Etter hvert som jeg har fått mer kunnskap om trening, stress og kosthold har jeg skiftet fokus fra å måtte trene fordi jeg hadde planlagt det, eller å trene for å se diggere ut, til å trene for helsen. Det har utslag i at jeg forrige uke trente lett tre ganger, fordi jeg var over gjennomsnittlig sliten til meg å være. Da kan trening bli negativt for kroppen. Jeg prøver hele tiden at trening skal være positivt for meg. Før hadde jeg dårlig samvittighet om jeg skippet en trening. Det har jeg ikke lengre. Helse er et langsiktig perspektiv, dermed er ikke en uke eller en lengre periode uten særlig trening noe å grine av.

Jon har tidligere skrevet noen innlegg om blant annet kettlebells. Jeg har gitt ham i oppgave å skrive litt om trim igjen siden et paleoliv ikke kun innebærer mat, men også faktorer som trening, lek, søvn og stressmestring. Jon er jo greit nerd innen tema trening og trener selv for helsens skyld. Men hva betyr det? Jon har ordet:

jon_kb

Vi var ute på tur i det fine været her om dagen og gikk forbi flere av disse reklamene fra SATS: “Kom i form på 8 uker”. Først tenkte jeg at det er ganske sprekt. De lover resultater og sier at kundene faktisk får pengene tilbake hvis de ikke kommer i bedre form. Hvordan kan de garantere at alle kommer i form på bare åtte uker?

Så kom jeg på et klassisk Dan John (supercoach med flere titalls års erfaring) sitat: “Everything works…. for six weeks.” Selvfølgelig er det ikke noe problem å få folk i bedre form på åtte uker. En grei måte å gjøre det på er å bruke samme tankegang som jeg snakket om i et innlegg tidligere i år. Se på hva slags trening kunden driver med i dag og gjør mer av det de ikke har gjort før de neste åtte ukene. Hvis kunden løper en del, tar et par spinning timer og såvidt drister seg til å bruke et par maskiner i styrkesalen er oppgaven enkel: Introduser et par-tre fornuftige funksjonelle styrkeøvelser som knebøy, utfall, markløft, pull-ups og skulderpress. Fokuser programmet mot lineær progresjon. Mest sannsynlig oppnår kunden resultater. Om det er noe sånt SATS-PTene faktisk gjør vet jeg ikke, men det hadde ikke vært overraskende. Hvis kunden allerede driver solid styrketrening er kanskje noen bakkespurter eller annen kort og intens kondisjonstrening det som “mangler”. Jo mer avansert kunden er fra før og jo lengre treningshistorie de har jo vanskeligere er det å få mye fremgang på kort tid. Men siden SATS ikke definerer hva “kom i form” egentlig betyr i kampanjen så regner jeg med at det er noe hver PT avtaler individuelt med kundene. Åtte ukers-programmet inkluderer også kostholdsveiledning, og det er klart at med en positiv endring der så er det realistisk med merkbar fremgang på åtte uker uansett om målet er mindre fett, mer muskler, eller bedre kondis.

Det jeg synes er mer interesant er: Hva skjer etter de åtte ukene? Det er da jobben virkelig begynner. Som Dan John sier: i begynnelsen funker alt. Det er hva man gjør de resterende 44  av året som betyr noe. Å komme i form kan være vanskelig nok det, men det er ikke det som er den store jobben. Utfordringen er å finne et treningsprogram og et kosthold – altså en livsstil – man kan leve med i flere år og som fortsetter å gi resultater. Men “bli jevnt i litt bedre form på 44 uker” selger nok ikke så bra.

Jeg skjønner veldig godt at dette først og fremst handler om markedsføring for Sats og at målet er flere betalende medlemmer. Det er uproblematisk for meg. Jeg håper bare at alle skjønner at et kort skippertak er rimelig meningsløst i det lange løp. Hvis man tenker på trening og helse i et mangeårig perspektiv blir et program ala det Sats reklamerer for ikke så viktig. Det beste man forhåpentligvis kan ta fra det er at man lærer noen gode øvelser eller metoder man kan bruke videre. Trening man kan drive med over tid og holde seg frisk og skadefri av er det som gjelder for meg, og som for meg er å trene for helsen.

Et eksempel: Hvor mye hjelper det at du reduserer tiden din på 5 km med tre minutter på 8 uker hvis programmet i uke 9 gir deg beinhinnebetennelse som gjør at du dropper løpingen helt?

Jeg skal skrive noen innlegg om langsiktig trening og helse fremover. Man finner mye om kortsiktige mål i blader og på nettet, men ikke så mye om langsiktige. Folk som spiser paleo har skjønt at paleo er en godt og langsiktig kosthold for å optimalisere helsen, hva med trening?