Siste del av foredraget inneholder fire superfoods som tradisjonelt er kjent som viktig mat i de tre periodene. Og – som babyens første mat. Det skal jeg skrive mer om senere, og har allerede skrevet litt om det. Den første matvaren jeg anbefaler spiser Mini ganske ofte, nå om dagen stekt i en god dose med økologisk smør, eller usaltet smør.

Spiser man et paleokosthold er inmari mye av jobben gjort, for fertilitet, en god graviditet for mor og baby, en god barseltid og en god start på livet for et lite menneske. Ikke bare har man kuttet ut matvarer som er ugunstige, man har økt inntaket av bra mat. Men – jeg vil likevel trekke frem noen matvarer som man bør fokusere litt ekstra på. Felles for matvarene er at de er ganske rimelige, de er lett tilgjengelige, de har et høyt fettinnhold og tilsammen inneholder de alle de viktige mineralene og vitaminene som man trenger.

Det første jeg vil anbefale å spise, er egg.
egg

Egg er naturens superfood fordi egget inneholder komplette proteiner, masse sunt fett, kolesterol, choline, og de fettløselige vitaminene som er så viktige i alle tre stadier. Om jeg skulle valgt en matvare resten av livet, tror jeg at jeg hadde valgt egg. Spesielt er eggeplommen viktig. For eksempel er egg er viktig for babyen pga kolesterolet og mettet fett. Babyen trenger dette for å utvikle hjernen. Egg er også god kilde til b-vitaminet choline, som er viktig for utviklingen av nervesystemet til babyen og for at unnfangelsen kan finne sted. Velg helst økologiske egg, siden høna får bedre for får egget bedre næringsinnhold.

Det neste jeg vil anbefale er lever.
lever

Lever er en litt glemt skatt som skjuler seg for en superbillig penge i en frysedisk nær deg, eller til en nesten like billig penge hos slakter’n. Dagens nordmenn vil jo bare ha magre kjøttprodukter, så som kyllingfilet, så innmat er jo superbillig (mye av det kastes dessverre). Lever er tradisjonelt forbundet med fertilitet, amming og graviditet. Og lever er som egg naturens superfood. Det inneholder sink, jern, vitamin a, d, e og k2 og folsyre, i versjoner som er lettopptakelige for kroppen.

For mannen er lever gunstig for eksempel grunnet sinkinnholdet. Sink er viktig for sædkvaliteten, og som tidligere nevnt har 20 prosent av norske menn for dårlig sædkvalitet. Men sæden trenger også spermvennlig skjedeskret (ja, det er helt sant), noe for eksempel vitamin a sørger for.

Lever inneholder også folsyre, den naturlige formen av folat, som alle kvinner oppfordres til å ta i pilleform både før befruktning og de tre første månedene. Sinket i leveren bidrar til økt folsyreopptak. (Note her: da jeg var gravid med Mini tok jeg pille-folat. Det skal jeg ikke ved en eventuell neste gang). Sink er også kjent som intelligensmineralet og er altså bra for barnets intelligens.

Det tredje jeg anbefaler for fertilitet, graviditet og amming, er fet fisk, her i form av sild.

sild

Fet fisk, for eksempel laks (helst ikke fra oppdrett), makrell og sild, er en viktig kilde til Vitamin D, Vitamin A, jod og omega3. Omega3-fettsyrer, mer spesifikt DHA, er superviktig for hjernen til babyen.Babyhjernen vokser voldsomt i siste trimester og de seks første månedene av livet sitt. Hele 60 – 80 prosent av omega3-fettsyrene som kommer i morsmelken, stammer fra kvinnekroppen, særskilt hoftepartiet. Derfor er det viktig at kvinnen på forhånd har spist nok omega3, altså lagret de gode fettsyrene på kroppen sin før og under graviditeten slik at morsmelken inneholder rikelig med disse fettsyrene.

Fet fisk er også rikt på vitamin D, noe vi nordboere ikke får for mye av. Husk at kroppen ikke produserer d-vitamin fra solen de månedene skyggen din er lengre enn deg selv. D-vitamin er viktig for å lage og balansere kjønnshormoner og for å få egget til å feste seg. Ny forskning viser også at d-vitaminmangel i svangerskapet kan føre til dårligere motorisk utvikling for barnet, og barn som er født på våren i Norge har ofte for lave verdier av vitamin D.

Et annet godt argument for å få i seg nok omega3og vitamin D, er at lave nivåer av dette er linket til fødselsdepresjon.

Det siste jeg vil anbefale å få i seg, er kraft.
kraft

Kraft er nok et eksempel på glemt mat. Kraft er billig og supersunt. Lever du på tait budsjett eller er i sparemodus, er kraft en superduper måte å få i seg masser av godsaker. Vi, det vil si Jon, koker kraft ukentlig. Selv tar jeg kraft som tilskudd, jeg drikker en shot om morgenen og noen ganger på kvelden også. De av dere som følger meg på instagram har sett mine kraftshotter.

Kraft inneholder kalsium samt mineraler og vitaminer i en versjon som gjør det lett for kroppen å ta de opp. Det har seg nemlig slik at om kvinnen ikke får i seg nok kalsium eller ikke klarer å ta opp nok kalsium (det er ikke så enkelt som kalsium inn kalsium tatt opp, dessverre) som gravid og ammende, kan hun etter at barnet er gått over til fast føde ha et like sprøtt skjelett som en gammel kvinne. Om kvinnen ikke får i seg nok, tar babyen nemlilg kalsium fra kvinnens skjelett, og det ønsker vi jo ikke! Dessuten trenger babyen nok kalsium for å utvikle et sterkt skjelett og sterke tenner.

Kraft er dessuten naturens skjønnhetsprodukt. Kollagenet og gelatinet bygger opp våre celler innenifra, enkelt forklart. Det bidrar til å redusere eller unngå i det hele tatt å få celulitter, strekkmerker eller hengepupper. Sterke negler får man også, det kan jeg skrive under på. Og det synes jeg er en helt ok bieffekt av Jon sin kraftkoking!

For å oppsummere disse tre bloggpostene, dvs hele foredraget. Om man ønsker å bli gravid, eller er gravid, eller er ammende, hva er gunstig for mors og babyens helse? Og – vi må ikke glemme pappan her. Han bør spise slik for fertiliteten, men også for å støtte mamman.

  1. Eliminer eller minimer inntak av uekte mat: kornprodukter, soya, lettprodukter, ferdigmat, etc. Du er mer verdt enn å gi deg selv slik mat.
  2. Spis paleo.
  3. Spis egg hver dag.
  4. Drikk litt kraft hver dag.
  5. Spis fet fisk ca to ganger i uken.
  6. Spis lever, eller annen innmat, 1 – 2 ganger i uken.


Det er vel ikke uoverkommelig, er det vel? Ingen fancy eller dyre eller utilgjengelige ingredienser. Ingen hemmelig oppskrift. Bare ekte, naturlig mat ispedd fire flotte matvarer.

PS: Jeg tok før og under graviditeten og tar fremdeles omega3 og vitamin D3 som kosttilskudd i tillegg til at jeg følger mine egne guidelines. Jeg bruker PurePharma sine, og om du bestiller de fra barefootshoes.no og bruker koden «paleoliv» får du rabatt.