Paleo sprer seg i Norge – hurra – men med det følger spørsmålet: Må jeg starte veien inn i paleo med en paleo challenge? Må jeg i det hele tatt gjennomføre en paleo challenge for å virkelig leve paleo?

Svarene jeg gir er nei, og tjah-jah.

Hadde jeg oppdaget paleo i Norge nå og vært med i diverse facebook-grupper hadde jeg fått litt panikk og hakeslipp. Kombucha, ikke karbs før lunsj, zonepaleo, whole30, ikke bær/ikke frukt/kun bær/ikke bær eller frukt, økologisk, gressforet, periodisk faste, høyfett, karbcycling, osv osv. Jeg tror jeg hadde tenkt sånn her: ohmyloooordness! Om det er SÅ mye å holde stell på tar jeg meg heller en bolle. Hvetebolle. Med gluten.

Jeg tror det er inmari nyttig for de aller fleste å ha en eller annen gang gjennomført en paleo challenge, både for å virkelig se hva kroppen tåler og ikke tåler, men også for å bygge nye vaner, sette seg et mål og gjennomføre det og for noen kanskje få et litt annet forhold til mat. Men – jeg mener at alt er til sin tid. Du trenger ikke starte på en paleo challenge for å gå over til paleo. Du kan, som jeg gjorde, gå gradvis over. Ulike måter å endre kosthold til paleo er:

Starte med måltider

  • Du kan starte med å øve deg på at maten skal være ingrediens, ikke ha en ingrediens. Det betyr at du må lage de fleste måltider fra bunnen av. Når det er blitt enklere enn det var i begynnelsen, kan du bytte ut «vanlige» matvarer med paleomatvarer. Bare med å lage mat fra bunnen av får du en helsegevinst, i forhold til (og der brukte jeg i forhold til riktig) å spise ferdigmat eller halvfabrikata.
  • Eller du kan starte med frokost. De to første ukene lager du paleofrokoster. Observer hvor lenge du holder deg mett og hva slags energi frokosten gir utover dagen. Etter to uker kan du starte med paleomiddager eller paleolunsj.

Starte med matvarer

  • Gjør et oljeskifte. Kast all dårlig olje og bytt ut med bra fett. Kvitt deg med all form for vegetabilsk olje, så som soyaolje, maisolje, alle former for margarin, og alle matvarer som inneholder disse, samt betegnelser som delvis herdet vegetabilsk olje, etc etc. Dette er oljer som er kjemisk behandlet, inneholder altfor masse omega6 (som er betennelsesfremmende i kroppen) og som gjør deg syk. Inn med smør eller ghee/klarnet smør og kokosolje til steking, olivenolje til dressinger, og macademianøttolje og avocadoolje til dressinger. Dyrefett så som lard (spekk) er også bra, så lenge det kommer fra en gris som ikke er alet opp industrielt (pga fettsyresammensetningen). Det nye fettet gir deg sunt mettet fett som er viktige for blant annet immunforsvaret ditt, gi deg fettløselige vitaminer som A, D, K og E, gir kalsium til skjelettet ditt slik at du får et sterkt skjelett, det gir deg sunt enumettet fett som er gunstig for hjerte- og karsykdommer og senker blodtrykket ditt – blant annet. Hva slags fett du spiser er nemlig ikke et fett.
  • Dropp raffinerte karbohydrater. Ut med matvarer som inneholder sukker, mais, hvete, rug, havre, etc. Inn med grønnsaker og frukt i stedet. Med det følger et mer stabilt blodsukker, et kosthold med langt høyere innhold av vitaminer og mineraler og langt færre antistoffer, som korn og belgfrukter har i seg.

Voila! Ingen av disse to fremgangsmåtene virker umulig, gjør de vel? Så, etter hvert, kan du begynne å pimpe eller slenge deg på en paleo challenge. Da kan du teste på din egen kropp: hvordan funker jeg med periodisk faste? (For kvinner: mister jeg sexlyst? Forsvant mensen?; For begge kjønn: sover jeg dårlig? Presterer jeg dårligere på trening? Om ja – så er PF kanskje ikke for deg). Fungerer jeg best på et paleoliv med mindre karbs, eller mer? Tåler magen min alle typer frukt? Kan jeg ha litt melk i kosten min? Funker vin og mørk sjokolade eller bør jeg styre unna. Det er kun du selv som kan finne ut av dette.

Jeg er opptatt av at ingen skal føle de ikke gjør paleo «bra nok». Du vil finne ut av hva slags paleokosthold som er bra nok for deg. Ikke sammenlikn deg med andre – for ingen er akkurat som deg, så å sammenlikne er fånyttes (og sløseri med tankeenergi). Mat skal være oppbyggelig, men om du er stresset fordi du ikke følger regler eller spiser likt andre går paleo fra å være positivt til å bli negativt.

Så en siste ting: Jeg mener ikke å henge ut noen fra de ulike gruppene på facebook! Selv synes jeg det er inmari inspirerende å se hva andre oppnår når de legger om kostholdet og livsstilen, enten gradvis eller å en challenge. Jeg blir imponert hver dag. Og faktisk kan det hende jeg skal lage kambucha snart.