Dagens gjesteblogg er fra Bergljot, som jeg ble kjent med for mange herrens år siden. Vi trente begge på forløperen til CrossFit Oslo, i et kampsportsenter på Alexander Kiellandsplass. Det her var vel for fire år siden. Det var der jeg møtte andre som også spiste etter paleoprinsippene og som så på meg som normal i stedet for helsefrik. På den første boxen teamet vi alltid opp i par. Den ene kjørte wod’en først, deretter den andre. Den som ikke led, telte repetisjoner og ga oppmuntringer. Stemningen der var inmari god. Jeg visste aldri hva wod’en var, så jeg var alltid utrolig nervøs før trening. Ohwell, nok mimring. Bergljot er en racer på markløft (min max er sikkert hennes oppvarming) og en seig jævel (det man man si på en positiv måte, ikke sant?), og har flyttet nordover for å starte sitt eget firma. Flaks for CrossFit Tromsø.

Bergljot driver et firma som heter Helseatferd. Målet er at bedriften skal bidra til at helseproblemene vi står overfor i samfunnet i dag reduseres, og at kostnadene (både økonomisk og menneskelige) knyttet til sykdom går betraktelig ned. Hun holder foredrag og kurs om hvordan man kan endre og ta kontroll på egen atferd. Hun holder også foredrag om “mental tøffhet.” Innlegget i dag handler om hvordan man kan bli oppmerksom på og deretter endre egen atferd.

—–

I framtida er vi fantastiske mennesker. Da skal vi trene fem ganger i uka, lage all mat fra bunnen av, ikke drikke øl, ikke utsette kjedelige gjøremål og alltid ha det ryddig på kjøkkenet. Problemet er vi aldri får sjansen til å leve i denne framtida, siden vi alltid lever i nåtid, og i nåtida er vi ikke fantastiske mennesker. I nåtida blir vi fanget av distraksjoner som samfunnet vårt er fullt av, og som hele tiden bidrar til å styre atferden i en annen retning enn til den fantastiske framtida. Vi blir påvirket av vennene våre, av familien, av kollegaer, av reklame, av å være sliten, av å være trøtt, av fristelser, av været, av sofaen, tven, internett og ja, det er ingen ende på hva vi blir påvirket av. Og alt dette gjør at vi spiser mer eller annerledes enn vi kunne ønske, vi drikker og ruser oss mer enn det vi kunne ønske, vi trener mindre enn det vi kunne ønske og vi stresser mye mer enn det som bra er. Også sier vi at alt dette skal endre seg ”på mandag”, ”når jeg er ferdig med eksamen”, ”når ungene har flytta ut”, ”etter ferien” eller ”når jeg er klar.” Også går dagene. Og livet.

Før i tida hadde de ikke slike problemer. Før i tida levde mennesket i et tøft miljø, der man måtte spurte, hoppe, klatre, løfte, bære, faste, være ute i naturen, bare ha tilgang på naturlig mat og så videre. For de som jevnlig følger Saras blogg vet at det moderne mennesket også er laget til å kunne leve i et tøft og hardt miljø. Men i dag kan vi bare sette oss i bilen, kjøre til kjøpesenteret og kjøpe soft-is, og vi er trygge hele veien. Som konsekvens av dette unaturlige miljøet for mennesket har vi et omfang av sykdommer som er helt ute av proposisjoner, både for samfunnet og enkeltindividet. Det er selvsagt mange fordeler med miljøet vi lever i i dag, men helsemessig er det ikke bra for oss. Samfunnet, politikerne og de kommersielle kreftene kommer ikke til å endre miljøet vi lever i med det første. Ikke i min levetid i alle fall. Så hva kan vi gjøre? Mennesket må lære seg å kontrollere seg selv og sin egen atferd for å ta vare på egen helse.

Og det er det som er så vanskelig. Vi lever i nåtid, vi er designet til å ha lyst på noe søtt, vi klarer ikke styre egen atferd når vi er stilt ovenfor et kakestykke og kollegaer står over oss og sier at ”det må jo være lov å kose seg.” Konsekvensene av å røyke, ruse seg eller å spise junk og sukker,  er så langt fram i tid, og er i tillegg usikre, så de har ikke nok påvirkning på atferden vår som skjer her og nå. Også sier vi at mennesker har noe inni seg som heter viljestyrke, og at det bare er å ”skjerpe seg.” Hadde det vært så enkelt så hadde vi jo ikke hatt problemer, men det er dessverre ikke så enkelt.

Innenfor atferdsvitenskapen så sier man at atferd har en funksjon, det vil se at det alltid er en sammenheng med visse betingelser for hvorfor en atferd oppstår. Atferd kommer ikke som lyn fra klar himmel og foregår heller ikke i et vakuum. Hva er det som setter i gang din ”overspise”-atferd, eller når tar du en røyk, når drikker du et glass for mye, eller når hopper du over treningen? Når utsetter du husarbeidet, eller når kjefter du på ungene? Alt skjer i en sammenheng, og for å kunne endre egen atferd, må du forstå i hvilken sammenheng det skjer.  Atferd har alltid en foranledning, og en konsekvens. En foranledning kan være et klokkeslett, en følelse, en beskjed fra en annen person eller hva som helst, som setter i gang en atferd. ”Ventesituasjon”, for eksempel,  er ofte en situasjon når røykere tar seg en røyk. Hva slags konsekvenser atferden har, gjerne umiddelbart, bidrar til om vi kommer til å gjenta atferden eller ikke. Det er åpenbare fordeler med å spise en sjokolade (det er godt) eller skippe treningsturen (det er ubehagelig å trene, og det er komfortabelt i sofaen). Fordeler der og da, men ikke fordeler på lang sikt.

Vi er alle forskjellige, så det som fungerer for noen, fungerer ikke for alle. Så alle tips og triks fra de som har tilsynelatende har ”lyktes”, behøver ikke nødvendigvis fungere for deg. Hva skal til for at du drar på trening, tar deg en fjelltur eller en joggetur? Under hva slags forhold er du når du har din beste helseatferd? Finn ut av det! Observer og registrer din egen atferd en uke eller to, hva slags endringer kan du gjøre i ”ditt miljø” for å få være i nærheten av det fremtidsmennesket du drømmer om?

I Homers epos Odysseen så gjør Odyssev noe lurt på vei hjem etter Trojakrigen. Han skulle hjem til sin kone Penelope, men på ferden så måtte de seile forbi Sirenene, som var noen fæle fugleliknende skapninger med kvinnehoder som holdt til på noen skjær i Adriaterhavet. Deres sang var visstnok vidunderlig vakker, og sjøfarende ble lokket nærmere helt til de støtte på grunn. Dette visste Odyssev, og han visste at verken han eller mannskapet ville kunne motstå den fristende sangen til Sirenene når de skulle passere. Så han puttet voks i ørene til mannskapet, og fikk dem til å binde han selv fast i masten på skipet. Dette var hans triks i nåtid for å håndtere fristelser i framtid. For at du skal kunne endre egen atferd må du vite i hvilke situasjoner du sliter med fristelser, og hvordan du kan ”binde deg til masta.” Det behøver selvsagt ikke være så dramatisk, det kan være småting som ikke å ha sjokolade i huset, eller spise mye fett så man er mett og unngår cravings. Det kan være bindende avtaler med venner om treningsturer, eller belønninger for å gå ned i vekt. Enkle ting.

90 % av atferden vår er kun repetisjoner av det vi gjorde i går, det vil si vaner. Vi handler så å si automatisk, og når vi bryter disse kan det være ubehagelig – en stund. Til vi har etablert nye vaner. Sørg for at dine vaner (din atferd) lønner seg for helsa di – i framtida.