 5: 70 kilo
  • Back squat 5 – 5 – 5: 50 kilo

Etter denne økten trente jeg metcon også.

Dag 2, tirsdag

  • Overhead squat 3 – 3 – 3: 25 kilo
  • Front squat 5 – 5 – 5: 40 kilo
  • Hang power clean 3 – 3 – 3 (og her har jeg ikke notert kilo, mf!)
  • Negative pull-ups 10 – 10 – 10. Der slet jeg med styrken.

Også etter denne økte kjørte jeg en tøff metcon.

Dag 3, torsdag

  • Box squat 5 – 5 – 5: 45 kilo
  • Shoulder press 5 – 5 – 5: 27.5 kilo
  • Deadlift 5: 80 kilo

Etter denne økten tok jeg 2*20 ghd-situps og så kapitulerte jeg.

Dag 4, lørdag. Dagen jeg ikke gjorde hjemmeleksen min og sjekket hva som faktisk sto i programmet og hvor tungt jeg gjorde de ulike øvelsene sist.

  • Overhead squat 5 – 5 – 5: 20 kilo
  • 3*max rep push-ups på tærne: 6 stk – 8 stk – 8 stk
  • Negative pull-ups 10 – 10 – 10. Gikk mye lettere denne gangen!

Styrkeprogrammet har vist seg å være artigere enn hva jeg trodde. Det skal bli gøy å se hvor mye sterkere jeg blir. Sist gang jeg makset på de ulike øvelsene tok jeg følgende:

  • Markløft: 110 kilo
  • Back squat: 80 kilo (her vet jeg at jeg tar mer men jeg er litt «redd» denne øvelsen grunnet min særs svaie rygg)
  • Shoulder press: 37.5 kilo

De andre øvelsene vet jeg ikke helt hvor mye jeg maxer på.

Mål er:

  • Markløft: 140 kilo
  • Knebøy: 110 kilo
  • Shoulder press: 45 kilo (?)
  • Kunne ta fem strikte pullups (nå tar jeg en), og snart lære meg å kippe
  • Kunne kjøre økter med armhevinger på tærne, ikke knærne

Gøy å trene mot noe og gøy å teste hvor sterk og sprek jeg faktisk kan bli. Om en uke kommer update på styrkeprogrammet. Og så skal jeg bli flinkere til å ta bilder.