Sorry litt hipp som happ blogging. Vi er på norgesferie og sov i telt på Valdresflya i natt, uten mobildekning. Kaldt men utrolig najs!
Her kommer det flere svar på spørsmål. Om noen av dere lesere har ytterligere info som dere vil gi til de som har stilt spørsmål, kommenter! Det mottas med takk av meg, de og garantert flere.

Takk for fantastisk inspirasjon på bloggen – du er et forbilde innenfor matkunnskap og matglede! Jeg har lyst å få i meg mer lever, men klarer ikke helt tanken på å tilberede det selv. Er det noen greie kjøpeleverposteier på markedet som kan dekke behovet?

Takk for ros! Leverpostei som er glutenfri: den magre leverposteien i gul pakke. Den smaker derimot ikke særlig gourmet, spørrumei. Det er ikke vanskelig å lage egen leverpostei som smaker tusen ganger bedre og er mye sunnere siden den inneholder mindre ræl. Oppskrift kommer i boken, men inntil videre anbefaler jeg oppskriften til Gry Hammer. Jeg bruker ikke tamari,og du kan erstatte arrowroot med potetmel. For mildere leversmak vanner du ut leveren i flere omganger.

Se ellers oppskrift på milde leverkaker her. Noen fryser også leveren rå i små biter og har i smoothie. Jeg er ikke helt der enda, men skal teste etter hvert. Da bør visstnok leverbitene fryse i minst to uker for å drepe eventuelle bakterier.

Så stas med spørsmålsrunde! Følger jevnt og trutt med på innleggene dine, men kommenterer sjelden. Uansett; du gjør en veldig bra jobb! Innleggene dine er varierte og gir meg masse inspirasjon til å fortsette livsstilen jeg har. I går lot jeg meg inspirere til ei intensiv treningsøkt ute, jeg fant meg en tung stein og utførte 7 ulike øvelser (ikke alle med steinen) på 3 runder. Gøy og effektivt!

Over til spørsmålet mitt: Har du noen gode og praktiske tips til paleomat på fjelltur/fjellfestival? Både lettvint frokost, lunsj og middag. Jeg har allerede tenkt å lage din turbar. Tenker også å lage nøtte/frøbrød eller kanskje bananbrødet ditt? Jeg har ikke mulighet for å oppbevare maten kaldt. Har stormkjøkken med kjele. Tips mottas med takk!

Paleomat på fjellturer og fjellfestival (fjellfilmfestivalen? Det er så fint på Turtagrø!). Turbaren er jo ypperlig, og sabla god. Bananbrød og nøtte/frøbrød er bra, samme med knekkebrød. Du kan koke egg å ha med, i alle fall for første dagen. Tørket kjøtt. Nøtter og mørk sjokolade, frukt og gulerøtter. Kjøttkaker som er ferdigstekt, eller en kjøttgryte. Røket laks? Vi har ikke gått lange turer på lenge (dessverre), så jeg er litt i beita for tips. Noen lesere som har noen tips? Om ikke kan du sjekke ut eller høre med hun som driver blisunn.no. Hun er på langturer støtt og stadig.

Fine Sara –

Eg ynskjer meg at du legg ut nokre eksempel på kva du et gjennom ein dag. Eg inkluderar litt feite meieriprodukt i kosten – det gjer etinga SÅ mykje enklare, men eg vurderar å kutte det ut att ei periode, for å sjå om kroppen endrar seg. Då treng et mat-tips ;-).
– Og så lurer eg på om du har funne ei olje som fungerar i majones og smakar godt? Denne olivenoljemajonesen min eignar seg ikkje til å servere til andre…
Eg gledar meg til å lesa boka di, men i påvente av den tek eg gjerne imot tips om annan litteratur! Akkurat no les eg «Sannheten på bordet» av Niels Christian Geelmuyden. Eg er førebels havvegs, men er allereie djupt sjokkert og har slutta å servere salmalaks til treåringen min. – Eg som digga dei laksemiddagane… Boka anbefales!
– Og medan eg skriv driv velsefrøken og pakkar leiker til ferietur – artig skue! Eg trur vi treng tilhenger 

Hva jeg spiser gjennom en dag, du. I det siste har vi vært på diverse hytter og malt i leiligheten så spising har blitt litt hipp som happ. Jeg har notert over flere dager i forrige uke fra hytta i Risør, feriemat:

Frokost: stekt egg, bacon, reker og noe grønnsaker

Lunsj: kylling og grønnsaker fra Marche i Holmestrand

Middag: insane mye sushi og sashimi, takeaway Med ris OG rekechips (garantert bare drit, men jærskla godt). Ikke soyasaus, jeg bruker coconut aminos.

Frokost: egg og bacon

Lunsj: nøtter (inkl noen yoghurtnøtter, min svakhet) og spekeskinke i bilen

Middag: grøstadpølser og hash browns av søtpotet og litt eple.

Frokost: eggerøre, hashbrowns av søtpotet, røket laks fra fiskemottaket i Risør, kaffe. Så småspiste jeg litt spicy hummus (ikke paleo).

Lunsj: Squashpasta med tomatsaus med grøstadgrispølse i og salat. Litt 86% sjokolade til dessert. Lagde smoothie til Mini som jeg drakk litt av også.

Middag: Helgrillet stangekylling med honning og estragon på skinnet, blomkålris og salat bla med avocado, redikker og appelsin. To skåler jordbær til dessert (uten fløte, uten sukker).

Når jeg er i normal gjenge igjen (begynner i jobb i august) kan jeg komme med litt mere eksempler. Vi skal dessuten begynne med bedre menyplanlegging som jeg også skal publisere på bloggen.

Vil også si at vanligvis ville jeg drukket mer kraft og spist mer leverpostei enn hva jeg gjør på hyttetur. Kraft og innmat = mine helsefavoritter.

Jeg prøver å spise så naturlig som mulig, men virker som jeg blir veldig dårlig av kjøtt, fisk og kraft (selv økologisk), holder meg unna melk, soya, søtning og mel og egg som en elemineringsdiett og blitt mye bedre… foruten havre som jeg bløtlegger, spiser jeg ikke korn men frø og nøtter. Noen erfaring med dette? Tror derfor paleo ikke funker, om ikke det fins en vegetarversjon? Skal prøve meg som veggis for å se om det hjelper.

Hei! Dette spørsmålet er for intrikat for meg å svare på – jeg kunne svart litt men jeg vil heller at du oppsøker en ernæringsfysiolog/holistisk lege (en som ikke setter deg på medisiner) som for eksempel kan ta tester av vitaminer og mineraler og bakterier i magen din. Selv har jeg tatt mineral- og vitaminstatus på Balderklinikken i Oslo. Pricy, men dyktige folk som jobber der. Sikkert andre gode helhetspraktikere som du kan få hjelp av.

Jeg lurer på hvordan jeg kan gå fram for å redusere korninntaket til toåringen min. Han spiser ikke paleobrød, ikke egg, ikke avokado, ikke melkeprodukter annet enn yoghurt… Tåler alt, nekter å spise (er det ikke alltid sånn med toåringene?)…
Frokostforslag hadde vært topp!

Er det ikke slik med barn at en eller annen gang nekter de å spise eller ønsker bare å spise noen spesielle ting? Foreløpig er Mini enkel og glaaaad i mat (ikke potet!), men vi regner med at det snur en eller annen gang – og gruer oss litt! Kresne barn synes jeg nemlig er strevsomt.

Smoothie til frokost? Uten for mye jus, men med masse bær? For eksempel kokosmelk, blåbær og banan? Noen av brødoppskriftene eller kjeksoppskriftene fra for eksempel Againstallgrain eller Elenas pantry? Eller bananpannekaker med godt med smør på. Yoghurt er jo fint, det kan du ha bær og frukt i, eller litt nøttesmør. Hva med å gi middagsrester han er glad i til frokost? Frokost behøver ikke være typisk frokostmat.

Everydaypaleo.com kan ha noen gode tips, og kanskje noen lesere har tips om frokoster for de små håpefulle?

Stay tuned for more!