Jeg får stadig kommentarer som: du er sånn LCHF-fan, er du ikke? Eller: Du spiser vel ikke karbohydrater?

Svaret er både ja og nei. Ja, fordi et paleobasert kosthold inneholder mindre karbohydrater enn et konvensjonelt, vestlig kosthold og mer fett. Nei, fordi … vel, det skal jeg utdype i denne bloggposten. Men først et par setninger om likheten mellom LCHF og Paleo.

Et vanlig, vestlig kosthold kan inneholde så mye som 60 – 70 prosent karbohydrater daglig. Både paleo og LCHF inneholder mindre karbohydrater enn dette. Jeg vil kalle et konvensjonelt kosthold for high-carb, egentlig. I senere innlegg skal jeg forklare hvorfor vi ikke har behov for et så høyt karbohydratinntakt – og hvorfor det faktisk er skadelig med et så høyt inntak av karbohydrater (i alle fall når karbohydratene i hovedsak kommer fra sukker og korn). En annen likhet mellom paleo og LCHF er at vi ikke skyr fettet. I USA kalles konvensjonelt kosthold for SAD – Standard American Diet. SNK (Standard norsk kosthold) høres ikke like trist ut, så mulig jeg frister meg til SAD innimellom …

Så over til forskjeller mellom LCHF og Paleo. Og bare så det er påpekt: jeg er klar over at ikke alle som er LCHF bruker feks søtningsmidler. Dette her er en generalisert sammenlikning.

Ulikhet #1: Bruk av søtningsstoffer

I et LCHF-kosthold kan man benytte seg av søtningsstoffer som sukrin, steviapulver, aspartam, etc, til baking, i mat og i drikke. Det gjelder ikke for paleo. Ergo vil du ikke finne oppskrifter som inneholder sukrin til søtning på min blogg. Til nød kan jeg bruke honning som søtningsmiddel; honning er naturlig. Sukrin ser ut til å være litt i gråsonen siden det er et sukkeralkohol. Mitt ståsted er at det er bedre å bruke vaniljestang, eller kokosmelk eller -olje, en frukt, eller honning, for å sette søt smak på maten man lager. Er man uten sukker en stund, vil man merke hvor altfor søtt alt smaker, det være seg melkesjokolade, kaker, is, desserter. Holder man seg unna sukker og søtningsmidler vil man etterhvert ikke ha behov for så søte smaker heller. Da er det nok med ingrediensene jeg nevnte over for å dekke søtbehovet en fysen dag. For mer info, anbefaler jeg whole9life-artikkelen om sukker og søtningsstoffer, og Mark Sissons bakgrunninfo om søtningsstoffer.

Ulikhet #2: Kornprodukter

LCHF benytter seg av grove kornprodukter. Det gjør ikke paleo. Et paleo-kosthold inneholder ikke korn i det hele tatt. Kutt først sukker, kutt så ut alle typer kornsorter: havre, hvete, mais, ris, osv. Hvorfor vi unngår korn kan du lese om i Q&A øverst på bloggen.

Ulikhet #3: Melkeprodukter

I LCHF er fete melkeprodukter innafor. I strikt paleo er det ikke innafor. I en 30 dagers paleo challenge skal alt av melk ekskluderes, hvilket betyr at smør heller ikke skal brukes. Hvorfor jeg i all hovedsak unngår melk og melkeprodukter kan du også lese om i Q&A’en.

Konklusjon: eat real food!

Paleo er opptatt av kvalitet på maten, ikke kun av om maten inneholder lite karbo og mye fett. “Eat real food”! To gode spørsmål er; kan jeg spise dette i rå tilstand? Er produktet industrielt fremstilt? Er svaret ja på det første, er det som regel good to go. Er svaret ja på det andre, er svaret nei, ikke spis det. Det betyr at såkalt Frankenfoods utgår. Atkinsbar er low carb, men ikke paleo. Selv om et produkt inneholder lite karbiser, betyr det ikke at produktet gir deg bra næring.

 

PS: Paleo er også svært opptatt av kvaliteten på fettet vi spiser. En fet bloggpost (høhø) kommer snart.