For noen dager siden skrev jeg om tanken bak boken. Her kommer snikpik på hva som venter deg når (jeg skriver når, ikke om, hehe) du kjøper boken.

Paleo_Forside_Liten_LOVAAS

Kapittel 1: Paleo, en naturlig livsstil

Her gir jeg rammeverket for resten av boken. Jeg definerer hva paleo er og skriver om tingenes tilstand i Norge samt om norsk kostholdshistorie.

Sitat: Litt enkelt kan man si at maten du spiser enten gjør deg sykere eller friskere. Det er hva man bør navigere etter, ikke hvorvidt våre forfedre spiste maten eller ikke.

Kapittel 2: På jakt etter de gode karbohydratene, det sunne fettet og de riktige proteinene

Her skriver jeg nesten en skolebok. Grunnen til det var at jeg opplevde, til tross for at jeg har en høy utdannelse og generelt har vært interessert i kosthold oppigjennom, kunne inmari lite om vitaminer og mineraler og hvor de finnes. Forskjell på non-heme og heme, for eksempel, som begge er et annet navn på jern, men finnes i henholdsvis planter og dyr, og heme er det som er lettest for oss å spise. Jeg tar også for meg karbohydrater og hvordan de blir prossessert i kroppen og håper jeg – får frem at du ikke skal frykte karbs når du legger om, men spise karbohydrater som gir mer næring enn en sukkerbit eller et glass jus. Slik skriver jeg om fett og proteiner også. Jeg får inntrykk av at protein er protein i media, men slik er det altså ikke. Det er ulike former for protein, og visse typer er lettere for oss mennesker å nyttiggjøre seg av og dermed gunstig for oss å spise.

Sitat: Vitaminer og mineraler er blant annet viktig for en fin hud, sterke tenner og skjelett, for fertilitet, for hormonproduksjon og hormonregulering. Visst kan du svelge en multivitaminpille eller ta tilskudd, men vitaminer og mineraler er komplekse og jobber sammen. Det beste vil vel være å få i seg nok gjennom naturlig mat, er du ikke enig?

Kapittel 3: Hvorfor endre kosthold

Dette kapittelet tar grunnleggende for seg eventuelle konsekvenser et vanlig, vestlig kosthold kan gi.

Sitat: Maten du spiser påvirker bakteriene i tarmen, det påvirker tarmveggen, det påvirker hvor bra du tar opp næringsstoffer og det påvirker immunforsvaret ditt. Det er derfor mat og helse er så komplekst.

Kapittel 4: Maten som gjør deg sunn, sterk og slank

Her går jeg mer i dybden om paleokostholdet: kjøtt, fisk, fugl, egg, grønnsaker, frukt, nøtter, frø og hvorfor et slikt kosthold gir oss en god helse. Det er også oversikt over hvilke grønnsaker og frukt som er gunstig å kjøpe økologisk av, en forklaring på hva FODMAPs er, litt om resistent stivelse og kort om den autoimmune protokollen på paleo.

Sitat: Du sørger for å ha et stabilt blodsukker i løpet av dagen, som blant annet gir deg balanserte hormoner. Det kan føre til bedre søvn, mer energi, renere hud, økt fertilitet, bedre prestasjon og fremgang på trening og vektnedgang. Du sørger for å få et tilstrekkelig inntak av næringsstoffer som vil gi deg en god helse på kort og lang sikt.

Kapittel 5: Maten du bør unngå for helsens skyld

Her tar jeg for meg sukker, myter om hvor sunt korn er, belgfrukter og melkeprodukter. De to sistnevnte skriver jeg at kan være i en gråsone og at en hver må finne ut selv hva som er best for helsen og praktisk. Jeg avslutter med å skrive om det farlige fettet, som er vegetabilsk olje som margarin (jeg ser tilog med at lettmargarin blir brukt av noen slankebloggere, og jeg dør litt inni meg).

 Sitat: Jeg anbefaler ikke denne maten fordi «den ikke ble spist i steinalderen», men fordi forskning indikerer at disse matvarene ikke fører til en god helse.  Matvarene i dette kapittelet gjør deg mindre sunn, eller i verste fall syk (…).

kjøkkenbenk

Kapittel 6: Fra teori til praksis

Dette er et forholdsvis langt kapittel som inneholder hvordan man kan endre kosthold, hvilke utfordringer som man kan møte og tips til å takle disse. Eksempel på utfordringer er barn og samboer, spørsmål fra kolleger, lite penger å rutte med i måneden, etc.

Sitat:  Jeg ønsker at du ikke skal få dårlig samvittighet de gangene du spiser noe som ikke er paleo. For det kommer til å skje, og det skjer meg. Husk at du ikke har feilet, du er ikke et dårlig menneske, du skal ikke straffe deg selv med en ekstra halvtime på tredemølla. Det eneste du har gjort er å spise noe som ikke er så sunt.

Kapittel 7: Ditt paleokjøkken

Inneholder tips til hva kjøkkenet bør ha til en hver tid, handleliste, oversikt over mat i sesong og bytteliste (fra hvetemel til kokosmel, for eksempel).

Kapittel 8: Oppskrifter

Her er det enkle oppskrifter med høvelig få ingredienser fordelt på frokost, lunsj og middag, tilbehør og snacks og desserter. Jeg håper mange prøver jordskokksuppen, den er virkelig god! Frokostgrøten, som det er bilde av under, er også en matrett som bør lages og nytes. I tillegg er det laget forslag til ukesmeny.
grøt

Kapittel 9: Søvn, stress og bevegelse

Introen taler for seg: Livet består av mye mer enn mat, selv om mat er en viktig bærebjelke. Venner, familie, jobb, hobbyer, trening, søvn og stress påvirker også helsen din. På samme måte som du ikke kan trene bort en dårlig diett, hjelper det dessverre fint lite med et bra kosthold om du jobber for mye, sover for lite eller er stresset over lengre tid.

Her har jeg også med treningsbilder hvor jeg viser og beskriver mine yndlingsøvelser. Til sammen får du trent hele kroppen med disse øvelsene, og de er grunnstammen i mitt treningsopplegg hjemme også.

Kapittel 10: Ditt eget paleoliv

Oppsummering av bok og oppfordring til leseren: du er selv ansvarlig for egen helse. Husk også at en annens suksessoppskrift ikke nødvendigvis vil gi gode resultater for deg.

Sitat: Jeg har gitt deg en smakebit og en enkel verktøykasse. Det er opp til deg hvordan du vil bruke verktøyene, om du vil lese mer, utforske nye matretter og lære deg selv å kjenne enda bedre enn du gjør i dag.

Boken inneholder også forord, en takk-del og kilderegister, samt tips til andre bøker og nettsteder.

Håper dette ga en skikkelig god smakebit! Du kan bestille boken her.

Husk at jeg setter veldig stor pris på tilbakemeldinger på boken, enten på mail, på blogg eller på face, både positiv og negativ. Hvem vet, kanskje det blir flere bøker! Og for all del, bruk hashtaggen paleolivbok i sosiale medier, så ser jeg boken i bruk!