Det er nok ingen hemmelighet at jeg er inmari glad i hummus. Herremin, så jeg elsker hummus. Da jeg bodde i London spiste jeg hummus hver dag, og da jeg etter det bodde i Qatar spiste jeg om mulig enda mer hummus. Men, hummus inneholder kikert, som er en belgfrukt. Og belgfrukt unngår man så godt det lar seg gjøre på paleo. Belgfrukter inneholder antistoffer som bidrar til å hindre næringsopptak, proteinene er vanskelige for menneskene å ta opp (i motsetning til animalske proteiner), og i forhold til vekt inneholder belgfrukter ganske så mye karbohydrater. Ingen vinner å konsumere mye av, altså.

Jeg har gjort forsøk på blomkålhummus. Oppskriften er god, men det tar så lang tid å lage, for så lite! Det er ikke helt i min gate om dagen. Derfor har jeg en stund nå tenkt på å teste tahinidressing. Tross alt er det tahinien som gir hummus den gode smaken. Og vet dere? Jeg er så fornøyd! Det er som om jeg spiser hummus igjen, nesten! Jeg har hatt tahinidressingen på stekt grønnkål og som salatdressing, og som tilbehør til svinestek. Kom gjerne med forslag til flere bruksområder! (Beklager dårlig bilde, ass).

salat-tahini

Det beste med denne oppskriften er at den tar ca null tid å lage. Jeg har funnet den i Well Fed av Melissa Joulwan (les intervju med henne her), og oppskriften er som følger:

Tahinidressing

  • 2 dl tahini
  • 1.5 dl vann
  • 3 – 4 ss sitronsaft (smak deg frem)
  • 2 fedd hvitløk, knust
  • Salt etter behov

Bland. La alt stå og godgjøre seg i kjøleskap en liten stund. Nyt.

tahini

PS: Jeg skal tilsette kumin en gang, og fersk persille en annen gang – for variasjonens skyld.

svinestek-tahini