I heimen tar vi d-vitamin hver dag, utenom på sommeren. Vi bruker pure pharma sin, som jeg kjøper på CrossFit Oslo. Du kan også bestille de fra barefootshoes.no. Husk å bruk rabattkoden «paleoliv» slik at du betaler litt mindre!

Vi som bor i kalde nord får ikke d-vitamin fra solen i mange av årets måneder. Huden produserer selv d-vitamin av sollys, men kun om solen står høyere enn 45 graders vinkel på himmelen. Det vil si, og her kopierer jeg Andreas Eenfeldt sine ord fra Matrevolusjonen, at «skyggen din må være kortere enn deg for at det skal bli noen større mengde av vitamin D». Ergo – nok inntak av d-vitamin gjennom mat og tilskudd er nødvendig. Og det gjelder spesielt mørkhudede personer, som tar opp mindre d-vitamin gjennom huden enn lyshudede personer.

Hvorfor er d-vitamin viktig for oss?

Vitamin D er et steroidhormon, dvs «masterhormon» på lik linje med testosteron og østrogen. Dermed påvirker det funksjonen til hundrevis av gener i veldig mange kroppsceller. Mangel på d-vitamin forbindes med:

  • Lettere få influensa og bli forkjølet
  • Utvikling av ulike typer kreft
  • Større risiko for hjerte- og karsykdommer
  • Benskjørhet (vitamin d hjelper skjelettet å ta opp kalsium)
  • Depresjon
  • Autisme
  • Alzeheimers
  • Etc …

Hvordan få d-vitamin?

  • Være ute i solen i sommerhalvåret. Men vis solvett!
  • Laks. Men husk at oppdrettslaks inneholder mye omega6 sammenliknet med villaks – og for mye omega6 kan være betennelsesfremmende.
  • Sardiner, tunfisk og makrell
  • Egg (helst egg som ikke har spist industrielt vekstfor)
  • Lever
  • Meierismør

Vi spiser fisk i alle fall tre ganger i uken, og i perioder er jeg veldig glad i lever, men likevel tar jeg d-vitaminer hver dag fra oktober til mars/april. Også viktig for ammende kvinner å få i seg nok d-vitamin slik at bebis får nok d-vitamin fra brystmelken!

For de nysgjerrige, les mer her, her, og her . Blant annet. Anbefaler også å se hele denne filmen!