Hei fra Tyskland!

I dag er det intervju med Per Helge Fjørtoft, en av verdens beste kettlebellutøvere. Det har jeg gledet meg til å publisere! Nivået han er på er nemlig helt insane. Bare tenk på det: når jeg trener med kettlebells bruker jeg som regel 16 kilo til kettlebell swings, som er med begge hender. Om jeg snatcher eller svinger med en hånd, eller gjør clean&jerk, bruker jeg 12 kilo. Per Helge, han gjør clean&jerk med 32 kilo. En kule på 32 kilo i hver hånd. I ti minutter. Uten pause. Det betyr styrke og utholdenhet – både fysisk og psykisk.

ph1

Jeg spurte Per Helge om han kunne fortelle litt om hvordan han trener og hvordan han spiser. Gjennom bloggen håper jeg å få frem at et paleoliv ikke er likt for alle. Som du vil se, inkluderer Per Helge litt melkeprodukter i kosten sin, og har en form for intuitiv periodisk faste, dvs at han faster om han føler for det. Dette funker godt for ham, men fungerer ikke nødvendigvis for alle. Derfor er det viktig å lære kroppen sin å kjenne, samt tørre å slippe kontrollen. Med det mener jeg å tørre å for eksempel gi kroppen sin mer karbohydrater enn si 50 gram om dagen, eller trene mindre enn planlagt, eller innse at periodisk faste ikke er optimalt for deg i lengre perioder – eller at det er helt omvendt. Å leve intuitivt betyr å lytte til kroppen hver dag i stedet for å la seg styre av regler rundt mat og trening. (Det betyr ikke å dytte i seg en pose smash regemlessig fordi man føler for det, asså). Å leve intuitivt og å gi kontrollen til kroppen er ikke nødvendigvis lett – jeg har ofte krangler med meg selv. Jeg oppfatter dog at Per Helge lever slik, og fikser den biffen bra. Ordet er hans:

En kan vel kanskje kalle det toppidrett, det jeg driver med. Er usikker på definisjonen på det, men jeg har siste året løftet og prestert på nivå med de beste i verden. Og trener nok like mye som de også! Pr idag er jeg en av to i Norden som er Master of Sport i idretten. Det er en anerkjent ranking som viser at vi er på «profesjonelt» nivå. Mitt beste resultat pr idag i long cycle er 2×32 kg/10 min/72 reps, det sies i følge min trener at er beste resultat vist av vestlig utøver noensinne (uoffisielt). (Saras innspill: totalt løfter han da 4600 kilo over hodet ila 10 min). Har hatt en svært god treningsperiode i vår og sommer så det resultatet slås nok av meg selv innen kort tid!

Etterhvert som jeg har blitt kjent med min egen kropp og hvordan den reagerer på mat, timing og mengder så er kosten min veldig intuitivt styrt. Jeg spiser aldri til faste tidspunkt. Men jeg fokuserer på noen «grunnregler», om en kan kalle det for det. Jeg spiser nok ikke ren paleokost, men ganske nærme. Kanskje bedre å kalle det for tradisjonskost, urkost eller noe sånt. Jeg spiser smør, ost og fløte. Samt drikker litt fersk «grassfed» økologisk melk. Spiser ikke typisk lavkarbo, selv om mitt karbnivå nok ligger lavere enn de fleste andre som trener, spesielt med så stor intensitet og volum som min idrett krever. Jeg spiser også en intuitiv form for periodisk faste. Hopper over måltid, spiser egentlig «uregelmessig», men alltid mest i de 3-5 timene etter trening.

Litt om hvordan jeg spiser daglig:

Rundt 500-600 gr kjøtt og/eller fisk daglig, det er inkl 1-3 egg). 20-30 gr wheyprotein blandet i ferskmelk etter trening. Teller ikke, men prøver sånn ca å ligge på 120-150 gr karbohydrater (se Primal Blueprint), som jeg får via melk, bær, litt frukt og grønt, honning. Spiser ikke mye grønnsaker, kanskje annenhver dag, men en del bær og litt frukt. «Resten» av næringen blir da fett, fra eggeplomma, fettet fra kjøttet og fisken osv, smør spiser jeg med skei, fløte i matlaging og smoothie f.eks, noe nøtter, en avokado her og der og ganske mye kokosmelk/fett. Tar omega 3-tilskudd. Vil tippe at fettmengden jeg spiser ihvertfall ligger på det dobbelte av karbmengden.

Jeg ble introdusert for lavkarbo i 2006 hos Karin Hvoslef (ernæringsrådgiver) og begynte først da. Men spiste altfor lite karb, så mista litt vekt. Må/valgte å gå tilbake til gamlekosten min, som var typisk norsk. For så å ta kurs og lese mye bøker om mat og helse de neste par årene. I 2009-2010 begynte vel jeg for alvor å rydde vekk unødvendig mat og spise mer fett og mindre karb. Men riktignok med en bedre balanse slik eg holdt vekta. Og skjønte også bedre hvilken balanse en burde ha i følge kildene og bøkene mine. Dette var omtrent i samme periode som jeg begynte med kettlebells. Første året var riktignok mest på gøy og kun for helsa sin del og at jeg følte jeg var flink til det.

Et slik kosthold som jeg har er ganske enkelt å si fordelene ved.

  • Jevnere stabil energi. Aldri lavt blodsukker, og kan trene hardt og lenge uten å gå tom.
  • Bedre fordøyelse og henter meg fort inn etter trening.
  • Det føles intuitivt og historisk sett riktig å spise sånn, det gir meg en trygghet på at det er godt for meg.
  • Er frisk og om jeg brygger på noe går det stort sett over på no-time. Føler meg sterk og frisk, motstandsdyktig mot sykdommer.

Men noe av det beste er at en slipper unna med 2-3 måltider.. Selv med min idrett og tilsynelatende energiforbruk så trenger jeg ikke mer. Jeg trener ofte på tom mage og (men med aminosyrer under trening i tilfelle). Og det uten problemer i det hele tatt. Har også på gøy prøvd å gå på trening etter 36 timer faste. Null problem. Kroppen tilpasser seg sine omgivelser og utfordringer om en tenker riktig og spiser riktig.

ph2

Idretten min krever mye! Kanskje like mye mentalt som fysisk! Spesielt etter at jeg fikk russisk online coach har det kostet meg sykt! I form av innsats, vilje, krefter, psyke og evner!! Det høres kanskje rart ut, men jeg trener stort sett 4 økter i uka med kuler, i tillegg til en Movnat/kroppsvekt-økt og noen uker en rolig lett cardioøkt ekstra. Totalt tid blir kanskje 10-12 timer på det meste. Normalt 9-10 timer pr uke. Og faktisk, jeg greier ikke mer! Min trener Arsenij Zhernakov sier at få trener mer enn dette. Og at de som trener mer som oftest tar noen «snarveier».. Noen av øktene mine er så drøye at det er nesten umulig for folk å forstå hvilket volum og loading det blir på kroppen. Jeg har fordelt på noen sett, på noen av øktene mine 10 000-15 000 kg totalt løftet over hode på 15-25 min. Masse hopping, bæring for grep og rygg, draøvelser og statiske øvelser over hode. Og alltid løping eller annen cardio på slutten. Så å få en slik kapasitet krever mye og hard jobbing!! Noen sa så fint en gang: Kettlebellsutøvere spiser Crossfittere og driter kroppsbyggere.

—–

For de som har lyst til å se Per Helge gjøre 72 repetisjoner av C&J med 32 kg i hver hånd, sjekk videoen under. Inspirerende, hva?