Det er fortsatt sommer. Jeg regner med at isprodusentene har hatt tidenes salg denne sommeren. Alle får jo lyst på is når det er varmt! Også jeg. Jeg har smakt noen biter når Jon har kjøpt seg is. Litt for søte greier for min del – og litt for mange ingredienser jeg ikke vil ha i kroppen min.

Jeg kjøpte ismaskin for noen måneder siden. Kunne velge mellom lyseblå og lyserosa (litt som når jeg kjøper klær eller leker til Mini, grrr), så vi har en lyserosa, ganske heslig ismaskin. I løpet av sommeren har jeg forsket på kokosis. Kokosis blir nemlig veldig hardt i ismaskin, slik at den igrunn er umulig å spise før den begynner å smelte. Så kom jeg over et tips å bruke gelatin i kokosisen. Det gir ikke bare næring men også en kremete konsistens. Foreløpig har det ikke funket, og jeg har heller ikke vært så keen på is at jeg har forsket mange ganger.

Så kom jeg over tipset om å bruke frossen banan og ha det i en kraftig food processor eller blender. Og voila!Man slipper å bruke ismaskin og allting, nice. Forrige uke satt Jon og jeg på verandaen med hver vår skål med bananis og hjemmelaget cashewnøttsmør til, som du ser bilde av over. Digg! Og sunt! Og ikke smaker det for mye banan. Du kan tilsette ulike smaker, så som hakket sjokolade, nøtter, frosne jordbær, etc.

Is (to personer, eller en om du vil)

  • 2 bananer

Skrell bananene og skjær dem i passende små biter og ha i fryseren, Jeg har over natten, men så lenge du har frosset bananene i over fire timer er de good to go. Tips: ha alltid noen frosne bananer i fryseren.

Ha i en kraftig blender eller en food processor. Vår blender er ikke god nok, så vi bruker food processoren. La det blendes i flere minutter. Konsistensen skal bli som softis. Det skjer nesten plutselig og da er isen klar! Du kan enten ha dette i fryseren eller spise med en gang. Vi spiser med en gang, seff.

Enjoy!

PS: Blir mer om boken straks, måtte bare ha en ispause!