Flere enn meg der ute som har lakenskrekk? Jeg har som mål denne uken å ikke sitte ved mac etter klokken 21 på kvelden, og å legge meg senest 2230. Nå er klokken over 21 … Sara, da. Jon blogger på bloggen til CrossFit Oslo. For en tid tilbake skrev han et innlegg om hvor viktig søvn er. På alle de ulike paleonettstedene jeg besøker og paleobøkene jeg har lest, påpekes viktigheten av nok søvn. Gjerne åtte timer, og helst i et mørkt rom. Det siste er jeg ikke helt fan av, for nå spesielt i den lyse årstiden synes jeg det er fantastisk å våkne til solen. I dag morges våknet jeg av meg selv 0607. Ikke så rart kanskje, når jeg fikk hotellets beste rom, med vinduer på to av veggene og fantastisk sjøutsikt. Karmapoeng til meg!

Bilde

Hvorfor er søvn viktig? Søvn er viktig for hjernen din. Du husker bedre og er mer tilstede når du får nok søvn. Det er viktig for regulering av hormoner. Vanskelig for å gå ned i vekt? Sjekk søvnvanene dine. For lite søvn kan påvirke stresshormonet kortisol som også kan bidra til ekstra fettlagring. Energien din blir høyere med nok søvn. Keen på resultater på jobb, trening, studier? Sov mer. I tillegg kan søvnunderskudd bidra til at eldringsprosessen setter raskere i gang. Bedre med søvn enn quickfix og dyre kremer (som kanskje ikke funker …). I tillegg er det skikkelig digg å våkne uthvilt om morgenen. Like digg er det å ikke blir trøtt i løpet av dagen (noe som seff har masse å gjøre med hva slags mat du spiser også, bare så det er påpekt).

Om du vil lese mer om søvn, anbefaler jeg sjekke hva Mark Sisson har skrevet om temaet.

Og hvis du lurer på hva jeg har trent i dag, så kan jeg godt fortelle det, asså. I går jogget jeg ved Skaugum og spurtet i motbakker ved Semsvann, mildt najs. Møtte ikke på MM eller HM eller hunden Milly Kakao. Det var jo litt trist, i grunn. Fordi jeg jogget i går og ikke vil trene det samme hver dag, tok jeg meg en svømmetur i hotellets badeland i dag. Utendørsbasseng i nydelig maivær! Hvagirumei!

G’natt! (Og husk at magnesium kan hjelpe deg å sove bedre. Funker for meg).