Heisann paleopipl!

Her kommer endelig et lite (?) sammendrag av foredraget jeg holdt på Lille Måne sin høstkonferanse forrige søndag. Jeg var i celebert selskap med mange dyktige folk og fikk selv med meg noen av foredragene. Blant annet til bonden Trond Qvale, som holder økologiske storfe (Rød Angus). Han hadde mange gode poeng om moderne kjøttproduksjon. Som du kanskje vet, er det gunstig for helsen å ha et balansert forhold mellom Omega6 og Omega3. Omega6 er betennelsesfremmede, og i dagens kosthold får vi i oss alt for mye Omega6 enn vi behøver – blant annet grunnet at dyrene vi spiser får kraftfor som gjør at kjøttet inneholder mye Omega6. Økologisk kjøtt og villfisk, derimot, har en gunstigere fettsammensetning, så om du har råd bør du prioritere å spise økologisk. Selv hadde vi økologisk kjøttdeig til middag i dag. Smaker bedre gjør det også! Kiwi har en finfin kampanje gående i Oslo-området (og økt salget av økologisk mat med 50 prosent, yeah!).

Jeg fikk med meg slutten av Pål Jåbekk sitt foredrag, veldig bra! Den 29. november holder han foredrag på idrettshøyskolen jeg skal på om jeg rekker tilbake til Oslo i tide etter jobbreise. Foredraget til Andreas Eenfeldt var også bra. Han er jo en svært dreven foredragsholder, og det merker man. Kan de fleste triksene i boken for å holde interessen oppe. Eyvind, fra barefootshoes.no, sitt foredrag om naturlig trening var et bra innslag på konferansen – bra med litt treningsprat i alt kostholdspratet!

Så over til mitt foredrag. Jeg hadde kun bilder på min power point, så å legge ut den er temmelig meningsløst. Er ikke særlig fan av slides med mye tekst. Som tilhører da veksler man mellom å lese og å lytte og blir dermed ikke en god lytter. Jeg er ikke superdreven på foredrag, men vet at jeg holder langt bedre presentasjoner dess mindre tekst en slide inneholder.

Foredraget startet med at jeg snakket om mammas ektemann, Espen. Han begynte noe motvillig på paleo i januar, med en 30 dagers paleo challenge som mamma ivret etter å gjennomføre. Og, for å være ærlig, han trengte å pusse opp maskineriet litt. Nå er mamma og Espen så og si paleo hele tiden, bortsett fra vin og noen kosedager innimellom. Resultat for Espen? Ned åtte kilo, blodtrykk stabilisert (det var Høyt), mere energi, mindre jetlag etter de mange reisene sine, etc etc. Han er en typisk mann rundt de seksti som jobber mye og er glad i mat. Med paleo kan han fortsatt jobbe mye og spise god mat – med god helse.

Foredraget var delt i tre. Hva er paleo? Så hvordan kan man være paleo i hverdagen? Og til slutt brukte jeg mamma og meg som eksempler på hvorfor paleo er bra for helsen, i tillegg til å liste opp andre generelle helsefordeler med et paleobasert kosthold.

Hva er paleo? Jeg startet med å si at det ikke bare er et kosthold, men en livsstil: kosthold, funksjonell trening og fokus på nok søvn og hvile. I tillegg innebærer en paleobasert livsstil ofte fokus på økologisk mat, nærmat, sesongbasert mat, forholdet mellom Omega6 og Omega3 og å få i seg nok VitaminD. Jeg snakket kun grunnleggende om kosthold her.
Jeg liker CrossFit-Norge sin paleopyramide. Enkelt fortalt: spis kjøtt, fisk, fugl, egg. Spis så mye du vil av grønnsaker (ikke potet, og om du vil passe på karbohydrater velg grønnsaker som vokser over jorden). Velg sunt fett, som foreksempel avocado, kokos og olivenolje. Spis litt av frukt, nøtter og frø.
Paleo inneholder ikke kornprodukter, ikke melkeprodukter, ikke sukker eller juksesukker og ikke belgfrukter. Skal man være streng på det, er det ikke paleo å lage paleopannekaker eller paleomuffins  – selvom jeg også gjør det innimellom. La det bare ikke bli en vane.

På paleo i hverdagen viste jeg bilder jeg har postet på bloggen av hvordan Jon og jeg organiserer hverdagen vår med planleggingen av mat og hva vi spiser til de ulike måltidene. Sjekk oppskrifter for tips – og gi meg gjerne noen tips også! Typisk frokost er noe med egg eller en smoothie med masser av spinat, bær og kokosmelk. Lunsj og middag går litt i det samme for min del – lunsj er nok mitt største måltid. Har blitt kalt matmonster av kolleger. Planlegging må til også, for eksempel lagde jeg knekkebrød til å ha med da vi fløy til Dubai, for jeg vet at flymat ikke er helt min greie. (Spiste forøvrig litt av den og fikk vondt i magen). Jon og jeg prioriterer å lage middag sammen, og alt vi spiser lages da fra bunn. Det tar ikke så lang tid – det tar jo tid å koke pasta, koke poteter, steke en pizza også! Til hverdags lever vi ganske enkelt, og så fjonger vi det mer til i helgene.

Mamma har blogget hos meg to ganger tidligere, les del en og del to! Hun er superfornøyd med sitt nye kosthold. Hvem sier at foreldrene våre ikke kan få nye vaner? Selv har jeg fått en langt bedre helse etter at jeg startet omleggingen av mitt kosthold for tre og et halvt år siden. Mulig det er på tide med en “historien om meg”-bloggpost snart? Fordelene med paleo som jeg listet opp var:

  • Endret kroppsammensetning
  • Mer energi og jevn energi
  • Bedring av autoimmune sykdommer
  • Bedret kolesterol og blodtrykk
  • Økt libido og fertilitet
  • Bedre prestasjon på trening
  • Avslappet forhold til mat
  • Bedre humør – redusere depresjon
  • Bedre hud
  • Bedre søvn
  • Bedre fordøyelse
  • Ikke hoven i kroppen (vann)
  • Mindre vondt i kroppen
  • Mindre vondt i magen
  • Generelt en bedre helse
  • Etc etc

Så avsluttet jeg med at mitt håp for paleo i Norge er at det blir fokus på helse ikke på vekt. Og at målet for den enkelte med en paleolivsstil er friheten det gir. Fri for dårlig matsamvittighet, treningssamvittighet etc. Man kan spise når man er sulten og stoppe når man er mett. Og spiser man en sjokolade en dag har man spist sjokoladen – dropp den dårlige samvittigheten. Jeg mener at kroppens normaltilstand er å være frisk. En paleobasert livsstil gir ingen garanti for et friskt liv, men det er et riktig og viktig skritt på veien.

Håper det var et ok sammendrag av foredraget mitt!