Det måtte jo komme, et innlegg om løping. Overskriften har du kanskje catchet; den er en mild omskriving av Haruki Murakamis eminente bok om hans løpende liv «What I talk about when I talk about running», som igjen er inspirert av Raymond Carves novellesamling «What we talk about when we talk about love».

(nederst i innlegget: rabattkode hos barefootshoes.no!)

Jeg elsker å løpe. E l s k e r.  Ikke på mølle, det gjør jeg kun når jeg må under en CrossFit-økt om vinteren, for eksempel. Jeg foretrekker å løpe i friluft. Om høsten er det fint å løpe i Oslos gater og titte inn i stuene til folk. Om vinteren er det deilig å løpe på knirkende snø, eller på is med piggsko og føle seg både nerdete og uovervinnelig. Om våren liker jeg lukten av jord som har ligget skjult i flere måneder. Og om sommeren er det fantastisk å løpe på myke skogsstier.

Men først, et bilde. Jeg må jo benytte muligheten til å poste bilde av meg selv når jeg har på leopardbuksen! Leker jeg Karate Kid? Noup. Se nøye på den venstre leggen!

Jadda. Jeg har kompresjonstøy under buksa. Leggkompresjon fra 2XU. Og om natten sover jeg med kompresjonssokker. Hvorfor? Fordi jeg tok frem mine Vibrams five fingers på tirsdag og løp en god tur. Jeg har ikke brukt vibrams på en stund, heller ikke jogget åtte kilometer på lenge. Allerede etter to kilometer merket jeg at muskelen i den venstre leggen begynte å protestere. Deg om det, tenkte jeg og løp videre. Langs Akerselven blomstret hvitveisen, det var varmt, det var vår, det var lykke (ikke øl og berusende ord, asså). Etter hvert ble høyre legg med i klagekoret. Jeg har nemlig ikke gått kurs for å lære meg perfekt forfotteknikk; jeg har gått gradvis over men har garantert en del å jobbe med. På slutten av turen haltet jeg litt og da jeg kom hjem .. vel. Det gjorde vondt bare Jon så på leggene mine. Men men! Jeg bruker rulle på dem og masserer dem og går med kompresjon og popper Omega3, så det går nok i orden. Og neste helg skal jeg på løpeteknisk workshop på CrossFit Oslo. Det anbefaler jeg alle å melde seg på!

Jeg har nemlig troen på at vi ikke er født til å løpe med svære kladder av joggesko. Eller til å deise avgårde og lande på helen, slik vi gjør når vi har på disse skoene. Jeg har selv gjort det, og har hatt alle typiske løpeplager. Jeg har nettopp lest ut boken Født til å løpe, som jeg fikk av Pax forlag. I tillegg til at den er en skikkelig page turner, gir den gode argumenter hvorfor man bør trene seg opp til et mer naturlig løpesteg.

Boken kan kjøpes hos barefootshoes.no. Bruker du koden paleoliv får du 10 prosents avslag på alle varer, frem til neste helg! Jeg anbefaler vibrams, denne boken og kompresjonstøyet fra 2XU (man får en superrompe i disse tightsene). Barfotløping gir en helt annen løpsfølelse. Og trenger du flere argumenter, sjekk ut videoen under.

God løpehelg!