Treningstorsdag: oppsummering

Forrige torsdag sa jeg at jeg i dag skulle skrive om hva jeg hadde trent den siste tiden, for å vise hvordan Jon sin teori funker i praksis. Men jaggu har ikke Jon skrevet en oppsummeringspost, så da må jeg jo poste den for å få fred i heimen (neeeida). Kan likevel røpe såpass mye at jeg i dag har gjort en tabata, fire øvelser, totalt 16 minutter: mountain climbers, kettlebell swings 20 kilo, harehopp (eller hva øvelsen kan kalles, jeg bøyer meg ned og tar i gulvet og så hopper jeg opp og retter ut kroppen i luften), og biceps curls + press med en kettlebell på åtte kilo, mens jeg kun står på ett ben. Ikke noen grandios trening, altså, men nok til å bli svett og til å vedlikeholde en viss form.

Over til Jon.

Over de foregående seks ukene har jeg skrevet om elementer jeg mener er viktige for helsebringende trening. De seks punktene jeg tok opp var:

Disse punktene står ikke i prioritert rekkefølge. Man kan sikkert argumentere for at en eller flere er viktigere enn andre, men det er ikke så nøye her. Meningen med disse postene var mest å prøve å få dere til å tenke dere om og kanskje vurdere deres egen trening opp mot for noen sikker en alternativ måte å tenke på trening.

Underveis fikk jeg en kommentar som etterspurte kilder, eller steder som skrev om denne type trening. Det vil si trening som er mer fokusert på langsiktig helse enn kortsiktig prestasjon. Jeg har funnet frem noen kilder som skriver om trening, og som jeg synes har mye fornuftig og spennende å si.

Steve Maxwell har trent og lært andre å trene lengre enn de fleste leserne av denne bloggen har vært i live (han har jobbet som dette i drøye 40 år). Her er to poster fra hans blogg:

Dynamic Health

“Yet even the few people who train vigorously are confused on this issue and from what I’ve seen, the people training with vigor and enthusiasm are often as misguided as the those not training at all. “

Demonstrating Strength vs Building Strength

“Properly conducted, exercise shouldn’t ever cause injury. Properly conducted, exercise will instead make the joints and connective more mobile, resilient, and tough–not to mention increase your ability to exert more force.”

Dan John er en annen gammel ringrev. Det er stort sett ikke så mange under 30 som skriver om dette temaet. De gamle er eldst og alt det der. Med tanke på gjennomsnittsalderen på leserne på denne bloggen er denne posten fra Dan kanskje litt sær, men gjelder faktisk for oss som er litt yngre også:

Training for Middle Age and Beyond

Dan er ikke en kostholdsguru, men treningskunnskapen hans er enorm. Jeg har lest tre av Dan John’s bøker: Never Let Go, Intervention og Easy Strength. Alle tre er stappfulle av treningsvisdom og enkle men geniale treningsprogrammer.

Eva Twardokens, bedre kjent som bare Eva T., er en tidligere alpinist som har vært med i to OL og var tidlig inne i Crossfit. Hvis noen så på videoer på crossfit.com på tidlig 2000-tallet så var Eva T. med i mange av dem. Nå om dagen driver hun Eva T. Strength and Conditioning og har en bra approach til helse. På bloggen snakker hun blant annet om det hun kaller MDME (Minimum dose, maximum effect) training. (Saras kommentar: hun er rå. Hashtag girlcrush).

Jim Laird og Molly Galbraith driver treningssenteret J&M Strength and Conditioning. De har mest fokus på trening for damer og skriver hver sin ikke så alt for aktive blogg som de linker til nederst på siden. Jim har også en podcast med en del bra interviewer av interessante folk, med fokus på fornuftig trening og kosthold.

En ting som er interessant med alle jeg har nevnt her er at de alle fokuserer på viktigheten av styrke som grunnlag. All annen trening legges på toppen av enkel, grunnleggende styrketrening. Dette står i ganske sterk kontrast til den typiske norske modellen: langkjøring er den eneste sanne trening. Folk som ikke er aktive (spesielt de ikke aller yngste) har jo ofte en ambisjon om å komme i gang med to tre løpe- eller sykkelturer i uka for å «komme i form». Samtlige av trenerne her ville sagt at det er en under middels dårlig ide. De ville altså heller fått deg til å trene styrke, og så eventuelt spe på med kondisjon.

En annen person jeg vil trekke frem som er litt annerledes er Katy Bowman. Hun har en mastergrad i biomekanikk og skriver bloggen Katy Says. Der er det mye bra å nerde seg inn i. Hun er ikke så opptatt av trening men mer opptatt av bevegelse og “alignment” som kanskje best oversettes med holdning eller posisjon. Mer om Katy og hva hun har å si kommer i en eller fremtidige fremtidige bloggposter. Jeg leser boka hennes Alignment Matters om dagen.

Dette er på ingen måte en komplett liste over alle som er fokusert på og skriver om trening for helse, men det er noen jeg har lest og hørt på og lært fra de siste årene. Robb Wolfs Paleo Solution podcast snakker også en del om trening, og veldig mye av det som sies generelt om trening der er veldig fornuftig og fokusert på helse og langsiktig prestasjon.

Neste treningstorsdag blir første av flere oppsummeringer av hva Sara og jeg har drevet med av trening den siste tiden.

5 kommentarer

  1. Hei Sara, jeg har fulgt med på bloggen din i noen uker nå, er selv på en 30-dagers challenge nå, uke nummer tre. Moro! Er med andre ord veldig nysgjerrig på paleo-kosthold, og ønsker å vite mer om det. Men det som kommer opp når jeg googler er stort sett blogginnlegg, med de samme oppramsingene om hvorfor paleo er bra, uten referanser. Så jeg har begynt å se litt mer på informasjon med forskningsreferanser (googlet feks paleo evidence). Da kom jeg blant annet over denne forelesningen, med masse referanser:

    http://www.nsca.com/uploadedFiles/NSCA/Inactive_Content/Program_Books/PTC_2013_Program_Book/Aragon.pdf

    Synes det er interessant lesning, og jeg blir jo da raskt litt mer skeptisk til paleo, selv om jeg selvsagt ikke sluker dette sånn umiddelbart. Synes også beskrivelsen av Blue Zones (kostholdet til befolkninger med best helse) er interessant, og der finner man masse anti-paleo mat. Jeg er veldig nysgjerrig på hva du, som har holdt på med dette i fire år, sier til dette?

    (Jeg har laget mat fra bunnen av i mange år, og synes overgangen til paleo er enkel i den forstand det ikke innebærer særlig «arbeid» i det å lage mat. Det eneste er jo at det begrenser endel, særlig mtp belgfrukt. Min filosofi har alltid vært «litt av hvert, av ikke-prosessert mat er ok». Men så sliter jeg litt med uren hud og hadde lyst til å se om paleo hadde noe effekt…)

    • Hei Hilde!
      Ja, vi paleofolk kan fort gå i flokk og bare referere til hverandre. Så også meg!
      Det jeg er opptatt av, er å sjekke selv på kroppen hvordan man reagerer og ikke ha religiøst forhold til matregler, det være seg den ene eller andre dietten/kostholdsregime. Det jeg også liker med paleo er at det er i stadig utvikling. Da jeg begynte å lese om det, var hvite poteter ut, få snakket om kraft og innmat, og hvit ris var på grensen. Nå snakkes det om resistent stivelse (kokte kalde hvite poteter feks), kraft kokes i de fleste paleohjem og de som trener hardt eller andre med større karbobehov spiser hvit ris. For eksempel.
      Håper det var noe til svar :) Jeg synes det er nyttig og viktig med motkommentarer, og skal sjekke ut forelesningen du har linket til så fort jeg har litt mer tid. Takk for tips!

  2. Hildur

    Mange takk for interessante blogginnlegg. Etter at eg las dette her, har eg brukte mykje tid på nerding (googling) på «alignment», «posture», «upper crossed syndrom», «lower crossed syndrom», «foreward head syndrom», «negative heal», «zero drop shoes».
    Har lagt til Katy Says bloggen slik at eg får oppdateringar. Men viktigaste av alt, så har eg kjøpt «Katy Says» i Kindle versjon. Dette er ei oppsummering av blogginnlegg frå nokre år. Nyttig!

    Ønsker meg nå «correct toes» eller happyfeet.

    • Hei Hildur!
      Katy er virkelig dama si. Så kult at du nerder rundt i hennes univers. Foreløpig er Jon den som kan mest, men når jeg har litt bedre tid er Katy øverst på leselisten min. Kan vedde på at jeg har forward head syndrom.

      • Ja, eg har falt pladask for Katy!! Eg øver meg på å gå meir riktig. Wow! Dette er viktig, vil jo sikre helsa. Les «katy says» i alle ledige stunder. Feks på kontoret sitjande i djup squat medan eg les. Ønsker meg sjølvsagt stå-pult, Katy har fått meg på tanken. I mangel på stå-pult, kompenserer eg med div Katy inspirerte ting. Foreward head her også. Not for long 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*