Jon og jeg har aldri bakt søtpotet. Før i går. Helt sant. Vi har et greit forbruk av søtpotet, men vi har det enten i ovnen i små biter, eller lager stappe. Som regel det siste, for da lager vi (Jon) en gedigen porsjon slik at vi har i to-tre dager.

Men i går lagde vi (Jon) altså bakt søtpotet for første gang. Det var min bestemmelse, eller ordre. Og det er så enkelt å bake søtpotet! Og så himla godt! Fatter ikke hvorfor vi (Jon) ikke har gjort det før. Jeg logret med min imaginære hale da jeg spiste en hel stor potet. Mini likte det også, selvom hun var mest opptatt av å spise kjøttbiter. (Hun er veldig glad i ulike typer kjøtt igrunn).

I tillegg til å være en god kilde til karbohydrater, inneholder søtpotet b-vitaminer, fosfor, magnesium, jern, sink og kromium – som kroppen trenger for å forbrenne karbohydrater. Pluss: e-vitamin, betakaroten, c-vitamin, kalsium og selen. Helsebombe der, altså.

Bakt søtpotet

  • Så mange poteter du ønsker å bake
  • Olivenolje
  • Salt og pepper

Pensle søtpotetene med olivenolje med evt litt krydder. Stek på 200 grader i en time. Steketid avhenger av hvor store potetene er, så sjekk gjerne etter 45 min.

Spises med en god klætt med smør eller ghee i. Vi hadde hjemmemekka burger og avocadokrem til (avocado og sitron).

baktsøtpotet