Jon har ordet igjen denne torsdagen. Skal bare si først at det blir ikke trening i Torshovdalen i dag grunnet familielogistikk, men vi knaller til igjen neste torsdag og satser på fint vårvær da! Over til Jon, som har lest boken Paleo workouts for dummies.
paleoworkout

Tittelen på boka, Paleo Workouts for Dummies, er helt forferdelig. Kanskje en av de mest idiotiske boktitlene noen sinne. Hva pokker er paleo workouts egentlig? Jeg hadde aldri trodd jeg skulle lese en bok i Dummies-serien om trening, men sidenDan John anbefalte denne bestemte jeg meg for å pløye den.

Det beste med denne boka er hvor enkel og kjedelig den er. Her er det ikke noe flashy øvelser eller fancy programmer. «The secret to a good exercise program is to strip it down to the fundamentals and leave it at that» sier de i kapittelet om programmering. Det er jeg helt enig i og det er lærdom mange trenger.

Boka begynner med litt generell informasjon om treningsfilosofi og det de kaller «paleo fitness». I mitt hode er ordet paleo helt unødvendig her. Dette er bare fitness. Paleo brukes bare for å selge flere bøker. De som har lest Primal Blueprint kjenner igjen mye her. Det samme gjelder for de som har lest litt av Pavel Tsatsouline eller Dan John. Paleo Workouts beskriver enkelt hva som må til for å bygge styrke, forbrenne fett og komme i form. Dette er en nyttig oppfriskning i gammel kunnskap for folk som har trent en stund og lest en del, og en bra introduksjon for noen som er helt ferske.

Etter de generelle prinsippene beskriver forfatterne sine favorittøvelser for alle de grunnleggende bevegelsene som push, pull, squat, hinge, weighted carry osv. Øvelsene utføres enten med egen kroppsvekt, en/to kettlebells eller en vektstang, og de har enkle og mer avanserte versjoner innen hver bevegelse. Fokus er på kroppsvekt og kettlebells. Det er vanskelig å lære bort riktig bevegelse i en bok med litt tekst og et par bilder, men de gjør et forsøk. Jeg må innrømme at jeg ikke leste alle beskrivelsene siden ingen av øvelsene var nye for meg. For de som er ferske er beskrivelsene et greit sted å begynne. Man finner selvfølgelig greit videoer av disse øvelsene ved å søke litt på nettet, eller så kan man oppsøke en kvalifisert kettlebell-coach for en innføring.

Boka inkluderer to treningsprogrammer: Et 21 dagers «gjør dette» program og et 90 dagers program som er mer justerbart. 21 dagers-programmet er glimrende for nybegynnere. Det er fire økter i uka med oppvarming, styrketrening og en liten metcon. Det er hovedsaklig basert på turkish getups, markløft, goblet squats, pushups, pullups og planker. Enkelt og greit, og det funker garantert.

I 90-dagers programmet velger man selv ut øvelser innenfor hver bevegelse (push, pull, squat, hinge. osv.). Strukturen er veldig lik 21-dagers programmet, men de bygger videre på det. Det er et ganske imponerende rammeverk, og siden man velger øvelser etter eget ferdighetsnivå fungerer programmet for de fleste.

I tillegg til disse to spesifikke programmene har boka også litt informasjon om trening for idrettsutøvere i sesong, trening med fokus på å bygge muskler, trening for godt voksne, og trening for gravide. Denne delen er ganske kort, men det de fokuserer på er bra.

Det er et kapittel om paleokosthold til slutt men det flippet jeg bare gjennom. Dette er grunnleggende informasjon om paleo så hvis du har lest en eller flere paleobøker fra før er det ikke så mye nytt her.

Hvis du er fersk på styrketrening og lurer på hvilke øvelser du bør prioritere og hvordan du bør strukturere treningen for å bygge styrke uten å brenne deg ut anbefaler jeg å overse den cheesy tittelen og forferdelige utseende og kjøpe boka. Den koster ikke fryktelig mye på Amazon. Kindle-versjonen jeg kjøpte var ekstra billig. Boka er ikke et litterært mesterverk men den er lettlest og inneholder masse nyttig informasjon. Den er som sagt godt egnet for nybegynnere, men også mange som har trent en stund kan ha nytte av denne boka.