Jeg bryr meg fint lite om maten jeg spiser kan klassifiseres som paleo eller ikke. Men – det aller meste av maten jeg spiser kan klassifiseres som paleo.

La meg forklare.

For meg blir det feil å navigere etter hvorvidt en matvare er paleo eller ei. På samme måte blir det feil å navigere etter kun karbohydratinnholdet i matvaren, kaloriinnholdet i matvaren, fettinnholdet i matvaren, proteininnholdet i matvaren eller om matvaren kommer fra et dyr eller ikke.

Det som teller for meg er hvorvidt matvaren jeg spiser er naturlig næringsrik eller ei. Dermed utgår produkter laget av ulike typer korn, belgfrukter, en del melkeprodukter og sukkerprodukter. Ergo; paleo.

Jeg kan bruke korn som eksempel. Kornprodukter har et ufortjent godt rykte. Vi har lært at korn er gode kilder til b-vitaminer, folat og jern, i tillegg til protein (kilde: matportalen.no). Mange unngår å spise brød og andre kornprodukter grunnet innhold av gluten eller for høyt innhold av karbohydrater. Dette er gyldige grunner for meg også, men først og fremst velger jeg vekk korn rett og slett fordi det er temmelig næringsfattig sammenliknet med grønnsaker, frukt og animalske produkter.

Brød

Ønsker jeg protein, spiser jeg animalske produkter. Ønsker jeg b-vitaminer spiser jeg grønnsaker og animalske produkter, og får i tillegg i meg b12 som kun finnes i animalske produkter. Ønsker jeg jern, får jeg det fra animalske produkter eller grønne blader. Ønsker jeg folat spiser jeg lever eller annen innmat, samt egg. Se bare på når jeg sammenlikner havreknekkebrød og grovbrød med egg, lever og spinat, oppgitt per hundre gram (kilde: matvaretabellen.no)

Matvare Jern Folat B12 B6 Protein Karbohydrat
Havreknekkebrød 2,7 mg 56 µg 0,2 mg 13 g 61 g
Brød, ekstra grovt (75 – 100 %) 2, 8 mg 41 µg 0,11 mg 10,5 g 35,3 g
Kyllinglever 9,2 mg 995 µg 35 µg 0,82 mg 19,1 g
Egg, frittgående, kokt 2 mg 78 µg 3,1 µg 0,13 mg 12 g 0,3 g
Spinat, rå 2,1 mg 202 µg 0,28 mg 3,3 g 0,3 g

 

Jeg ønsker å gi kroppen min så gode næringsstoffer som mulig, siden det er viktig for nåværende og fremtidig helse. Det får jeg ikke ved å spise kornprodukter ved flere av dagens måltider. Jeg får i meg varierte mineraler og vitaminer gjennom grønnsaker, frukt og animalske produkter. Husk at animalske produkter er gode og viktige kilder til fettløselige vitaminer. Jeg frykter ikke karbohydrater, men unngår i størst mulig grad matvarer som ikke inneholder stort annet. En søtpotet inneholder mer godsaker enn knekkebrød, for eksempel. Da velger jeg søtpotet.

Spinach

Paleo er et næringsrikt kosthold. Det er hovedgrunn til at jeg velger å spise det. Jeg spør aldri meg selv om «er det paleo?». Jeg spør meg selv: gir dette meg god næring? Og som oftest havner en næringsrik matvare innenfor paleo-paraplyen.

eggfugl