Spørretimen genererte en drøss med gode og spennende spørsmål, stas! Det blir nok til i alle fall tre innlegg på bloggen, siden flere av spørsmålene krever lange svar (og fordi jeg liker å skrive).

Jeg må dog påpeke at jeg som yrke er kommunikasjonsrådgiver, og er paleonerd på deltid. Selvom jeg har spist paleo i flere år og leser mye om paleo, har jeg ingen formell utdannelse i dette. Noen av de mer faglige svarene kan dermed bli litt vage, eller jeg henviser videre til relevante kilder. Det er ikke alle spørsmålene jeg har nok bakgrunnsinformasjon til å svare heller, men da påpeker jeg det. Om noen lesere har mer peiling enn meg på aktuelle temaer mottar jeg kommentarer med takk!

Såh, da begynner vi! Tre personer får svar i dag: Solveig, Synne og V.

Solveig, med det fine bloggnavnet solveigs smil, har stilt meg noen spørsmål, here goes:

1. Hva har vært annerledes med å være gravid enn ‘du har lest/blitt fortalt?
Jeg hadde ikke lest noe om graviditet, og lukket som regel ørene om noen pratet om graviditet (det er liksom ikke så spennende når det ikke er på agendaen), så jeg hadde i grunn få forventninger til å være gravid. Tok det litt som en selvfølge at jeg skulle være frisk og rask, bare, hvilket jeg jo har vært. Har nok hatt en oppfatning at det skal være verre/mer slitsomt enn jeg har opplevd graviditeten som. Spesielt nå på slutten. Jeg har hørt masse at bekkenet blir verre om man først får bekkenproblemer tidlig, at man føler seg tung og hoven og at bebisen ikke rører så mye på seg mer de siste ukene. Mitt bekken er bedre, jeg føler meg ganske normal og lett til tross for en kul på magen, og Mini driver aktiv trening til stadighet. Jeg har tatt det litt som det har kommet. Jo – jeg har også hørt at man har disse graviditetshormonene og at tårene sitter løst. Har heller ikke merket stort til dem. Jeg har følt meg som Sara hele veien.

2. Gruer du deg til fødselen? Har du “lest deg opp” om det?
Noup, jeg gleder meg! Negative historier lukker jeg ørene for. Jeg hører på og leser kun om positive opplevelser. Min ene kollega sa: «gled deg til å føde! Jeg har født to barn, og det er det råeste jeg har opplevd». Word! Leser om hypno birthing og forbereder meg mentalt, slik jeg gjør med en hver viktig hendelse i livet. Og for en bonus etterpå, en liten Mini! Dessuten tenker jeg at jeg er sterk og utholdende og at det vil hjelpe fødselen. Og at jeg har Jon med. Dessuten er jeg veldig trygg på at ABC er et godt sted å føde. Jeg liker jordmoren min veldig godt.

3. Skal du ha ett år mammapermisjon? Hva med Jon?
Jon tar 12 uker, jeg tar resten. Hadde opprinnelig tenkt å ta mindre permisjon siden jeg liker jobben min så godt, men så begynte hormonene å snakke. Har uansett bloggen og paleorelaterte saker å henge fingrene i om livet som hjemmeværende skal bli ensformig. Noe jeg forøvrig ikke tror det skal bli. Personlig synes jeg det er himmel at vi i Norge kan amme og kose oss hjemme med bebise og få penger for det! Jeg er veldig takknemlig. (Men kontantstøtten kan du få gratis av meg. Ikke at jeg skal være så politisk på bloggen, men den er jeg altså i mot).

4. Hvordan tenker du om kosthold til barnet? Barnematen idag inneholder jo så mye dritt! Veldig synd! Kommer du til å unngå middagsglass og lage egen mat tror du?
Blir en paleokid så langt som mulig. Heldigvis er Jon enig i det, og familie og venner inneforstått med det (selvom noen kamper må sikkert kjempes). Etterhvert må jo Mini velge litt selv, men hovedregel blir paleo. Ergo hjemmelaget barnemat. Mye av den maten som lages til barn i dag er etter min mening helt krise. Den nye Jippiserien for eksempel, får meg til å begynne å grine. Frokostblanding med nesten åtti prosent karbohydrater forkledd som sunn. Og mye av maten fra Nestle… neitakk. Men – nå har jo ikke vi prøvd å være foreldre enda, så jeg skal være forsiktig med å være kategorisk.

5. Når begynner babyen med crossfit ?:)
Mini har begynt! Hehe. Hva Mini velger å gjøre, får bli opp til henne selv. Men turn/allidrett i ung alder er fint for generell kroppsbeherskelse resten av livet. Og vi kommer nok til å gå på ski med henne tidlig, og stå slalåm, og kanskje hun vil være med når pappan windsurfer? Både Jon og jeg spilte håndball til langt opp i tenårene. Men – hun får velge selv. Håper jeg klarer å gi henne god kroppslig selvfølelse gjennom ulik fysisk fostring.

 

Synne, som studerer i England, lurte på følgende:

1. Er du opptatt av å kjøpe økologisk så langt det lar seg gjøre?
Vet du, jeg har litt dårlig samvittighet fordi jeg spiser for lite økologisk. Der har jeg et forbedringspotensiale. Vi spiser litt, men kunne spist mer. Litt har det med at den lokale butikken ikke flommer over av økologiske matvarer (typisk for Norge – folk kjøper ikke mat som er litt dyrere og da øker jo ikke tilbudet i butikkene heller), og litt fordi jeg kan glemme det når jeg handler inn til hverdags. Dog, Kiwi har jo kuttet moms på økologiske varer, tommel opp til dem! Jeg prøver å spise fisk som ikke er oppdrett og viltkjøtt, og unngår mer og mer oppdrettskylling og oppdrettskjøtt. Velger heller litt dyrere kjøtt med gunstigere fettsammensetning.

2. Og synes du det er en markant økonomisk forskjell mellom å spise paleo (hipphurra for kjøtt) og å spise som myndighetene anbefaler (hipphurra for havregryn)?
Har spist som jeg gjør såpass lenge at jeg ikke aner hvor mye et «vanlig» kosthold koster. Men pålegg er jo ganske dyrt? Uansett, mat er førstepri her i gården. Og jeg synes vi er ganske økonomiske når det gjelder matinnkjøp. Hverdags er som regel hverdags, så flotter vi oss heller i helgene.

 

Tilslutt er det V som har noen gode spørsmål:
1. Jeg har begynt med paleo nå, har prøvd tidligere også men magen slår seg vrang. Er det vanlig? Denne gangen har jeg uansett bestemt meg for å vente, og se om det går over!
Det er ganske vanlig, ja. Veldig mange opplever at en enten får treg mage eller løs mage, eller uregelmessig mage når de endrer kosthold. Det spørs jo på hva slags kostholdsvaner du har hatt før endringen, og for eksempel hvor mye fett du har i kosten nå sammenliknet med før. Jeg ville ventet og se, og kanskje logge litt hva du har spist når magen oppfører seg rart?

2. Jeg har også noen spørsmål om matvalg. Kan man feks spise hermetiske/hakkede tomater? Og er økologisk buljong lov? Den jeg har inneholder maltodextrin (som regner med er ugreit). Det største problemet mitt på paleo er oljevalg. Jeg elsker kokos og kokosmelk, men kan ikke fordra kokosolje! Er det andre alternativer enn kokosolje og ghee til steking? Hittil har jeg brukt olivenolje og rapsolje, men det er vel ikke helt innafor?
Jeg har hermetiske tomater en sjelden gang i kosten, mest fordi jeg ikke synes det smaker så godt, samt at jeg foretrekker ferske matvarer. Det spørs hvor strikt du vil være og hva du ønsker å ta hensyn til. Jeg vil anbefale å kjøpe hermetiserte tomater uten sukker (mye av tomatprodukter har sukker tilsatt) og uten for mange tilsetningsstoffer. Økologiske  er nok å foretrekke, om du har tilgang til det.

Buljong bruker jeg heller ikke, først og fremst fordi jeg krydrer selv og ikke helt ser nødvendigheten av buljong (men jeg er ingen kokk). Generelt er det jo best å unngå ferdiglagde matvarer, selvom buljong bare er en liten bestanddel av et måltid. Igjen; det kommer jo an på hvor ofte og hvor du legger listen.

Hovedregelen er å unngå oljer med et høyt innhold av omega6. Det inkluderer de aller fleste vegetabilske oljer og margarin (Vita hjertego kan ta seg en bolle). Olivenolje til steking er ikke det beste valget, fordi fettsyrene endrer seg når temperaturen blir for høy. Om du tåler melk, kan du bruke ekte smør. Det gjør vi. Ghee/klarert smør er jo sikrere, om du ønsker å eliminere alt av melkeprodukter fra kosten. Du kan også bruke dyrefett, men bruk da helst fett fra dyr som ikke er fra «oppdrett» grunnet at fettsyrene ikke er særlig gunstige. Jeg tipper at fett fra vilt og lam er bra. Baconfett er ikke så gunstig. Om du har en lokal slakter kan du jo høre med dem om de har dyrefett på lager. Avocadooljen er fin, men som med olivenolje er ikke den gunstig å steke med. Du kan også teste palmeolje. Ohyez, helt sant. Men ikke palmeolje som blir brukt av matindustrien, men økologisk, ferskpresset palmeolje. Den er fin å steke med. Har ikke prøvd selv, men kjenner noen som sverger til denne oljen ved matlaging. Sjekk forøvrig en god oversikt over oljer hos Mark Sisson.

Håper svarene er tilfredsstillende, om ikke er det bare å fyre løs og å kjøre debatt!