Det er flere og flere som gjennomfører en paleo challenge i Norge – det er så gøy! Det er  30 dager som virkelig kan gjøre en forskjell for psykisk og fysisk helse. Jeg har dog noen tanker om gjennomføringen av paleo challenge. Men la oss ta en recap.

Hva er en paleo challenge, eller en 30 dagers helsekur, eller hva man ønsker å kalle det? Det er tretti dager hvor man, uten en eneste glipp/cheat/unnskyldning gjør følgende:

  • Spis naturlig mat: kjøtt, egg, fisk, fugl, masse grønnsaker, litt frukt, en god dose sunt fett fra nøtter, oljer, avocado og frø.
  • Spis når du er sulten og stopp når du er mett
  • Spis animalske proteiner til hvert måltid
  • Prøv å spis hele regnbuen i grønnsaker i løpet av en hel uke
  • Velg gjerne økologiske matvarer, mat i sesong og lokalprodusert mat. Vilt er også bra.

Hva skal man unngå på en paleo challenge?

  • Sukker, inkludert søtningsmidler som aspartam, sukrin, steviosa, honning, etc
  • Kornprodukter: hvete, mais, havre, spelt, etc
  • Melkeprodukter, inkludert geitemelk og smør
  • Belgfrukter, så som bønner og peanøtter
  • Alkohol og tobakk
  • Hvite poteter
  • Smakstilsetninger, feks farris med smak

Det er også noen flere ting jeg vil anbefale å unngå i løpet av disse tredve dagene. For hva er egentlige poenget med å gjennomføre en challenge? Det finnes sikkert like mange grunner til å ta en challenge som mennesker som gjennomfører det. Noen vil bli tynnere, eller sterkere, eller sjekke om de kan bli kvitt eksemen de har, eller soppinnfeksjonen de plages av, eller se om humøret bedres, og videre. Alle slike grunner er gyldige grunner. Men i tillegg til dette, mener jeg det er to viktige lærdommer fra en paleo challenge.

Det ene er å bygge nye vaner. Å bygge nye vaner tar tid. Har du alltid spist brød til frokost, krever det mer enn tre frokoster før du ikke automatisk går mot brødboksen på kjøkkenbenken. De fleste av oss går på automatikk i matbutikken. Nye matvaner krever nye handlevaner, det tar tid. Det er også en ny vane å måtte planlegge maten kanskje mer enn man tidligere har gjort. Å bruke 30 dager til å bygge nye vaner er vel anvendt tid. Da oppdager man som regel at man har hatt vaner man nå ser på som uvaner og dermed kan kvitte seg med!

Det andre er at en paleo challenge kan bidra til å bygge en ny relasjon til mat. For det jo ikke noe å legge skjul på at mange av oss har et eller annet skjevt syn på mat. Vi premierer oss med mat, vi straffer oss med mat, vi får dårlig samvittighet av mat, vi sier åh jeg vet jeg ikke burde men…, vi koser oss med godteri i helgen og kjøper en mocca en gang i uken, minst. Og så trener vi hardt på mandager for å bøte på helgens skader, vi tar noen ekstra situps for å fjerne glasuren på magen vi fikk etter for mye kake, vi teller kalorier eller dropper et måltid eller unngår å dra på familiesamling fordi vi vet at vi ikke klarer å si nei til å spise vafflene til tante. Jeg er ikke gutt så jeg vet ikke hvordan menn har det, men mange jenter har et heller usunt forhold til mat og kropp. Og hvor deilig må det ikke være å slippe negative tanker rundt mat og kropp?

Jeg synes i alle fall det er kjempedeilig!

Og det er et av poengene med å gjennomføre en paleo challenge. Bli kvitt, eller redusere, tanker som ikke bygger opp men bygger ned. Derfor vil jeg også anbefale å unngå paleofiserte matvarer på en paleo challenge, så som:

  • Paleopizza
  • Paleopannekaker
  • Dvs bakevarer paleostyle
  • Paleogodteri så som nøtteboller, sjokoladegodt som er laget på kokos og råkako
  • Smoothies
  • Kokosnøttlatte
  • Hvilket innebærer alt man forbinder med kos og belønning

I tillegg vil jeg anbefale å ikke veie eller måle deg i løpet av disse tretti dagene. Hvorfor? Fordi det er ikke det viktigste! Det viktigste er å observere hvordan kropp og sjel føles – det er langt viktigere enn tallet på vekten.

For mer tough love, sjekk guiden til whole9life og deres whole30. Jeg synes de har mye fornuftig å komme med.

Lykke til med 30 dagers egenpleie!