Tilbehør: Paleohummus

Da jeg bodde i London for tre år siden hadde jeg et høyt forbruk av hummus. Lett å få tak i fra alle slags butikker, inkludert billigkjeden Tesco. Etter London bodde jeg i Qatar i tre måneder. Og i Midt-Østen konsumeres det mye hummus. Vi spiste hummus ute ofte, i tillegg til at vi lagde hummus hjemme. De som kjenner meg vet at jeg elsker hummus. God hummus gjør meg lykkelig.

Men nå … spiser jeg ikke hummus mer. Hvorfor? Fordi det inneholder kikerter, og kikert er en belgfrukt (legume) som vi unngår når vi spiser paleo. Savner jeg hummus? Javisst. Før tok jeg en boks med kikerter, litt tahini, et fedd hvitløk, en dæsj sitron, olivenolje og litt kumin i en blender, mikset et minutt eller så, og hadde som tilbehør til middagen min (som ofte besto av eggerøre). Nå har jeg hatt hummuspause lenge, med unntak av en middag hos pappan min for en uke siden hvor jeg ble servert hummus. (Jeg takker ikke alltid nei til anti-paleomat når jeg er på besøk hos folk).

Jeg savner hummus. Jeg savner den myke konsistensen. Smaksblandingen. Spise hummus med spiseskje rett fra blenderen. I heart hummus.

Så jeg måtte lage hummus, paleostyle. Det ble overraskende godt. Godkjent av Jon også. Ikke at det nødvendigvis er et kvalitetstegn, asså. Paleohummus tar lengre tid enn den ovennevnte beskrivelsen av hurtighummus, men er absolutt verdt innsatsen. Som vanlig googlet jeg meg frem til et par oppskrifter, slumpet meg frem og lot det stå til.

Finn frem shishaen (vannpipe) og patt på den i venteperioden!

Paleohummus

  • 1/2 blomkål som hakkes i småbiter
  • 2 ts kumin (eller et godt dryss, som jeg ville dosert med)
  • 2 ss olivenolje (eller en grei dæsj, som jeg ville dosert med)
  • Saften fra ca en sitron, kanskje en halv, spørs hva du liker
  • 2 ss tahini
  • 1-2 fedd hvitløk, spørs hva du liker
  • Salt og pepper om du vil ha

Bland den finhakkede blomkålen og olivenoljen i en ildfast form.

Stek på 240 grader til blomkålen er mør. Det tar sin tid, kanskje halvtime. Rør innimellom. Patt på pipa når du venter, ellerno.

Ops! Greide å svi'n litt!

Når blomkålen er stekt, tar du det over i en blender. Tilsett resten av ingrediensene og bland godt. Om du vil, kan du tilsette litt ekstra olivenolje. Og om du har like dårlig blender som oss, må du tilsette litt vann for å få blender’n til å fungere. Jeg ønsker meg ny blender.

Spis!

20 kommentarer

  1. Å, jeg elsker hummus. Stakkars deg som ikke kan spise det B-)

  2. Nå har jeg testet hummusen din twice og er så utrolig fornøyd!! Takk for at du deler :) Syns faktisk den var bedre enn med kikerter, jeg! (forresten også veeldig godt med blomkål i småbiter stekt på den måten med olivenolje og hvitløksbiter og salt og pepper. Måtte spise litt av bare det óg, før jeg lagde hummus av resten 😉 )

    • Jeg må bare adde hva jeg brukte hummusen til, for det var så godt! Lagde hjemmelagde burgere av burgeren da, guacamole, hummus, tomatskiver, løk, bacon, stekte aubergineskiver og majo blanda med chili. Prøv det! 😀

      • PaleoSara

        Ja, den blomkålhummusen er supergod! Så gøy at du tester mitt forsøk på oppskrifter :) Lagde du majones selv, forresten? Og: når jeg steker auberginer blir resultatet altid langt under pari. Noen tips? Den middagen høres knall ut. Tror det blir noe liknende i helgen. Burger er så godt!

  3. Burger er så utrolig bra når det lages på en bra måte! Syns også det er artig å prøve ut. Matglad.com- der har du meg! Jeg lagde ikke majonesen selv, desverre. Har prøvd det et par ganger, men endt opp med eggesuppe… Skal manne meg opp til et nytt forsøk snart, men tenker også at jeg bruker det så sjeldent at en økologisk majo kan gå! Jeg steker auberginene i godt med salt og masse fett 😀 og da mener jeg ganske mye fett. Også steker jeg de så lenge at de blir helt myke og gjennomtrukket og litt brune. (Ok, det høres litt ekkelt ut, men det smaker digg!) Så legger jeg de litt på tørkepapir så de ikke blir sååå fettete (men ikke for mye altså. Fettet er en del av kosen) Hilsen tjukk85 ;D

    • PaleoSara

      Jeg har oppskrift på en paleomajones jeg tenkte å sjekke ut. Stay tuned! Fettgrilla auberginer er digg, da. Høres ut som mine. De er gode, men ser kanskje ikke særlig innbydende ut. Men men, det er jo bare en bagatell

  4. tips: det er viktig at alt er romtemperert når man lager majo 😉 forskjellig temp= skiller seg.

  5. Hei!
    Fin Fin Blogg:-) Jeg og samboeren lurer på om vi skal prøve paleo og nå driver jeg å tester oppskrifter. Jeg er kokk og det er litt vanskelig for meg å godt alle ting man ikke kan spise men han vil så gjerne og jeg er dermed villig til å prøve! (hjelper på med alle fordelene da ;(!)
    Tenkte jeg skulle tipse deg om at du burde adde hvitløken når du steker blomkålen,, rå hvitløk gir en bitter, sterk smak mens en varmebehandlet gir en rund fin smak. Driver å steker blomkålen nå, gleder meg til resultatet!
    Finnes det en detaljert oversikt noe sted over alt man kan spise og drikke? Har så klart 100 vis av spørsmål?
    Igjen, takk for fin fin blogg og inspirasjon!!

    Klem Janine

    • PaleoSara

      Hei!
      Sjekk «om paleo» der er det mer info. Kan også sende deg en handleliste om du sender meg mail!

      Kanon med kokketips. Du ser nok av oppskriftene mine at jeg ikke er noen kokk :)

      Send spm på mail eller her på bloggen, jeg svarer villig :)

  6. Hei igjen, nå er måltidet inntatt og det var deilig! Bønnene var kjempe gode, men har googla masse nå og det står at bønner ikke er lov…. Hm… Spiser du litt som ikke er paleo eller mener man forskjellig om dette?

    • PaleoSara

      Jeg spiser friske grønne bønner men holder meg unna belgfrukter. Spiser hummus en sjeeelden gang siden det er ca det beste jeg vet.
      Belgfrukter er ikke en del av paleo grunnet antinæringsstoffer, dårlige proteiner sammenliknet med animalske proteiner og forholdsvis høyt kabohydratinnhold.
      Håper det var svar :)

  7. Pingback: Tahinidressing | Paleoliv

  8. Å, du har reddet livet mitt og vi kan sikkert bli bestevenner! Jeg også ELSKER hummus og den hos Tesco’s var god, men ekstra delicious var den du kunne kjøpe hos delikatessebutikkene i Storbritannia. Jeg begynte å spise paleo i februar i år og er helt månebedotten med hvor bra det har vært for kroppen min! Men hummus har jeg savnet noe enormt – i tillegg til quinoa, mitt favorittkornprodukt.

    Mens jeg lurer inn en quinoasalat i mine juksemåltid (2 i uka), har jeg aldri tenkt på at hummus kunne lages på noe annen måte enn med kikerter. Men jeg burde jo gjort det, siden jeg spiser blomkålris + pizzabunn av blomkål allerede. Nå burde det være bevist at blomkål er mye mer fleksibel enn poteten – den kan brukes til absolutt alt og er faktisk sunn!

    Takk for flott blogg og oppskrift! Jeg er ny her, men skal absolutt følge med videre.

    • Du hadde meg ved «vi kan sikkert bli bestevenner» haha!
      Forøvrig kan jeg si at tahinidressingen også redder meg når jeg lengter etter hummus.
      Så bra at kroppen din trives med kostholdet. Er så fint å høre!
      Håper du følger med videre :)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*