Jeg får straks Chris Kresser sin nye bok Your personal paleo code i posten, noe jeg gleder meg stort til. Jeg leser nettsiden hans ganske så jevnlig og har hørt på flere podcaster han har vært med i. Her om dagen hadde han et gjesteinnlegg hos Mark Sisson som jeg anbefaler å lese. Han var også nettopp gjest på podcasten til Robb Wolf, episode 211.

Det er et viktig tema Kresser tar opp, nemlig at det ikke er et paleoliv, et paleokosthold, som passer alle. Visst er det mange matvarer som ikke er gunstige for noen: sukker, kornprodukter, belgfrukter og all ferdigmat som selges. Selvom man så mye som mulig bør unngå slike matvarer og spise et paleokosthold bestående av kjøtt, fugl, fisk, egg, grønnsaker, sunt fett, bær, frukt, nøtter og frø, så betyr det ikke at mitt paleokosthold er gunstig for din helse – og omvendt.

For ofte sammenlikner vi oss med andre og andres matvaner (og resultater av disse). Man kan ta lærdom og inspirasjon, men man oppnår ikke nødvendigvis de samme resultatene som den man sammenlikner seg med. For eksempel: flotte (min girlcrush kanskje) Inger i Dubai lever godt på periodisk faste. Hun trener ofte før frokost og spiser sitt første måltid langt på dag. For min del som ammende funker ikke periodisk faste i det hele tatt. Melken min hadde blitt redusert, noe jeg ikke ønsker, og det hadde ikke vært gunstig for mine hormoner. Ergo, selvom Inger er misunnelsesverdig sprek og sterk og det kunne jeg godt tenkt meg å være også, kan ikke jeg ha samme kostholdsmønsker for henne akkurat nå. Om noen måneder kan det derimot kanskje funke.

Litt derfor har jeg utfordringer med lavkarbo-kostholdet. Det er nemlig ikke alle som får superbra resultater på lavkarbo (opptil 100 – 150 g karbs om dagen). Her må jeg tilføye at det er få som har godt av høykarbo, aka normalt norsk kosthold. Jeg var på et lavkarboforum en gang hvor en dame spurte: jeg går ikke mer ned i vekt, og jeg spiser kun 50 g karbo om dagen. Hva kan jeg gjøre? Svar fra andre var: Spis mindre karbs. Under 20. Da går du ned i vekt. Men det kan godt hende at hun hadde gått mer ned i vekt med å øke karboinntaket til over 100 gram dagen, eller over 150! For lite karbohydrater kan for noen være stressende for kroppen, og da øker kortisolnivået og man går ikke ned i vekt, snarere tvertom. Før man svarer et sånt spørsmål kategorisk bør man høre med kvinnen om hva slags mat hun spiser ellers, aktivitetsnivå, opplevd stressnivå i  hverdagen, søvnmønster, etc etc. Selvom en person har suksessfullt gått ned i vekt med å spise mindre enn 20 g karbs om dagen, kan det være helt feil for en annen person.

En annen ting å ta hensyn til er at du selv er i konstant endring. En som er overvektig og har slanket seg og fått normalisert forbrenningen, kan trolig spise mer karbohydrater nå enn da personen gikk ned i vekt. En gravid og ammende kvinne har større behov for karbohydrater enn en kvinne som ikke er i den situasjonen. Om du i perioder trener hardere enn andre, har du behov for mer og kanskje annerledes makrosammensetning på maten din, enn i perioder du tar livet mer med ro.

Hvorfor skriver jeg dette? Jo, for jeg opplever tidvis at mange nye (og mer erfarne) på paleokostholdet, er redd for å ikke «gjøre paleo riktig». Spiser jeg for mye karbs? Er det skikkelig feil om jeg spiser jogurt? Burde jeg også faste? Bør jeg spise rett etter trening eller ikke? Bør jeg ha fett om morgenen og karbohydrater på kvelden, eller omvendt? Er det gærnt om jeg ikke er sulten om morgenen? Svar på dette kan hovedsaklig du gi deg selv. Hvordan? Prøve ulike varianter og se hva som fungerer. Lever du fint med joghurt i kosten – fint for deg! Er det ok for deg å drikke litt vin jevnlig – så bra for din del om du ønsker det! Sover du dårlig og mister mensen med periodisk faste – ikke gjør PF selvom venninnen din fungerer supert på det. Det handler om å være ærlig ovenfor seg selv og tørre å lytte til kroppens signaler. I det ligger også å gi kontrollen til kroppen, noe som er helt ulikt de fleste diett-tanker som finnes i dag. (Med å telle kalorier eller antall karbs etterstreber man kontroll, i stedet for å la kroppen styre).

Til slutt, et par gode sitater fra gjesteposten til Kresser hos Sisson:

  • We share a lot in common as human beings, but we also have important differences. We have different genes, gene expression, lifestyles, activity levels, health status, and goals. Each of these factors will determine what is optimal for a given individual. What’s more, they can change over time, which means that what’s optimal for you now may not be in a year or a decade.
  • My experience—both personally, and as a clinician—has taught me that personalizing your Paleo/Primal program to meet your unique needs is the single most important factor in determining your long-term success.
  • While this does require a little bit more time and effort up front, it pays off in spades. You won’t feel confused anymore by the conflicting advice you read on the internet. You won’t have to rely on strangers on forums or even experts to tell you what you should eat. Instead, you’ll know exactly what works for you based on your own experience. Even better, you’ll be able to change your approach on the fly as your circumstances and needs change.