Paleo og graviditet

Graviditeten har ikke endret stort av mine matvaner. Min rettesnor i hverdagen er fremdeles paleo, og når jeg har født kommer jeg til å spise paleo, og MiniMe (arbeidsnavnet på kidden) kommer også til å spise paleo. Jeg ser ingen grunn til å introdusere korn etc til MiniMe når den ikke får det i magen min og når jeg anser det som ugunstig for helsen. Ikke kommer den til å få ferdigmat på glass heller, sånne:

Jeg var jo gravid da vi var i Kroatia og bestemte oss for å gjennomføre en 30 dagers paleo challenge. Det gikk forsåvidt greit, i og med jeg hadde mest lyst på grønne blader den første tiden. Men jeg fullførte ikke, fordi kroppen etter hvert virkelig ba om ost. Jeg drømte om ost, og Jon satt foten ned og nesten ba meg kjøpe ost fordi jeg pratet i patos om ost. Og så godt det smakte! Herrejemini, ost og salami, lzm! Nå er ostetiden forbi, men jeg har fortsatt en liten grad av fete melkeprodukter i kosten. Jeg har en melkeslant i den ene koppen med kaffe jeg drikker daglig (da jeg cravet ost cravet jeg også latte og jeg sponset Stockfleths et par ukers tid; nå frister ikke latte det grann). I en uke nå har jeg drukket kefir, men det har jeg ikke lyst på mer. Og middagen i dag er «pai» med litt ost. (Jeg glemte den i ovnen fordi jeg så på nyhetene. Oppskrift kommer snart!)

Mulig det er grunnet kostholdet, mulig det er grunnet gode gener –  damene på både mors- og farssiden har hatt svangerskap uten kvalme – men jeg er i alle fall frisk som en fisk (utenom de tre siste dagers blærekatarr). Jeg har ingen rare cravings. Jeg har ofte lyst på salat og på leverpostei. Leverpostei inneholder litt gluten, så jeg har litt baktanker med å spise det, men ja. Jeg spiser det. Jeg har kun vært kvalm en gang. Jeg er i uke 17 og har foreløpig ikke lagt på meg i det hele tatt. (men jeg ser jo at kroppsammensetningen er annerledes nå – mer fett og mindre muskler. Enda en grunn til å ikke kikke slavisk på vekten, grls!). Jeg var trøtt de første månedene men har trent hele tiden (mer om trening senere). Blodsukkeret mitt, de morgenene jeg har husket å måle, har vært på mellom 4.3 til 4.7, hvilket er ok. Eneste forskjellen i matvanene mine er vel at jeg spiser mer frukt enn før.

Jeg lener meg på ymse nettsider om preggis og paleo. Om noen vet om flere, tips meg gjerne! Eller om andre der ute har vært eller er paleopreggis.

  • Paleo Pregnancy Guide: Oppdaget denne i dag, så kan ikke si så mye enda. Men virker ok informativ!
  • Everyday Paleo: Litt om graviditet og fertilitet om man googler på siden. Mye om paleo og familieliv, hvilket er superinspirerende og knall for vår del!
  • Denne oversikten fra Wellnesmama
  • PaleoHacks har jo alt, også om paleo og graviditet

Kommer til å legge ut flere linker etter hvert som jeg forsker mer på emnet. Har ikke vært så mye tid til nå, men nå er hverdagen heldigvis mindre hektisk!

3 kommentarer

  1. Nå har jeg lest bloggen din lenge uten å legge igjen en kommentar, men nå var det på tide med en tommel opp!
    Kom over bloggen via crossfit oslo sine nettsider, og har vært fan siden 😉
    Har selv cøliaki, og paleo er spennende! Begynte med crossfit i våres, men sliter med en elendig rygg, så er degradert til litt annen trening for nå.
    Uansett, tommel opp for fin inspoblogg når det kommer til kosthold og trening! Og grattis med liten baby på vei! Blir spennende å følge den veien også:)
    Og p.s.: Go’ og mager-leverposteiene er glutenfrie (uten at jeg vet hvordan de ellers passer inn med paleo, men hvertfall et glutenfritt alternativ)!

    • Hei Kine!
      Takk for fine ord og tips om leverpostei! Har jo planer om å lage postei selv, ettterhvert …
      Håper rygg blir bedre! Du skakke kimse av annen trening heller :)

  2. Pingback: Velkommen fra godt.no og VG! | Paleoliv

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*