Foredrag naturlig mat for mor og baby: del 2

Jahei, på tide med neste del av foredraget jeg holdt på søndag. Den første delen av foredraget ga jeg litt bakgrunn om tilstanden til fertilitet og graviditet i Norge i dag, samt en slags definisjon av hva unaturlig mat er. I dag skal jeg skrive litt om hva naturlig mat er og hvorfor det er gunstig for fertilitet, graviditet og amming. I neste post tenker jeg å skrive om de fire supermatene. Og nei, det er ikke hempfrø eller svinedyre superfoods fra helsekost. Og så tenkte jeg at jeg kunne avslutte foredragsserien med litt praktiske tips, om det er interesse for det?

Kjært barn har mange navn. Naturlig mat kalles for paleo, primal, steinalderkost, meierifri lchf, tradisjonskost … Kostholdsretningslinjene kan være litt ulike innenfor de ulike retningene. For eksempel er tradisjonskost opptatt av bløtlegging av korn slik at det kan spises, mens paleofolk eliminerer korn totalt. Jeg kaller naturlig mat for paleo. Paleomat er oppbyggelig og næringsrikt. Kjennetegn ved naturlig mat eller paleomat er:

  • Den er selv en ingrediens
  • Kommer rett fra naturen og har eksistert i mange, mange år
  • Følger ikke trender. En brokkolikvast er en brokkolikvast
  • Har et naturlig innhold av mineraler og vitaminer
  • Er heterogent: råvarer varierer fra sted til sted i Norge og verden, og etter årstid

Et paleokosthold består av å spise kjøtt, fugl, fisk, egg, grønnsaker, frukt, nøtter og frø. Et slikt kosthold er naturlig rikt på mineraler og vitaminer og det gir en god balanse mellom fett, karbohydrater og proteiner. Et paleokosthold virker balanserende på blodsukkeret og er dermed hormonregulerende og vektregulerende. Våre gener kjenner igjen maten, og består mesteparten av maten vi spiser av dette kostholdet gjør vi noe veldig bra for egen helse.

naturlig

Hvorfor spise paleo før graviditet?
De fleste av oss slutter med tobakk og alkohol når vi finner ut av at vi er gravide, altså etter at unnfangelsen har funnet sted – meg inkludert. Jeg har ikke frontet det så mye på bloggen, men jeg har tidvis vært inmari glad i lilla mocca, skikkelig pysesnus. Den gikk i søpla da testen viste to blå streker og har igrunn vært der siden. Vinen ventet jeg også med til Mini var født.

Men i mange tradisjonelle kulturer må både kvinnen og mannen spise mat som er regnet som gunstige for fertilitet og graviditet i opptil et halvt år i forveien. De mente at graviditeten startet lenge før selve unnfangelsen. Den visdommen synes å ha gått litt tapt i dagens samfunn.  Det er nemlig før man blir gravid at man legger grunnlaget. Siden mange par bruker flere måneder på å bli gravide, kan man jo likesågodt bruke den tiden på å gi seg selv så næringsrik og god mat som mulig. Kanskje blir man raskere gravid også?

Dessuten er det lettere å ha et godt kosthold som gravid og som ammende om man har bygget seg opp gode vaner i forkant. Gode vaner gjør at det blir lettere å ty til kjappe og ikke så gunstige løsninger i hverdagen. I tillegg kan et godt kosthold bidra til at  kvinnen blir mindre kvalm i begynnelsen av svangerskapet, grunnet stabile hormoner og et godt nivå av for eksempel vitamin b6.

Hvorfor spise paleo som gravid?
Når man er blitt gravid er det en rekke grunner til å spise så bra som mulig. Det finnes jo utsagn som «å spise for to», eller «jeg går jo ned når jeg ammer så nå kan jeg spise hva jeg vil», etc. Jeg mener, kanskje litt strengt, at det er når man er gravid at man ikke bør spise hva som helst. En kan jo se på sin gravide kropp litt som en fabrikk. Alle fabrikker ønsker vel best mulig råvarer?

Et paleokosthold hindrer unødig vektøkning og reduserer sjansen for å få vann i kroppen. Ja, det er naturlig å legge på seg og jeg mener det er feil fokus å prøve å være yummy mummy både under og etter graviditeten. Men man trenger ikke legge på seg unødig, det er poenget. Kostholdet er hormonregulerende, slik at man får mindre risiko for humørsvingninger, noe som er digg å unngå både for kvinnen og partneren og eventuelle barn. Et sunt kosthold gir også god energi gjennom svangerskapet. Alt dette er med på å gi kvinnen økt livskvalitet disse ni månedene.

I tillegg er det jo slik at babyen har førstepri når det gjelder næringsstoffer, så et paleokosthold sikrer at kvinnen ikke blir drenert under graviditeten (og senere under ammingen). For bebyens skyld gir et naturlig kosthold god tilgang på alle de viktige næringsstoffene som er viktige for utviklingen, og babyen slipper å ha de voldsomme insulinsvingningene som et vanlig norskt kosthold gir – med de hormonelle følgene for barnet det kan medføre. Det mor spiser, spiser jo også fosteret.

Hvorfor spise paleo som ammende?
Mors kosthold både før og under amming har påvirkning på kvaliteten på melken. Eksempel er at noen babyer som har vondt i magen sin blir bedre når mor kutter ut for eksempel melkeprodukter. Kostholdet gir mor og bebis sunt mettet fett og kolesterol, som vi skal se i neste bloggpost er viktig for babyens hjerne og nervesystem.

Paleo er dessuten et kosthold som gir – ikke tar – energi. Tenk bare på hvor slapp og døll man kan føle seg etter å ha spist en pose smågodt, eller pasta til middag, eller etter å ha raidet kakefatet (vi har vel alle gjort det??). Å ha en liten bebis i huset er strevsomt nok, med for eksempel lite søvn. Å spise dårlig mat kan gjøre spedbarnstiden ytterligere slitsom. God tilførsel av naturlig mat kan gjøre at denne perioden blir enklere.

Så vil jeg bare si at man bør ikke nødvendigvis spise 100 prosent paleo. En må selv finne ut hva som passer for seg selv. Jeg har i perioder, etter at Mini var tre måneder, spist veldig mye mørk sjokolade. Nå får jeg vondt i hodet av det, er vel skjebnens ironi. Jeg spiste også smågodt en gang som gravid, uten noen form for dårlig samvittighet. Jeg har om jeg føler for det en slant med mjælk i kaffin. Det viktigste er fraværet av for mye tullemat og en hverdag med mest mulig naturlig mat.

Mens jeg skriver dette tester Jon å lage jordskokk-chips. Han får kredpoeng av meg.

 

9 kommentarer

  1. Kjempeinteressant lesing som jeg skal ta med meg når tiden kommer at vi er klar for å bli gravid :) Skulle ønske jeg hadde vært på høstkonferansen, må ha vært veldig spennende!

    • Takk for ros! Du får følge med på lille månes hjemmesider, alle foredragene blir lagt ut fortløpende. Du kan late som du er på konferansen hjemme i stua de :)

  2. Hei Sara! Det var veldig hyggelig å hilse på deg på konferansen! Og jeg synes du gjorde en veldig god jobb! Jeg gikk hjem på søndagen og hadde bare en tanke i hodet; jeg må begynne å lage kraft!

    Så derfor lurte jeg… Kan du lage et «lage kraft for dummies» innlegg? Gjerne med detaljerte beskrivelser og bilder og litt om hvordan den bør oppbevares når den er ferdiglaget. Og detaljert om fordeler med den (men det kommer kanskje i supermatinnlegget 😉 )

    Kine

    • Hei du!
      Takk for sist! Og for ros :)
      Jeg vil mer enn gjerne lage kraft for dummies-innlegg! Tenkte å dele i to: et hvordan vi lager kraft (og oppbevarer), og et om hvorfor kraft er superbra. Stay tuned!

      • Yey! Akkurat det jeg trenger!

        Jeg har maaaaange kilo å gå ned, nok til å få løs hud, og jeg håper at kraft kan bidra til en sunn vektnedgang og i det minste begrense hvor mye løs hud jeg får. Er kanskje å håpe på mirakler, men skader vel ikke å få i seg noen ekstra næringsstoffer i en periode hvor kroppen er i stor endring :)

      • Hurra. Fant kommentarene 😀 Ja takk til kraftinnlegg.

  3. Pingback: Foredrag Naturlig mat for mor og baby | Paleoliv

  4. Hei.
    Følger med på sida di, da jeg selv forsøker å spise karbohydratredusert, og naturleg. Eg er no gravid i 14 veke. Eg har lest andre stader at ein treng ekstra mykje karbohydrater når ein er gravid. Nokre stader meiner dei «lærde» heilt opp i mot 250 gr. per dag. Er klar over at ikkje du tel karbs. Men har du ei formeining om kor mykje ein bør leggje seg på per dag?
    Eg et ofte eit heimebaka rundstykke til frokost(sammalt rug og sammalt spelt), rester av middag til lunsj(som regel kjøtt og grønsaker) og middag med ei lita potet eller to spiseskjeier ris eksempelvis. Så et eg alltid masse grønnsaker, og desse bidred jo og med karbs.
    Eg har sett over tid at kroppen min har det best med slik mat. Samtidig kjenner eg eit sterkt søtsug, og ei kjensle av økt sult. Tenkjer difor på om dette har med at kroppen vil ha meir karbs.

    • Hei! Grattis med liten bebis i magen! Koselige greier.
      Godt spørsmål angående karbs, som jeg ikke har noe særlig godt svar på. Min umiddelbare tanke er at du skal lytte til kroppen din når den sier du er sulten, og prøve å spise karbs som kommer med «noe attåt» dvs ikke tomme karbohydratkilder som finnes i pasta, godteri, ferdigmat, etc. Frukt, grønnsaker, rotgrønnsaker. Og sunt fett i massevis! Selv spiste jeg i perioder hvertfall to frukt om dagen, i tillegg til søtpoteter og grønnsaker. Lytt til og stol på kroppen, det virker jo som du har tunet inn hva du fungerer på.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*