Mot slutten av sommeren laget Jon cashewnøttsmør jevnlig. Mini og jeg tilbragte hele dager ute – for en sommer vi hadde! – og hadde med nøttesmør i vår lille kjølebag. En bit banan med litt nøttesmør til er kanongodt. Det synes Min også. Eple er også godt til, eller å bare mumse det med skje. Energitett som bare det, så man bør spise med teskje kanskje og ikke med sleiv.

Nøttesmør er superenkelt å lage og du kan bruke hvilke som helst nøtter du ønsker (husk at peanøtt ikke er en nøtt, men en belgfrukt). I tillegg til nøttene er det lurt å bruke litt fett. Olivenolje synes jeg setter for mye smak, så vi har brukt smør som vi smelter først. Ghee/klarnet smør kan også være en god ide, eller en nøytral olje som macademia- eller avocadoolje.

Oppbevares i kjøleskap i en lufttett beholder.

Nøttesmør

  • Nøtter
  • Smør eller annen fettkilde

Knus nøttene med et hakketillegg til stavmikseren, en kraftig foodprocessor eller kraftig blender. Når det er finmost tilsetter du fett litt etter litt og blender mer. Stopp når du har nådd ønsket konsistens. Enjoy!

Ønsker du å minimere antinæringsstoffer som finnes i nøtter, og som kan gjøre de vanskeligere å fordøye og næringsstoffene mindre tilgjengelig, er det lurt å bløtlegge nøttene før bruk. Vi har ikke begynt med det – enda.