Gravidtrening på klikk.no

Men jøsseball, her er jeg igjen! Med både Jon og mamma og pappa i hus for en dag (jess, de har flydd inn fra hver sin verdensdel, disse foreldrene mine) har jeg tid til å blogge.

Jeg er intervjuet på klikk.no om hvordan jeg trente som gravid.

klikk

Nyttig lesing for de som er og de som tenker på å bli gravide! Gode grunner til at trening hjelper for selve fødselen inkluderer blant annet:

  • Bedre utholdenhet
  • Vant til smerte
  • Komme seg raskere etter fødselen
  • Vant til at kroppen er sjefen
  • Mindre melkesyre under riene = mindre smerte

Forøvrig hadde jeg den første lette treningsøkten etter fødselen i går, utenom lange gåturer. Vi har pullupstang med ringer i gangen, i tillegg til gymmatte og kettlebells, så jeg startet forsiktig med å trene i ca ti minutter: armhevinger på knærne (magemusklene er ikke samlet enda så armhevinger på tærne uten kjernemuskulatur er bare tulleball å gjøre), kettlebell swings 8 kg (fnis! pleier å bruke minst 16 kilo), skulderpress med kettlebell 8 kilo, skalerte ringrows og tåhev (forbereder leggene på å jogge igjen). Det var godt for sjelen å komme igang! Merk også at jeg ikke gjorde øvelser som inkluderte ben og bekken i særlig grad – det er for tidlig enda. Er overbevist at treningen under graviditeten gjør at jeg er i så god form nå. Hadde det ikke vært for kronisk søvnunderskudd hadde jeg følt meg tipp topp hele tiden.

 

 

3 kommentarer

  1. Synne Sneltorp

    Hei Sara. Jeg har hørt litt av hvert om optimal trening under menstruasjon. Noen sier man ikke bør trene i det hele tatt, andre moderat treningsnivå osv. Jada, det å lyttet til kroppen er alltid best…men har du noen generelle råd/vaner for trenings i menstruasjonsuka?

    (Har nettopp begynt å gjeninnføre regelmessig trening (intervaller og styrke) og vet ikke hvor forsiktig jeg skal være. Har litt smerter og slapphet 1-2 dager under menstruasjonen, og så føler jeg meg normal igjen) :)

    • PaleoSara

      Hei Synne!
      Beklager et skikkelig sneglesent svar.

      Jeg er jo ikke treningseksperten i kåken, og Jon har (naturlig nok kanskje) ikke satt seg inn i den kvinnelige syklus og trening. Ergo kan jeg ikke gi deg noen ekspertsvar. Fra min egen erfaring vet jeg at de to første dagene av mensen er jeg som regel skikkelig trøtt og dårlig i magen, så noe hard trening om jeg i det hele tatt trener, gjør jeg sjeldent. Men jeg tror ikke det hadde vært farlig å gønne på om jeg måtte.
      Jeg hadde et styrkeprogram en liten stund, og da bare flyttet jeg en dag eller to slik at jeg følte meg top notch igjen. Kanskje ha rolig økt de slappe dagene og ellers bare kjøre på?

      Håper svaret ga deg noe :)

  2. Pingback: Trening svangerskap nr 1 og nr 2 | Paleoliv

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*