Heisann!

I forrige innlegg fikk forfatteren bak boken Primal moms look good naked, Peggy Emch, ordet. Nå er det min tur å si litt om boken!

Som gravid var jeg veldig opptatt av hva jeg puttet i munnen min og dermed ga Mini som føde til å vokse seg til baby på. Jeg var også opptatt av å gi meg selv nok næring. Mini er litt over fem måneder nå og jeg fullammer fremdeles. Jeg er fortsatt nøye på hva jeg spiser, slik at hun får så god brystmelk som mulig, samt at ammingen ikke går så veldig på bekostning av min egen kropp. Babyen har nemlig forrang på alt av næringsstoffer. Jeg ønsker ikke å komme altfor dårlig ut helsemessig av et svangerskap og av å amme. Og gjett hva – kosthold er nøkkelen.

Jeg er også blitt mer og mer opptatt av fertilitet og hvor mye kosthold har å si for å regulere hormoner og dermed fertilitet. Mannens og kvinnens helse på befruktningstidspunkter har dessuten litt å si for bebisens helse (og neste generasjon der igjen, kalt epigenitikk). Summa summarum: det er ok både for mamman og avkommet og pappan å ha et bra kosthold.

Men – om jeg en gang skulle bli gravid igjen er det ting jeg vil endre på i kostholdet mitt. Etter å ha lest Primal moms look good naked, i tillegg til et par andre bøker om emnet og diverse nettsider har jeg heldigvis lært litt. Jeg vil forut for graviditeten øke inntaket av innmat (fortrinnsvis lever, har ikke turt å teste nyrer og hjerte … enda) og kraft og ha en høyere andel økologisk mat enn hva jeg hadde og har nå.

Så ja – jeg anbefaler alle å lese boken om du ønsker å bli gravid eller er gravid. Boken tar for seg blant annet disse temaene:

  • Fertilitet, unnfangelse og tid mellom hvert barn (familieplanlegging)
  • Kosthold under graviditeten
  • Trening
  • Strekkmerker, celulitter og hengepupper (hvordan motvirke dette)
  • Vektøkning
  • Depresjon

Ganske bredt felt, altså. Jeg skal ikke gå for mye inn på hvert av punktene (er nok mulig det kommer egne bloggposter etter hvert), men heller trekke ut et par av favorittsitatene mine fra boken fra noen av de nevnte delene i boken.

Fertilitet

Har du et paleoliv, med et grunnleggende ok paleokosthold, nok søvn, så lite stress som mulig og nok trening, ligger du godt an fertilitetsmessig. (Kan skrive under på det, asså!)  Et normalt norsk kosthold gir ikke bare uforholdsmessig mye karbohydrater som igjen fører til for store svingninger i blodsukkeret samt de hormonelle følgende dette får, det gir også lite næringsstoffer som er viktig for fertilitet og graviditet. “Folate, iodine, iron, vitmains A, D, E, K2, B12, zinc and adequate fat and protein are all necessary for fertility”. Hvor finnes dette? Jo, i en god paleodiett som i tillegg inneholder innmat (og råmelk, mener Emch). Hun påpeker også det at vel så viktig som hva vi spiser, er hva vi ikke spiser. Det gjelder å holde seg unna ferdigmat, sukker, korn – dvs det vi utelater på et paleokosthold.

Kroppen din er en fabrikk

Følgende er mitt favorittsitat fra boken: “When a woman is pregnant, she is not simply carrying a baby, she is manufacturing one. The mother is not just a warehouse where goods are stored, she is a factory where raw materials must come in so that a product can be produced.” Med andre ord; det er ikke likegyldig hva du spiser under graviditeten. Man skal spise for to – det betyr ikke at man kan spise for to i dessertdisken, men spise sunt og næringsrikt for to personer.

Hva spise under graviditet?

I tillegg til å anbefale paleokosthold, anbefaler Emch upasteuriserte melkeprodukter samt fermentert mat. Dette ligger mer opp mot for eksempel anbefalingene til weston a price foundation, og kostholdet til feks kraftmødrene (bortsett fra at de inkluderer korn i sitt kosthold). Jeg inkluderte tidvis melkeprodukter i mitt kosthold rett og slett fordi kroppen virkelig ba om det. Ikke upasteuriserte produkter fra  – det får eventuelt bli ved en senere graviditet.

Strekkmerker og celulitter

Emch hevder at strekkmerker og celulitter kommer av hormonell ubalanse og feil kosthold. Å smøre på all mulig kremer hjelper ikke om kroppen er i ubalanse, sier hun. Hennes beste tips mot strekkmerker og celulitter? Drikk kraft og spis mat rik på antioksidanter.

Vektøkning:

Her er Emch ganske streng – hun hevder at det ikke er normalt for kvinner å legge på seg så mye som det er anbefalt å legge på seg nå (USA). Faktisk var det i 1930-årene (USA, jeg vet ikke tallene for Norge) anbefalt å legge på seg ca 15 pounds (ca 7 kg), før det gikk opp til 20 pounds (ca 9 kg) i 40- og 50-årene. Nå sier legene at man bør legge på seg 25 – 35 pounds (11 – 17 kg; her i Norge virker tallet å være mellom 10 – 15 kilo uten at jeg har gjort store søk). Hun skriver om hvorfor det ikke er gunstig for bebisen å legge på seg for mye, så som babyens hormoner (som blir gjeldende for resten av bebisens liv, kalt hormonal imprinting på engelsk). Igjen, spis paleo for å unngå unødig vektøkning, mener hun.

Så —  ingen bokanmeldelse dette, men mer en sniktitt på hva boken har å tilby. Hele boken kan jo nesten oppsummeres slik: spis mat som våre forfedre gjorde: kjøtt, fugl, fisk og egg, grønnsaker, litt frukt og bær, nøtter og frø. Inkluder gjerne upasteurisert melk og fermentert mat. Spis innmat minst en gang i uken. Reduser stress. Tren for helsen. Hm! Høres nesten ut som et paleoliv, gjør det ikke?

PS: boken koster ca 110 spenn på amazon. Billig moro.