Noen tanker om Paleo Challenge

Det er flere og flere som gjennomfører en paleo challenge i Norge – det er så gøy! Det er  30 dager som virkelig kan gjøre en forskjell for psykisk og fysisk helse. Jeg har dog noen tanker om gjennomføringen av paleo challenge. Men la oss ta en recap.

Hva er en paleo challenge, eller en 30 dagers helsekur, eller hva man ønsker å kalle det? Det er tretti dager hvor man, uten en eneste glipp/cheat/unnskyldning gjør følgende:

  • Spis naturlig mat: kjøtt, egg, fisk, fugl, masse grønnsaker, litt frukt, en god dose sunt fett fra nøtter, oljer, avocado og frø.
  • Spis når du er sulten og stopp når du er mett
  • Spis animalske proteiner til hvert måltid
  • Prøv å spis hele regnbuen i grønnsaker i løpet av en hel uke
  • Velg gjerne økologiske matvarer, mat i sesong og lokalprodusert mat. Vilt er også bra.

Hva skal man unngå på en paleo challenge?

  • Sukker, inkludert søtningsmidler som aspartam, sukrin, steviosa, honning, etc
  • Kornprodukter: hvete, mais, havre, spelt, etc
  • Melkeprodukter, inkludert geitemelk og smør
  • Belgfrukter, så som bønner og peanøtter
  • Alkohol og tobakk
  • Hvite poteter
  • Smakstilsetninger, feks farris med smak

Det er også noen flere ting jeg vil anbefale å unngå i løpet av disse tredve dagene. For hva er egentlige poenget med å gjennomføre en challenge? Det finnes sikkert like mange grunner til å ta en challenge som mennesker som gjennomfører det. Noen vil bli tynnere, eller sterkere, eller sjekke om de kan bli kvitt eksemen de har, eller soppinnfeksjonen de plages av, eller se om humøret bedres, og videre. Alle slike grunner er gyldige grunner. Men i tillegg til dette, mener jeg det er to viktige lærdommer fra en paleo challenge.

Det ene er å bygge nye vaner. Å bygge nye vaner tar tid. Har du alltid spist brød til frokost, krever det mer enn tre frokoster før du ikke automatisk går mot brødboksen på kjøkkenbenken. De fleste av oss går på automatikk i matbutikken. Nye matvaner krever nye handlevaner, det tar tid. Det er også en ny vane å måtte planlegge maten kanskje mer enn man tidligere har gjort. Å bruke 30 dager til å bygge nye vaner er vel anvendt tid. Da oppdager man som regel at man har hatt vaner man nå ser på som uvaner og dermed kan kvitte seg med!

Det andre er at en paleo challenge kan bidra til å bygge en ny relasjon til mat. For det jo ikke noe å legge skjul på at mange av oss har et eller annet skjevt syn på mat. Vi premierer oss med mat, vi straffer oss med mat, vi får dårlig samvittighet av mat, vi sier åh jeg vet jeg ikke burde men…, vi koser oss med godteri i helgen og kjøper en mocca en gang i uken, minst. Og så trener vi hardt på mandager for å bøte på helgens skader, vi tar noen ekstra situps for å fjerne glasuren på magen vi fikk etter for mye kake, vi teller kalorier eller dropper et måltid eller unngår å dra på familiesamling fordi vi vet at vi ikke klarer å si nei til å spise vafflene til tante. Jeg er ikke gutt så jeg vet ikke hvordan menn har det, men mange jenter har et heller usunt forhold til mat og kropp. Og hvor deilig må det ikke være å slippe negative tanker rundt mat og kropp?

Jeg synes i alle fall det er kjempedeilig!

Og det er et av poengene med å gjennomføre en paleo challenge. Bli kvitt, eller redusere, tanker som ikke bygger opp men bygger ned. Derfor vil jeg også anbefale å unngå paleofiserte matvarer på en paleo challenge, så som:

  • Paleopizza
  • Paleopannekaker
  • Dvs bakevarer paleostyle
  • Paleogodteri så som nøtteboller, sjokoladegodt som er laget på kokos og råkako
  • Smoothies
  • Kokosnøttlatte
  • Hvilket innebærer alt man forbinder med kos og belønning

I tillegg vil jeg anbefale å ikke veie eller måle deg i løpet av disse tretti dagene. Hvorfor? Fordi det er ikke det viktigste! Det viktigste er å observere hvordan kropp og sjel føles – det er langt viktigere enn tallet på vekten.

For mer tough love, sjekk guiden til whole9life og deres whole30. Jeg synes de har mye fornuftig å komme med.

Lykke til med 30 dagers egenpleie!

26 kommentarer

  1. kristinostevik

    Spennede..men jeg er desverre ikke klar.
    Har en «greie» med kjøtt etter å knapt ha spist kjøtt på et par år, økologisk ja, men ikke annet kjøtt. Veldig nyskjerrig på CF og Paleo, men en challenge får vente til senere evt. (Følger deg på Insta..)
    Har lest om blodtypedietten, er like nyskjerrig på den som Paleo, men de kræsjer disse to..what to believe!? Holder meg til ECD inntil videre (Eat Clean Diet). Øver så smått noen CF moves, DET er iallefall spennende! Desverre ingen box der jeg bor.. (nær Gjøvik.)

    • PaleoSara

      Hei du!

      Ingen vits i å starte om du ikke er klar :) Du kan feks sjekke whole9 sine råd for vegetarianere, søk litt rundt på siden deres.

      Blodtypedietten kan jeg bare litt om, så synes ikke jeg kan uttale meg om den. Test og sjekk? Noe av det som er til min blodtype passer, annet ikke.

      CF-moves kan man gjøre hvorsomhelst :) Kan jo hende det kommer et senter. Kettlebelløvelser er også bra. Og harde intervaller.

      Hold meg oppdatert :)

  2. Blir veldig glad om du tar deg tid til å svare på gravidtreningsspørsmålet mitt under kvise-innlegget:)

    • PaleoSara

      Halloen! Nå har jeg svart, håper det duger, om ikke spør mer :)

      • Takk for svar, beklager maset:) Godt å høre at vi er på linje. Føles feil å automatisk skalere ned til 75 eller 50 % av det jeg pleier løfte. Samtidig er det litt rart å løfte 100 kg i markløft, mens andre gravide er redde for å løfte handleposene sine. Og det er klart, det kjennes mer på kroppen etter hvert at man er gravid og da tar man hensyn av seg selv. Men ingen vondter så langt, til tross for tidlig bekkenløsning forrige gang:D Graviditet er forøvrig et onde man må gjennom (spør du meg) får å komme til premien, og dette er definitivt siste gangen for min del. Lykke til med debuten, det er jo så fantastisk:)

        • PaleoSara

          Jeg synes det ikke er mas, tvert om er det superstas med engasjement på bloggen!

          Lykke til du også, stas med tre kids!

  3. Finfint innlegg! Ble nesten keen på å kjøre en 30dagers.

    • PaleoSara

      Takk! Kanskje du tester etterhvert? Jeg skal ta en tredvedagers en stund etter at Mini er født, og forhåpentligvis få med blogglesere :) Men det blir etter sommeren, altså

      • Jeg kjørte jo en runde i oktober/november. Føler det er et mer passende høstprosjekt ja. :) Nå blir det så mye reising og festligheter fremover, så da er jeg nok ikke selvdisiplinert nok til å gjennomføre en 30dagers. Og mye lettere å gjøre det sammen med noen!

        • PaleoSara

          September er fint! Eller april, for de som ønsker å kickstarte våren. Og absolutt lettere å gjennomføre med noen, samt morsommere :)

      • Elizabeth B

        Jeg blir mer enn gjerne med på en 30 dagers 😉
        Er selv gravid i uke 39, så blir vel rundt den samme tiden som deg tenker jeg.
        Men går det ikke å ta en 30 dagers 2-3 mnd etter babyen er født? (med tanke på amming, for målet er jo å gå litt ned i vekt også)

        • PaleoSara

          Ja, det bør vel gå med en PC etter noen måneder? Jeg tenker å ikke planlegge for mye, må se an åssen kidden er. Tror også at om man lever sånn høvelig paleo, ammer og dytter vogn og rører litt på seg så går eventuell graviditetsvekt naturlig av. Det satser væffal jeg på :)

          • Tusen takk for svar sara!
            Prøver ivertfall sånn gradvis å endre kosthold nå, har jo ikke hatt så sunt forhold til mat før. så får ta den tiden det tar =)
            Synes det går bedre og bedre for hver uke som går, og motivasjonen er der.
            Men får se 😀

          • Å få et sunt forhold til mat kan ta tid for alle og enhver! Ting tar tid (de tre hellige t’ene). Jeg synes du gjør en bra jobb! :)

      • Vet du hva… leste innlegget og ble faktisk litt motivert! Kanskje jeg skal hive meg på neste gang du skal i gang :)

  4. Hei. Jeg gjennomførte en 30-dagers i januar og var ganske fornøyd med meg selv fordi jeg klarte det såpass strikt og fint.. uten noen sprekker jeg vet om iallfall. Men ser man på listen din over ting man ikke burde spise/lage.. de klarte jeg ikke helt å holde meg unna. Eller jeg prøvde ikke helt heller. Jeg drikker ikke latte til vanlig.. men drakk kokkoslatte så det grein etter fordi jeg ville ha i meg fett fett fett.. :) Og smoothie med bær og fett var inne som frokost diverse ganger. Rett og slett for å kunne variere på hva jeg fikk i meg. Jeg har nok et til dagen ikke så verst kosthold, men selvsagt.. det kommer alltid an på hvem man sammenligner seg med. 😉
    Jeg merket ikke den helt gigantiske forskjellen etter 30-dagersen, men likte hvordan kroppen min føltes etterhvert som dagene gikk utover. De første ukene var litt rare.. som om kroppen aldri fikk nok næring, selv om jeg spiste meg mett. Men jeg hadde lest meg godt opp, så jeg skjønte jo hvorfor. Jeg laget en gruppe på Facebook, så vi var en del som startet sammen. Tror vi var 2-3 av 10 som fullførte helt ut.

    Jeg var såpass fornøyd at jeg har lyst å fortsette. Ikke helt strikt, men ganske. Nå i det siste har det dog vært en haug med korbohydrater på menyen, og jeg kjenner at det ikke er så bra. Da kommer den der glefsesulten igjen, den der du bare dytter innpå 4.. 5 brødskiver før du får sukk for deg. Kanskje blir det en ny 30-dagers utpå våren. Det er ihverfall ikke siste gangen jeg gjør noe sånt.

    • PaleoSara

      Hei!

      Jeg har nok blitt striktere mtp paleo challenge ettersom jeg har lest og lært mer, og min tilnærming er strengere enn andre i Norge ser jeg. Man må jo selv velge hvor strengt. Så lenge man ikke har dårlig samvittighet for å ikke gjøre det «riktig»!

      Noen får halleluja-opplevelse av en pc, andre mer som deg: merker at det gjør godt, særlig når man går litt utenom.

      Kult at dere var flere som gjorde pc sammen! Og bra jobbet!

  5. Hei Sara!
    Nå lager jeg et innlegg om paleo challenge, for andre gang på bloggen. Og jeg må da linke til deg selvfølgelig. Er enig i mye av det du skriver, men selv mener jeg at de viktigste punktene ved paleo challenge er: å endre vaner og å finne sitt kosthold (bruke paleo challenge som et utgangspunkt). Selv føler jeg at jeg blir litt «skremt» for mat etter en paleo challenge – fra å ha et ikke anstrengt forhold til å bli litt mer skeptisk (utdyper det på bloggen min).
    Jeg tenker også det å lage palosmoothie, paleo pizza bare er positive variasjoner i kostholdet. Selv spiser jeg paleosmoothie til frokost hver eneste hverdag, og kjenner det er det aller beste som fungerer for meg. (ok – per dags dato!) Og paleopizza – men kjøttet i bunnen er supert å lage en stor plate av og lett å ha med seg i matpakken. Dersom du mener paleopizza med bunn av kokosmel, mandelmel osv er jeg enig. For dette er ting jeg mener man bør unngå på en paleo challenge – og heller teste ut etterpå hvordan kroppen reagerer.
    Er du begynt i permisjon nå? (så det på instagram!) WOW, tiden flyr. Masse lykke til med siste innspurt – du gjør en fantastisk jobb med bloggen og dine budskap!

    • PaleoSara

      Hei du!

      På en paleo challenge mener jeg man aller helst bør unngå paleopizza og smoothie. Men etterpå er det fritt frem til å forske på egen kropp hva en tåler og hvilke vaner en foretrekker. Anstrengt forhold til mat er absolutt ikke gunstig, tvert om er jo en pc forhåpentligvis med på å bedre forholdet.
      Alle som gjennomfører en challenge har som du sier ulikt utgangspunkt og forutsetninger, og opplever de 30 dagene ulikt.
      Forøvrig kult at du kjører kurs og inspirerer andre, det liker jeg skikkelig godt! Fortsett med det!

      Og yez, to uker til termin, har en bollemage nå, men føler meg ellers klin lik :)

  6. Pingback: Paleo challenge for andre gang |

  7. Pingback: 10 dagers paleo challenge | Paleoliv

  8. Pingback: 30 dager med naturlig mat | Paleoliv

  9. Pingback: Info og inspo til paleoutfordringen | Paleoliv

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*