I disse dager er det vel mange av oss som er ferdige med paleo challenge? Hvordan har det gått? Kommenter gjerne eller send meg en mail! Ting du kan tenke på, samme om du skriver til meg eller tenker for deg selv, er (inspirert av mailen dag 29 fra whole30daily):

  • Hva var det som gikk bra?
  • Hva er du mest fornøyd med?
  • Hva tror du var de fremste suksessfaktorene?
  • Hva kunne gått bedre?
  • Hva kunne du gjort for å oppnå dette?
  • Hvordan vil du gjennomføre en paleo challenge neste gang?
  • Har du oppnådd de målene med paleo challenge som du satt deg?
  • Hvorfor/hvorfor ikke?
  • Hvordan var situasjonen da du startet (hvorfor startet du på en paleo challenge?)
  • Hvordan er nåsituasjonen?
  • Hvilke (u)vaner har du kvittet deg med? Er det noen du må jobbe mer med?
  • Hva slags vaner har du opparbeidet deg som du ønsker å fortsette med?

Jeg oppsummerer litterann selv:

Denne paleo challengen har gått utrolig fort og har vært, etter et par innkjøringsdager da jeg var litt furten over eget valg, rimelig enkel å gjennomføre. Jeg har i hele perioden sovet utrolig godt innimellom nattammingen, jeg har god energi på dagene og jeg merker at kroppen er mer i vater enn da jeg startet. Det er deilig å ikke ha spist sukker på 30 dager og jeg merker jeg er langt mindre fysen, sikkert fordi jeg de to siste ukene har begrenset fruktinntak også. Najs! Min melkeproduksjon har vært god hele perioden og Mini har kun hatt vondt i magen da jeg spiste 400 gram med jordbær fordelt på kvelds og frokost.

Forbedringspotensiale er å lage enda mer mat på forhånd og planlegge matuken enda bedre, slik at jeg får spist enda mer variert. Et annet forbedringspotensiale er å unngå å ha melk i kaffin på en paleo challenge, som jeg har hatt de siste dagene. Shame on me! Sånn sett ikke godkjent PC … Ved neste paleo challenge vil jeg ikke ha en liten melkeslant i kaffekoppen min. Jeg vil også unngå å ha kokosmelk med råkakaopulver i som dessert – pc handler om å bygge nye vaner og ikke bare paleofisere vaner. Det spørs jo hvor streng man er, men om jeg skulle fulgt whole30 til punkt og prikke hadde jeg «feilet» siden de ikke godkjenner dessert. En annen ting er at jeg spiser en del lunsj ute, et privelegie man har i mammapermisjon når man treffer andre mødre med små bebiser eller bebiser i magen. Der har jeg ikke hatt kontroll på hvilke olje som kyllingfilet etc er stekt i. Har merket ved et par ganger at jeg har fått vondt i magen, regner med at maten da ikke har vært helt «ren».

Et av målene mine var å spise innmat minst en gang i uken. Fail – og det til tross for at jeg elsker lever! Da Jon og jeg var i Egypt for tjah nesten tre år siden spiste jeg kyllinglever hver dag. I løpet av disse tretti dagene har jeg spist lever en gang. Den leverposteien jeg har planlagt siden jeg ble gravid lar vente på seg. La oss skylde på at det tar tid med Mini! Jeg har spist mindre frukt de siste to ukene, og litt mindre nøtter (selvom nøtteforbruket er litt for høyt mtp omega6-innhold). I grunn har det vært en paleo challenge hvor jeg har cruiset litt på at jeg har levd paleoish i mange år. Jeg var likevel spent på hvordan det skulle gå, tross alt er hormonene mine litt annerledes enn til vanlig ettersom jeg fortsatt er fersk mamma. Mini var to måneder da jeg startet og er blitt tre måneder nå. Men – naturlig mat er naturlig mat samme hva slags hormontilstan. Det gjør godt for kroppen! Mini har vokst og jeg har hatt nok melk og energi nok til å være en god mamma. Det er viktigst.

Jeg kommer til å fortsette med så strikt som nå, for det har gått såpass lett og jeg merker at kropp og sjel trives med det. Melkeslanten i kaffen fortsetter jeg med, men ikke alltid. Vi kjøper så god kaffe til å ha hjemme og vi kverner bønnene selv, så kaffen smaker så godt i seg selv at melk ikke behøves. Jeg kommer dog til å lage paleopannekaker i nærmeste fremtid, og kanskje gresskarmuffins om vi skal til fjells i helgen. Men jeg må ikke. Kanskje er det viktigste jeg har lært på denne challengen at man kan ha det vel så bra uten å såkalt kose seg. Jeg hadde en like fin Londontur uten vin og latte, jeg har hatt like hyggelige kafeturer med sort kaffe og jeg har hatt fine helger uten helgekos. Faktisk kanskje finere, for jeg har ikke hatt vondt i magen, blitt hoven i kroppen eller neffor etter en dag med mat jeg ikke har godt av. Og det er jo det paleo handler om: behandle kroppen sin med respekt og omtanke. Og spiser man paleo gjør man nettopp det.