Vi har kjøpt kettlebells. Det er fint. Om ikke lenge skal jeg stå på verandaen eller ute i parken og gjøre fancy moves med en eller to gule (16 kilo) eller grønn (24 kilo) kule. Jeg ønsket meg seff en i gull, men den er på 42 kilo tror jeg, så ikke fullt så nyttig å ha. (Jeg ønsker meg en fortsatt, asså, i tilfelle noen har lyst til å gi meg en).

I går kjørte jeg en amrap for meg selv med kettlebell swings på CFO. Jeg burde wod’e mer med medlemmene, men jeg liker så inderlig godt tidvis å trene for meg selv. Jogging, feks, er bedre alene enn sammen med noen (selvom det kan være hyggelig å jogge med Jon). Amrap 5 min av:

  • 5 armhevinger (goats for meg, alt som har med kroppsvekt å gjøre må jeg jobbe med)
  • 10 box jumps
  • 10 kb swings 24 kilo.

24 kilo er games standard, så jeg må bare venne meg til deg. Men det er tungt. En annen ting jeg må fokusere på er å bare gønne på, ikke ta pustepauser eller pauser hvor tanker som: du er sliten/det gjør vondt/jeg duger ikke/____ (sett inn noe negativt her). Tips til bra tanker mottas med takk! Når jeg jogger, er det som regel en slags lykkefugl som plystrer i hodet mitt. Under harde wods, derimot, er det ikke alltid slik. Mange ganger, men ikke alltid.

Tilbake til kettlebells. Kettlebells er utrolig gøy. Faktisk er å snatche ganske befriende. En enhåndssving med sjonglering i luften likeså. Turkish get up føles bra ut for hele kroppen.

Om du vil kun trene kettlebells, anbefaler jeg Oslo Kettlebellgym. Steve Maxwell, som sertifiserte Jon i KBs, og meg i body weight-trening, er i byen, så kan lønne seg å prøve en time der nå. Steve er litt av en fyr. Han er vel 60 år og tar L-sit pullup uten å bruke en kalori (selvom paleofolk ikke teller kalorier). Karl Kristian, som driver OKG, er nok Steves favoritt, og han har mange artige ord og vendinger på Facebook. Det kan vi like.

Om du vil trene kettlebells og masse annet, anbefaler jeg CrossFit Oslo. Seff!