Jeg er ikke særlig glad i nyttårsforsett, men jeg liker planer. Halvårsplaner, årsplaner, treårsplaner. Mulig jeg er en liten kommunist? Kan røpe såpass at en av mine tre – fire planer for det kommende halve året er å se mer til vennene mine. De har i for stor grad blitt neglisjert i 2012, hvilket ikke er bra. Men – mye annet i 2012 har jo vært bra. Årskavalkaden fortsetter!

Litteratur

De fleste har sikkert fått med seg at jeg er delaktig i den norske versjonen av Mark Sissons The Primal Blueprint og The Primal Blueprint Quick and Easy Meals – på norsk kalt Naturlig Mat. Ganske så mange har kjøpt boken allerede, hvilket jeg synes er skikkelig stas. Oppskriftene er temmelig enkle og fagstoffet lettfattelig å forstå. Kan vel ikke bli bedre enn å spise mat som gir god helse og som samtidig smaker superb?
20121213-222123.jpg

I sommer kom Melissa og Dallas, som driver Whole9, ut med It starts with food. Den anbefaler jeg alle å lese. Jeg liker deres tilnærming til mat, liv og helse. Selv leste jeg boken i Kroatia og kunne ikke hatt bedre ferielektyre.

It_starts_with_food

Boken Født til å løpe (Born to run) anbefaler jeg alle til å lese, løpeentusiast eller ei! Lettlest, engasjerende og inspirerende. Få på deg barfotsko og sett i gang med gradvis tilnærming med barfotløping! (Husk – kjøp boken eller barfotsko hos barefootshoes.no, oppgi kode «paleoliv» og få 10 prosent rabatt!)

født til å løpe

Da jeg holdt foredrag på høstkonferansen på Lille Måne fikk jeg boken til Kostdoktorn Andreas Enfeldt, med personlig hilsen til meg hvilket den dag i dag fortsatt gjør meg barnslig glad. Matrevolusjonen har en mer LCHF-tilnærming til kosthold enn paleo, men likevel er den svært nyttig å lese. Og ja, du kommer til å bli litt sinna på for eksempel Nøkkelhullsmerket når du leser boken.

matrevolusjonenForøvrig er jeg ekspert på å lese flere bøker samtidig, og i disse dager tar det lang tid for meg å lese bøker, men andre bøker jeg driver på med og anbefaler er The Paleo Solution, Why Zebras don’t get ulcers, Why we get fat, Good Calories Bad Calories og A-Z Coffee. Og samt et par preggisbøker. Og ja, for ikke å glemme Well Fed. Jebus så mye god mat!

wellfed1og2Paleoliv i media

2012 var året da media begynte å få øynene opp for Paleo og for CrossFit. Frem til mai jobbet jeg litt som instruktør på CrossFit Oslo, hovedsaklig på nybegynnerkursene OnRamp. Det var utrolig gøy, men nå og fremover har jeg ikke tid til det, og heller ikke tid til å fordype meg i lektyre om trening og trene på å bli en trener. Jon tar den biten, jeg tar kosthold. Grei fordeling.

I mai eller juni hadde iForm et lite sitat fra min blogg. Ikke stor mediedekning, men flott og fint å bli nevnt, det må jeg jo si.

iform

Jon var intervjuet i det iForm-bladet som er ute nå, om CrossFit. Forøvrig starter det flere OnRamp-kurs på CrossFit Oslo i januar, så om du ikke har testet det og er keen på å komme i god form raskt og bli like hektet på endorfiner som jeg er, anbefaler jeg å melde deg på! Jon skal holde et av kursene, på tirsdager og torsdager.

iform2

I januar holdt jeg en paleo challenge på CrossFit Oslo. Redaktøren i Stella, Lene, var med på kurset, og skrev om det i etterkant.

I høst var paleo på ny omtalt i Stella, og denne gangen var jeg intervjuet og avbildet over flere sider. Forhåpentligvis inspirerte artikkelen flere til å spise mat som er oppbyggelig for helsen – og som også kan bidra til bedre resultat på treningen!

stella

Og nå på nyåret kommer en sak om paleo hvor jeg er intervjuet i et av de andre magasinene som vi kvinner kan lese – følg med!

Trening blir egen bolk – det kommer i morgen.

Forøvrig sitter jeg på kjøkkenet og skriver, mens Jon forbereder morgendagens kalkun og stuffing. Jeg kanke klage. Stuffingen anbefales, sjekk ut Verdens Beste Stuffing nuh og lag i morgen!