Tahinidressing

Det er nok ingen hemmelighet at jeg er inmari glad i hummus. Herremin, så jeg elsker hummus. Da jeg bodde i London spiste jeg hummus hver dag, og da jeg etter det bodde i Qatar spiste jeg om mulig enda mer hummus. Men, hummus inneholder kikert, som er en belgfrukt. Og belgfrukt unngår man så godt det lar seg gjøre på paleo. Belgfrukter inneholder antistoffer som bidrar til å hindre næringsopptak, proteinene er vanskelige for menneskene å ta opp (i motsetning til animalske proteiner), og i forhold til vekt inneholder belgfrukter ganske så mye karbohydrater. Ingen vinner å konsumere mye av, altså.

Jeg har gjort forsøk på blomkålhummus. Oppskriften er god, men det tar så lang tid å lage, for så lite! Det er ikke helt i min gate om dagen. Derfor har jeg en stund nå tenkt på å teste tahinidressing. Tross alt er det tahinien som gir hummus den gode smaken. Og vet dere? Jeg er så fornøyd! Det er som om jeg spiser hummus igjen, nesten! Jeg har hatt tahinidressingen på stekt grønnkål og som salatdressing, og som tilbehør til svinestek. Kom gjerne med forslag til flere bruksområder! (Beklager dårlig bilde, ass).

salat-tahini

Det beste med denne oppskriften er at den tar ca null tid å lage. Jeg har funnet den i Well Fed av Melissa Joulwan (les intervju med henne her), og oppskriften er som følger:

Tahinidressing

  • 2 dl tahini
  • 1.5 dl vann
  • 3 – 4 ss sitronsaft (smak deg frem)
  • 2 fedd hvitløk, knust
  • Salt etter behov

Bland. La alt stå og godgjøre seg i kjøleskap en liten stund. Nyt.

tahini

PS: Jeg skal tilsette kumin en gang, og fersk persille en annen gang – for variasjonens skyld.

svinestek-tahini

21 kommentarer

  1. Å er denna tahinin, æ? Å henne finner’un?

  2. Hvor får du tak i grønnkål? Har lett etter på Grünerløkka, men ikke funnet så langt…

  3. Supert tips – må prøves :-) elsker også hummus men kjenner at jeg ikke tåler det så godt så dette må prøves !

  4. OJOJ! Jeg er egentlig ikke noen dressingjente, men hummus derimot! Må nok prøve denne her ila uka:) Takk for at du poster!

  5. Åhhh – det såg godt ut!

    Her har kostholdet vore ganske tvilsomt (dvs «sunn norsk mat») over lang tid, så etter nyttår bestemte eg meg for å go cold turkey – ketogen paleo challenge (eigenkomponert…). Funkar finfint så langt – dag 8 no. Målet er å gå kjapt ned nokre kg i vekt (- og alle dei andre helsefordelane…), og så eta smart framover. Det hadde vore interessant om du kunne skrive noko om korleis kroppen din endra seg etter at du starta på paleo – og litt om tidsperspektivet i det.

    Det er alltid stas å lesa bloggen din – eg er stor fan!

    Janne

    • Hei Janne!
      Spennende meg egenkomponert ketogen paleo! Hold meg oppdatert!

      Jepp, det er et godt forslag til innlegg. Jeg har endret ganske mye og nå ser det ut til at jeg må endre litt mer. Skal teste noen uker først bare!

      Takk for ros :) jeg blir alltid glad når du kommenterer

  6. Laget – knallgodt – tusen takk!
    Tåler ikke kikerter noe godt men elsker hummus så det her var toppen.

    Takk for super blogg – følger med glede :-)
    AC

  7. Hei! Jeg lurer på hvilken kokosmelk på markedet du bruker og mener er best å bruke mtp næringsinnhold og produsent? :)

    • Heisann!
      Jeg bruker økologisk kokosmelk som jeg får tak i på min lokale Ica. Også bruker jeg en annen en som ikke er i boks men i pappeske. Generelt foretrekker jeg økologisk, og med så få tilleggstoffer som mulig. Og ikke lett!

  8. anne-Grethe (@sumisura på Instagram)

    blomkål hummusen din har jeg laget. Kjempegod. Den puttet jeg frisk koriander i – det tenker jeg er godt i denne dressingen også. MEN jeg er veeeeldig glad i koriander da.

  9. Gerd Velle

    Denne dressingen må jeg prøve!

  10. Pingback: Paleoliv anmelder: Renere Liv | Paleoliv

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*