Hei fine folk!

Mange gjennomtenkte kommentarer på gårsdagens innlegg, jeg blir veldig glad!

I dag er det dags for tredje del av spørretimen. Beklager få bilder på bloggen om dagen, men det skrevne ord skaper jo bilder i hodet, så det får gå! Håper svarene er gode. Om noen har innspill, mer kunnskap eller kommentarer blir jeg alltid takknemlig for tilbakemeldinger!

Første kvinne ut er Mona.

Hei Sara!
 Først må jeg skryte av den flotte bloggen din. Super inspirerende! Også skriver du på en måte som får meg til å smile.

Takk takk! Jeg smører meg inn med ros, foråsiresånn! (Tok med den kommentaren selvom det ikke er et spørsmål, hehe!)

1. Jeg er overbevist om at å spise på denne måten er det som er riktig for mennesket og er vel i det jeg kaller startgropa på kostholdet. Takket være deg og din blogg, bøker og noen andre nettsider så er ikke det så stress å spise riktig. Men jeg lurer på hvordan jeg skal forholde meg til det sosiale når det er mat inne i bildet? Jeg vedder på at familien min (ikke minst svigerfamilien!) kommer til å himle med øya fordi dette er “enda en ting jeg har fått for meg” eller “nok ett forsøk på å slanke seg”. Jeg vil ikke fremstå som en bedreviter og lekse dem opp slik at de får en følelse av at de gjør alt gæli på matfronten heller. Skal jeg holde kjeft og spise det jeg får servert når vi møtes selv om det som står på bordet er laaaangt fra sunt?

Jeg leser og ergrer meg over VGs vektklubb i perioder. Overlegen der, Jøran Hjelmesæth, mente at et argument mot å spise lavkarbo var fordi det var vanskelig sosialt. Det mener jeg er et argument som er så dumt at det ikke er noe poeng å argumentere mot det. Jorden er flat, liksom. Det sosiale kan være litt kinkig når man er på paleo, spesielt når de rundt deg ikke er vant til de nye kostvanene.
Ved et par anledninger har jeg spist det som blir servert meg, blant annet hos mormor for et halvt års tid siden da jeg spiste brød. Heldigvis (?) fikk jeg vondt i magen, så jeg slapp å spise brød til frokost dagen etter. Noen har mer følelser rundt det at gjester spiser maten enn andre, og det må man se an om man vil forholde seg til eller ikke. I bryllypp, 17. mai, store selskaper, etc må du vurdere. Jeg sier ikke kategorisk nei, men vet godt hva jeg reagerer på og ikke hvilket er til hjelp. Går man utenfor en dag får man fortsette med paleo neste dag – uten dårlig samvittighet!
MEN – for min del har jeg inntrykk av at de fleste godtar mine kostholdsvaner. Om jeg får spørsmål, sier jeg at jeg har bedre helse ved å unngå visse matvaner, og at jeg som regel ikke synes det er verdt det å gå utenom hva jeg spiser til vanlig. Jeg tror også at så lenge de rundt meg ser at jeg  har et godt forhold til mat og kropp, og ikke spiser paleo fordi jeg skal ned i vekt eller fordi jeg har slanketanker eller liknende, så godtar de mitt kosthold. I begynnelsen fikk jeg litt kommentarer fra familie “du er sånn lchf, du, det tror ikke jeg er noe sunt”, og noen venner mente jeg ikke fikk i meg nok fiber. Men generelt er folk enten likegyldige eller nysgjerrige.

Å fremstå som en bedreviter er kanskje ikke det beste trikset for å få folk til å godta dine nye matvaner. Selv prater jeg svært sjeldent om mitt eget kosthold, kun om noen spør. Diskusjoner går jeg så og si aldri inn i.  Et enkelt svar at du tester med å holde deg unna visse matvarer for å se om det har noen innvirkning på helsen, kan vel gjøre susen? Og med svigerfamilien kan kanskje kjæresten gjøre et lite positivt innsalg for deg i forkant? Du kan også enten ta med deg litt mat, eller høre med dem hva som er på menyen og forklare situasjonen din? Etter hvert skal du se de blir nysgjerrige på kostholdet, det er min erfaring!

2. Jeg leste på instagram at du ikke var helt enig i alt som står i Helt naturlig mat og trening, boken til Pål Jåbekk. Care to share?

Hola, så tiden går. Jeg skrev jo for en stund siden at jeg skulle anmelde boken på bloggen. Men babybøker etc har tatt meg, hvilket betyr at jeg ikke har fått lest boken. Mamma slukte den og kjøpte et eksemplar hun ga til min bror også. Eneste jeg har sett kjapt og som jeg stusset litt på var at han kaller kostholdet for paleo, men inkluderer biola i anbefalte matvarer. Strengt tatt er ikke biola paleo – selvom det sikkert for noen kan ha gunstige effekter på helsen. Mer kommer, etter hvert! Jeg har stor respekt for Pål og er glad for at boken hans selger bra – det bidrar til å spre et viktig budskap!

Over til Kristin som hadde to spørsmål.
1. Følger spent med på bloggen din og har fått en veldig inspirasjon hva gjelder paleo. Undrer litt på en paleo challenge…

Kjør på! Det er 30 dager av ditt liv som kan ha skikkelig gode konsekvenser.

2. Gikk litt glipp av spørsmålsrunden, men jeg har et oppfølgingsspørsmål til det med palmeolje. Googler man palmeolje får man et inntrykk at dette er en olje som man skal holde seg laaaaangt unna, men jeg ser at f.eks helsekost-butikker selger dette som et sunt alternativ. Hva er forskjellen mellom matindustri oljen og helsekost oljen? Ofte ser man jo en høy bruk av palmeolje i f.eks First Price varer og andre billig-varer, og jeg skjønner at dette ikke er bra…

Det er stor forskjell på industripalmeolje og den gode palmeoljen. Jeg er (foreløpig) ingen ekspert på temaet, ikke har jeg prøvd palmeolje i mitt kosthold heller. Men: uraffinert palmeolje kjøpt i helsekostbutikker skal i det minste være sunne. De har et høyt innhold av mettet fett – hvilket vi liker, og hvilket betyr at det er en god stekeolje (i motsetning til feks olivenolje). Dessuten er visst E-vitamininnholdet høyt. Men – palmeolje har i tillegg bærekraftselementer i seg, mye av den palmeoljen som brukes i industri i dag er overhodet ikke bærekraftig fremstilt.  Mange seriøse aktører er derfor medlemmer av RSPO – roundtable for sustainable palm oil. Vil anbefale deg å sjekke litt opp før du kjøper en palmeolje uansett. Les mer om palmeolje hos feks Mark Sisson her og her, og sjekke ut ulike diskusjoner om palmeolje på paleo hacks.

Marie er nest siste person ut i dag.

1. Vet du om det er en sammenheng mellom at barnet får/ ikke får gluten gjennom mora i svangerskapet og om barnet blir født med cøliaki?

Vet du, det tør jeg ærlig talt ikke ha noen mening om! Har søkt litt rundt uten å finne noe av interesse. Jeg vet om mødre som får barn som ikke tåler gluten, men som selv har spist gluten i sitt svangerskap og som (visstnok…) tåler gluten selv. Om noen lesere kan gi meg gode tips kom med det! Er et veldig interessant og relevant spørsmål!

Jeg avslutter med et spørsmål som er litt intrikat men som nok er relevant for flere enn Ane.

1. Jeg har holdt meg (stort sett) unna gluten, melk og sukker i nærmere ett år, og i høst leste jeg Natulig mat og trening og har fulgt paleo etter det. Men jeg må innrømme at jeg er veldig skuffet over at jeg ikke kan se noen endringer på kroppen.. Jeg har fremdeles oppblåst mage, og har til og med lagt på meg av å holde meg til paleo – jeg trodde ikke det var mulig engang? Vet du noe om hva det kan være som holder meg oppblåst?

Du kan teste ulike typer kosthold som er innenfor et paleokosthold:

1.     Holde deg unna FODMAPs (forkortelse for fermentable-oligo-di-monosaccharides-and-polyols, intet mindre!) Det er karbohydrater i ulike matvarer som noen har problemer med å fordøye og som dermed kan forårsake for eksempel mageproblemer som oppblåst mage.  Eksempler på FODMAPs er artisjokk, beter, brokkoli, blomkål, aubergin, hvitløk, løk, paprika, epler, aprikos, fiken, mangoe, nektariner, plommer, pærer, vannmelon, fennikel og wasabi. Anbefaler deg å sjekke ut dette og se om det kan hjelpe! Paleodietten utelukker jo allerede en del av matvarer som kan irritere, så som belgfrukter. Søk litt etter FODMAPs på nettet. Frisk og funksjonell har hatt en artikkel om det som ser ut til å ha vært behjelpelig for mange. Her er også en god oversikt og her er en ganske oversiktlig forklaring.

2.      Ikke spise såkalte nightshades (mulig det ikke vil hjelpe deg, er såvidt meg bekjent hovedsaklig behjelpelig for de med autoimmune sykdommer og inflamasjon – men skader ikke å prøve om FODMAP ikke funker. Eksempler på nightshades er paprikam, chili, (gjelder også i krydder!), tomater, hvite poteter og aubergin.

Gjør en ting av gangen over en viss tid (helst minst 30 dager), og se hvordan kroppen reagerer?

Men! merk at jeg svarer deg på litt vagt grunnlag fordi jeg ikke vet hva du spiser og lever til hverdags. Spiser du nok fett og proteiner? Spiser du variert? Sover du nok? Har du hviledager mellom treningen? Slike ting har innvirkning. Hold meg gjerne oppdatert!

Det var det for i dag! Maria har sendt meg et spørsmål om frukt og rotgrønnsaker, svar kommer!