Et svært vanlig spørsmål jeg får når jeg forteller om mitt kosthold, er: «hva spiser du, da?» Jeg har listet opp noe av hva jeg spiser til ulike måltider. Som du ser, blir det variasjon rundt det samme temaet: en proteinkilde sammen med grønnsaker. Fett får jeg i meg gjennom kokos, avocado, oljer, noe smør, nøtter og frø. Jeg prøver å spise grønnsaker etter årstidene og å velge økologisk når det passer seg slik. Også prøver jeg å spise alle fargene i løpet av en uke mtp grønnsaker.

Frokost

  • Omelett med ulike typer grønnsaker, kanskje bacon eller skinke
  • Eggerøre med røket eller gravet laks
  • Stekt egg og bacon
  • Paleoknekkebrød med avocado og kanskje skinkestekskive
  • Bær og nøtter med kokosmelk
  • Smoothie av feks ferskpresset appelsin, bær, spinat og avocado
  • Eggemuffins med brokkoli
  • Dampet spinat og bacon.
  • Pannekaker av kokos- og mandelmel

Lunsj og middag

Lunsj og middag går litt i det samme for min del. Først proteinkilder, så liste over tilbehør.

  • Skinkestek
  • Kyllingfilet tilberedet på ulike måter
  • Spicy kjøttboller, eller andre typer kjøttboller
  • Koteletter
  • Lever (min favoritt, Jon liker ikke)
  • Fisk, selv er jeg glad i all slags fisk, og liker å tilberede fisk i ovn
  • Generelt kjøtt og fisk …
  • Rotmos
  • Grønnsaker i ovn
  • Grønnsaker i panne eller wokede grønnsaker
  • Søtpoteter (om man ikke vil skjære ned på karbohydrater)
  • Salat med masse godsaker av grønnsaker og dressing med god olivenolje, sitron og hvitløk
  • Generelt grønnsaker … Green is good!

Snacks og dessert

  • Dadler med bacon (om du ikke vil kutte karbo)
  • Kokoskuler (oppskrift kommer!)
  • Paleoknekkebrød (for meg er de snacks nok)
  • Frukt i ovn (eks: papaya, epler og ananas) med kanel på
  • Kokosmelk med bær og nøtter
  • Nøttekuler med blåbær (oppskrift kommer)
Bilde tatt fra fitbomb.com, mannen til hun som skriver nomnompaleo.

 

Det er ikke behov for poteter/ris/pasta/brød til middag om man tilsetter en ekstra grønnsak. Litt ekstra brokkoli eller blomkål, for eksempel. Når vi woker  har vi bare mer grønnsaker i woken. Mer av det gode, rett og slett. Paleo er litt som å gå på buffet og kun spise det digge. Du vil vel ikke spise deg mett på brød når du er på buffet?

Nettsiden Nomnompaleo har mange gode oppskrifter på mat paleostyle. Anbefales!