Noen begynner med paleo ved å delta på eller gjennomføre for seg selv en 30 dagers paleo challenge. For noen kan det være ganske drastisk: fra å ha korn- og melkeprodukter, og kanskje sukker, i kosten til å ikke spise noe som inneholder dette. Den overgangen kan være tøff, men jeg ser også at mange gjennom en slik 30 dagers challenge opplever så mange positive forskjeller at de velger å fortsette med paleo.

For mange kan det være enklere å endre litt og litt. Som nevnt tidligere skjedde min overgang gradvis. Om du vurderer et paleokosthold vil jeg anbefale å starte med middagen: erstatt ris/pasta/poteter/brød med mer grønnsaker og ekstra proteiner. Lag gjerne for mye middag, slik at du kan ha rester til lunsj. Husk; ferdigsauser etc utgår – bruk heller sitron/olje/annet. Etter hvert vil du venne deg til smaken av mat som ikke har sauser på seg.

Frokosten kan deretter endres på. Erstatt brødet/grøten/knekkebrødet med kokt egg, eggerøre, paleoknekkebrød, smoothie, kokosmelk med bær.

I begynnelsen er det også mange som har en «cheat day» i uken, hvor de kan spise hva de har lyst på. Det hjelper mange å holde fokus resten av uken. Og kanskje ikke nødvendig å si men: godteri, ferdigmat og brus iz out.

Hvorfor prøve? Les de inspirerende historiene som mennesker fra hele verden sender inn til Mark Sisson etter å ha endret kosthold. Og kan mamman min, kan du også!