Jeg blir ordentlig fornøyd av at det gode budskap sprer seg. I KK som kom ut i dag tester en journalist paleodietten en uke (og hun kommer sånn cirka til å fortsette), det er intervju med meg om hvorfor jeg hovedsaklig spiser paleo, og boken Naturlig Mat er omtalt. Hurra! Sjekk ut sidene 22 og 23 i kroppsbilaget til KK.

paleoliv_i_kk

KKs kroppsbilag er på 50 sider og inneholder en del bra stoff. Og litt som jeg hisser meg opp over. (Har litt lavterskel på å hisse meg opp over visse saker). Synes det er mange gode kostholdsråd i bladet, som å spise proteiner og naturlig fett – og at det bidrar til stabilt blodsukker og dermed at man blir mindre fysen og har mindre energisvingninger. Men jeg forstår ikke helt at det er så mange som etter min mening «henger igjen» i den gamle reduser kalorier gjennom fett-tankegangen (dere vet, VGs vektklubb). For etter flere sider med fokus på steinalderdiett og råd om å spise nok fet fisk, nok proteiner, masse grønnsaker og redusere sukker og hvitt mel, er det en ernæringsfysiolog som har laget en kostholdsplan for å gå ned i vekt i løpet av fem uker. Hadde jeg fulgt rådene hadde 1) gamle plager kommet tilbake 2) jeg hadde fått ujevnt blodsukker og 3) jeg hadde vært konstant sulten. Helse? Trukke det. Hennes generelle råd er å telle kalorier, redusere fett – og da spesielt mettet fett (men Brelett og Majones er visst sunt!) og for eksempel spise havregrøt og appelsinjus til frokost. Hei blodsukkerstigning.

kcalfrokost

Denne kaloritankegangen burde snart bli passé! Det virker som det ikke tenkes på at ulike former for mat har ulik påvirkning på våre hormoner, som kan gjøre oss slanke, fete, syke, fertile, ikke-fertile, osv. Jeg vet at jeg før jeg fant paleo tidvis spiste mindre kalorier enn hva jeg gjør nå, og jeg var både mer lubben og hadde mindre energi og mer småplager. Alle som ser hva jeg spiser i løpet av en dag vet at jeg har såkalt matvett, men likevel er jeg forholdsvis slank (og ikke har jeg lagt på meg masse som gravid, ei heller har jeg vann i kroppen. Kosthold = nøkkelen, tror jeg, for mamma hadde utrolig mye vann i kroppen da hun var gravid og vi har like kropper).

Noen ganger lurer jeg på om ernæringsfysiologer (og overleger på overvektsklinikker feks) leser nyere forskning i det hele tatt. Det er kjempefrustrerende, for jeg vet at mange vil oppleve økt vektreduksjon, stabil vekt etter en stund, økt energi, bedret helse og livskvalitet både fysisk og psykisk ved å endre innholdet på tallerkenen – IKKE endre kaloriinnholdet. Som whole9 sier i It starts with food: Change the food on your plate.