Pizza Pizza!

Lørraspizza er det ikke mye av her i huset. Ikke freddaspizza, heller. Nøkkelmerket grandiosa, sieru? Fortsatt ikke det grann bra for helsen. Noen ganger kan jeg savne å spise pizza pollo. I mine unge dager, som student, var pizza pollo og to øl sammen med DN lørdag lørdagskos før fest. DN lørdag har jeg fortsatt med, da. Jeg blir glad inne i meg av å lese det som Per A Risnes jr skriver, samt musikkanmeldelsene til Audun Vinger. Når jeg ser Vinger på gaten her i Oslo har jeg alltid lyst til å gå bort til ham og si at jeg koser meg skikkelig med hans gode blikk og gode penn om musikk, men jeg tør ikke. Kan vel bare håpe han leser om Pizza Pizza? (Han spilte på Blå også før i tiden, har svingt svansen og blitt svett noen sene netter da). (Shit, det her tyder på at jeg er blitt gammal).

Så ja. Jon og jeg tuller ofte med at om jeg hadde vært annerledes aka «normal» kunne vi bestilt take away-pizza som andre gjør en sliten ettermiddag eller en lat helg. Det er jo ikke uvanlig å se en person bærende på en pizzaeske. Og pizza er jo godt! Har søkt litt rundt og funnet en oppskrift som så god ut. Hvilket den også var! Jærskla mektig. Vi hadde ost på toppen, så ikke strikt paleo det her (men lchf). Om du holder deg unna melkeprodukter kan du evt ha pizza uten ost, men for eksempel ha bacon på toppen. Er du paleo challenge, anbefaler jeg å vente med paleofiserte matretter slik som pizza, til de 30 dagene er over.

Pizza

Nok deig til å fylle i alle fall en langpanne

  • 9 dl mandelmel
  • 6 ss olivenolje
  • ca 3 dl vann
  • 2 ts bakepulver
  • 4 egg
  • Salt og oregano ved behov

Bland alle ingrediensene. Jeg anbefaler å ha i vannet til slutt og tilsette det litt etter litt. Ha deigen i en langpanne og fordel jevnt ut med hendene, en kjevle eller noe annet du synes passer. Stekes i ca 20 minutter på 180 graders varme.
DSC_7334Vi hadde kjøttdeig med hvitløk og sjalottløk, sjampignonger, artisjokk og soltørket tomat, i tillegg til tomatpure og ost som fyll. Det stekte vi på 180 grader i ca 17 minutter – til osten var fin og gyllen.
DSC_7336DSC_7340

Tro meg – mektige og gode greier! Vi hadde rester i flere dager.
DSC_7343

29 kommentarer

  1. Ingen snev av kransekakesmak i bunnen? Jeg har prøvd å lage «frokostrundstykker» en gang etter en oppskrift med mandelmel og de smakte kransekake, bare å kaste.

  2. Thea Mathisen

    Nam, dette så godt ut! Takk for oppskrift!

    Jeg er en av dine nye, faste lesere som har begynt å spise mer og mer paleoittisk (hvis det er et ord?). Kommer nok aldri til å bli «helfrelst», men jeg merker at kropp og sjel har så innmari godt av å spise mest mulig rent. Melka derimot, den får ingen ta fra meg. Jeg elsker melk og det gjør magen min også :) Korn og sukker, derimot – not so much.

    Takk for en inspirerende og flott blogg! Du virker til å være ei knakanes flott dame 😉

    Keep it up!

    • PaleoSara

      …. Og takk til deg for fine ord! Blir alltid glad!

      Enhver må finne sitt kosthold, men at mest mulig «rent» kosthold er gunstig er jeg ikke i tvil om. Som du sier: godt for kropp OG sjel.

      Glad lørdag til deg!

  3. Måtte også lage pizza i helgen! SÅ godt!! prøvde meg på en bunn av egg, fiberhusk, olivenolje og vann/fløte. Blei ikke så verst! men fyllet…OMG (hvis det er lov å si det,haha): dritgodt!! jeg dauer enda. (måtte poste det på selv. så hvis du får normalitetsattakk en annen gang råder jeg deg til å prøve 😉 )

  4. Hei! Har tenkt på paleo en stund nå, kjøpte til og med en sånn derre paleooppskriftsbok. Men synes det virker umulig med det tidsskjemaet jeg har (er vanskelig nok å presse inn en times crossfit innimellom). Er heltidsstudent, jobber ca 75-100 prosent alt ettersom (blant annet natt i helgene og sene kvelder). Og har hund og kjæreste jeg gjerne vil se litt innimellom.. Noen tips om hvordan jeg kan få det til? Ofte skal jeg rett fra skole til jobb, og rekker såvidt å løpe innom på Rimi og kjøpe Fjordland, ikke akkurat paleo. Sliter med magen og kløe pga matintoleranse, så vet jo godt at jeg har mye å vinne på å legge om kostholdet…

    Alle tips mottas med takk og bukk!

    Du er kul, forresten. :)

    (Og sånn relatert til pizza, prøvd søtpotetbunn? Visstnok godt.. http://carrotsncake.com/2013/01/sweet-potato-pizza-crust.html )

    • PaleoSara

      Hei Cecilie!

      Sorry litt sent svar fra denne kanten. Lage mat fra bunnen kan ta lang tid, og det kan ta kortere tid. Jeg vet mange som er tidspresset bruker noen timer på søndagen til å lage mat til den kommende uken, etter å ha planlagt mat og handlet inn på lørdager. Det er også kostbestparende – god menyplanlegging gjør at ingredienser ikke så lett går i matsøpla.
      Jeg tror det er det beste tipset, egentlig – å rydde plass i kalenderen en dag i uken og lage mat. Om du sjekker bloggen theclothesmakethegirl, og hennes bok well fed, gjør hun nettopp dette: matlagingsdager.
      Selv er ikke vi så gode til det, men i hverdagen har vi som regel ganske så raske retter til middag. Vi steker grønnsaker og nå om dagen som regel fisk. Eller jeg skjærer opp grønnsaker og slenger det i ovnen og gjør andre ting mens de blir ferdige.

      Når du lager middag i hverdagen, lag doble porsjoner slik at du kan ha med til lunsj eller fryse ned til senere bruk.

      Og sørg for å ha nok matbokser tilgjengelig!

      Håper det var litt til hjelp :) Lykke til!

      • Takk for svar! :)Om ikke annet har jeg «fortalt» noen (deg) at jeg har tenkt å prøve, så da får jeg dårlig samvittighet om jeg lar være…
        Skal prøve å sette av en dag hver uke. I verste fall får det bli 80 % paleo og 20% annet inntil jeg får meg en 8-4-jobb. :)

        En annen ting jeg lurer på, er det ikke veldig dyrt med alt kjøttet og fisken og sånn? :)

        • PaleoSara

          Ja, litt er jo bedre enn ingenting! Og husk at det tar tid å bygge vaner, så vær tålmodig :)

          Matbudsjett … Tips er å sjekke etter kjøtt som har utløpsdato dagen etter og dermed halv pris. Og tilbud på fisk etc. Jeg synes ikke vi bruker allverdens på hverdagsmat egentlig. Om du sørger for at sunt fett er en god del av kosten og å få i deg nok protein ved hvert måltid holder du deg mett ganske så lenge.
          Kjøp også grønnsaker i sesong, de er som regel billigst.
          Dessuten gir det jo stordriftsfordeler å lage mer mat samtidig :)

  5. Fikk ikke til å svare på tråden, jeg. Takk for tips, Sara! Har aldri tenkt over å se etter kortere holdbarhet, men det var jaggu ikke dumt! :)

    • PaleoSara

      Er Jon sin ide her i kåken – og vi har fått mye bra kjøtt for forholdsvis rimelig pris med den teknikken :)

  6. Ronnie André

    Fail’et så inni hekkande her. Bunnen blir sinnsykt mørk? Brun, allerede ved blanding. Fulgte alt etter prikke. Akkurat som deigen ikke hadde fått festet seg etter steking, jeg suger max på å lage mat fra før av, men hva har gått galt her? Smakte sinnsykt uferdig bunn, mørkebrun, ikke noe lys å gyllen fin farge på bunnen

    • PaleoSara

      Åfysjda, det hørtes ikke fristende ut!
      Min bunn ble for tykk, men ellers ganske så ok (hellstrøm ville muligens sagt noe annet, men). Hvilket mandelmel brukte du? Jeg bruker utelukkende fettredusert mandelmel, om jeg bruker vanlig mandelmel blir maten altfor tung.

      Burde lage en versjon til etterhvert og sjekke om oppskriften kan pimpes litt. Og si fra om du finner ut av det, eller en bedre oppskrift :)

  7. Det blir denne til fredagsfilmen i kveld! Jeg skal prøve med kokosmel også, er ikke SÅ stor fan av mandelmelet, men å ta halvt om halvt går vel bra?

    • PaleoSara

      Hei du!
      Halvt om halvt aner jeg ikke, test :) Vær obs på at du sikkert kan redusere deigen, ble veldig mye deig til pizzan. God pizzakveld!

  8. Hei!
    Tusen takk for fyldig svar forleden om belgfrukter og sånn! Nå blir det totalt paleo fremover, merker at d er best for barna :)
    Barna vil jo gjerne spise noe som virker litt kjent, så da laget jeg søtpotetrundstykkene – utrolig gode! Og da spm om pizza kom, laget jeg pizza med søtpotetdeigen og litt pizza-type krydder oppi! Stekte den i 1/2 time og la deretter på saus av øko grønnsakstomatsaus m løk og hakket gulrot i – og på toppen masse deilig Grøstad pølser! Til slutt klatret jeg leste uten melk og gluten rundt omkring – et bra fargerikt syn! Ingen ost – og resultatet ble helt nydelig! Sønnen ville ha påfyll fem ganger – og han som ellers nesten ikke vil ha mat!! Dette var gøy :)
    Også ble d avokado sjokoladedessert etterpå :)
    I dag er jg fornøyd m innsatsen på kjøkkenet 😉
    Tusen takk for all inspirasjon du har gitt meg!!

  9. mayb93@hotmail.com

    Hei :)

    Mulig å erstatte mandelmelet med kokosmel? Hvor mange gram tilsvarer 9 dl? :)

    • Hei! Da må du prøve deg frem. Kokosmel trekker til seg mer fuktighet enn mandelmel så start i det små. Gram aner jeg ikke dessverre:)

  10. Kommentar av 4. februar 2013 og «Haha! Hva besto fyllet av?» – spør Sara – Ja, – Hva består dette fyllet av, som det er referert til her : http://litevink.blogg.no/1359890705_03022013.html – bloggen er nedlagt ……. Har noen oppskriften ? Ville så gjerne ha denne oppskriften :-) Pizza er SÅ godt!

  11. KristinaS

    Vi har laget en versjon av denne pizzaen i dag. Vi har bløtlagte mandler som vi har tørket og forsøkte å kverne opp til mel, men de ble ikke slik vi hadde tenkt nei. Mandlene var for fuktige så ble så grove. Forsøkte å lage deigen allikevel, , men smakte ikke da så godt nei.. Men da lærte vi det. Neste gang kan vi kanskje bruke fettredusert mandelmel og heller lage deigen dagen før muligens. Forsøker å bløtlegge litt før vi inntar nøtter. Har du noe forhold til det?

    • Jeg er dårlig til å bløtlgge nøtter selvom jeg vet jeg burde… alt til sin tid.
      Vil tro deigen blir bedre med fettredusert mandelmel ja :)

  12. Hvorfor bløtlegge nøtter?

    • For å minimere innhold av antinæringsstoffer bla. Mener nettsiden frajordtilbord.no har skrevet godt om det:)

  13. Hei =)

    Flott side du har! :)
    Jeg lurte på om du først steker bunnen i 20 min. Også tar den ut,legger på fyll og ost og steker ytterligere 18 min? :)

    Mvh Henry

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*