FODMAPs er noe jeg ikke har skrevet noe særlig, om noe, på bloggen. Jeg kommer såvidt innom det i boken min. En som derimot har førstehånds kjennskap til det er Ida, som skriver bloggen All den rare maten. Hun har et paleobasert kosthold, og utelukker i tillegg matvarer som er problematiske for magen hennes. Oppskriftene på hennes blogg er gode for de som ønsker å teste dette kostholdet. Sjekk for eksempel hawaiiburger og torsk med sennep og chorizo! Men hva er FODMAPs? Sjekk i boken min eller les hva Ida har å si her:

—-

I løpet av mine 25 år har jeg tilbragt mye tid hos leger og spesialister for magesmerter, oppblåsthet, kvalme, hodepine og utmattethet, men det var ikke før jeg var 23 at jeg fant løsningen. Det var maten jeg spiste som gjorde meg syk.
I perioder av livet har jeg vært så kvalm at jeg måtte opp midt på natten og gå en tur i frisk luft for at det skulle gå over. Jeg har hatt så sterke magesmerter at jeg ble usikker på om jeg ville overleve kvelden. Vært så utmattet at jeg besvimte mer enn jeg sovnet om kvelden. Tenk at alt dette kan skyldes det man spiser.
I 2012 fikk jeg påvist matintoleranser og irritabel tarm. Irritabel tarm er en tilstand der magen ikke klarer å fordøye karbohydrater like godt som personer med normal tarmfunksjon. Man blir oppblåst og får magesmerter av en del matvarer, noen får diaré, mens andre må vente flere dager på å få gått på do. Det er ikke farlig, men ganske smertefullt og utmattende.
Jeg fikk beskjed om å kutte ut gluten, melk, sukker og en del andre ting jeg reagerte på, som egg. Det ble en hard omlegging, en jeg ikke vil anbefale med mindre du er veldig syk og må gjøre drastiske endringer tvert. Men det hjalp – til en viss grad. Jeg fikk mer energi, gikk ned i vekt, hadde mindre vondt i magen, mindre hodepine og var mindre kvalm. Etter en tid kunne jeg også spise for eksempel egg og mandler igjen. Men det var noe som ikke stemte, jeg fikk fortsatt ballongmage selv om jeg spiste ren mat.
Jeg oppdaget FODMAP-redusert kosthold på egenhånd, ettersom man fort blir en liten matnerd av å endre kostholdet. Kort fortalt handler FODMAP-dietten om at personer med irritabel tarm reagerer på flere typer karbohydrater. FODMAP står for Fermenterbare Oligo-, Di- og Monosakkarider og Polyoler. Dette er sukkerarter som finnes i for eksempel løk, hvitløk, brokkoli og blomkål, som tarmen ikke klarer å fordøye, og det blir rett og slett til gass istedet. Laktose fra melkeprodukter, gluten i korn og stivelse fra ris og poteter er også vanlig å reagere på, men dette er individuelt. Man må prøve seg fram på egenhånd, det er nemlig ikke sikkert at alle retningslinjene gjelder for deg. Det er unødvendig å kutte ut næringsrik mat som hvitløk og rødbeter hvis du ikke må.
Jeg kuttet ut matvarene som inneholdt FODMAPs, og gjett hva? Magesmertene ga seg. Jeg oppdaget at kostholdet jeg hadde nå lignet veldig mye på noe som het paleo. Den største forskjellen var karbohydratnivået jeg hadde, for jeg likte fortsatt å lage meg grøt av bokhvete, eller brød av teff og rismel. Jeg hadde aldri likt fet mat, og syntes til og med det var ekkelt. Hvis noen hadde fortalt meg for fem år siden at jeg skulle nyte et måltid med egg og bacon MED baconfett over, ville jeg sannsynligvis brukket meg.
I dag spiser jeg et kosthold som vanligvis består av rundt 80 prosent fett fra dyr, egg, kokos og noen oljer, resten er kjøtt, fisk og grønnsaker. Karbohydrater og stivelse i veldig liten grad. De «onde» bakteriene i magen lever nemlig av karbohydrater, og man bør sulte disse bakteriene så mye man kan. FODMAP-redusert kost begrenser selvsagt utvalget av frukt og grønt noe, men det gjelder å bli glad i å prøve nye ting. Jeg ville for eksempel aldri smakt søtpotet hvis ikke jeg hadde endret kostholdet – og for et tap det hadde vært! I det hele tatt har jeg aldri spist så mye forskjellig som jeg har gjort de siste par årene. Følg med på sesongene, da vil man få et varierende utvalg grønnsaker i matbutikkene. Selv handler jeg ofte i innvandrerbutikker, der bugner det av spennende ting hele tiden.
Et paleokosthold tillater også nøtter og frø, men dette bør begrenses i et FODMAP-redusert kosthold. Jeg bruker lite mandel- og kokosmel, og synes strengt tatt ikke det er nødvendig heller. Det hender jeg baker et brød, for jeg savner jo det av og til, jeg også. Den kanskje aller største utfordringen er likevel frukt. Ja, man kan spise noe frukt på et lav FODMAP-diett også, men ganske små mengder av gangen. Det kan være vanskelig spesielt om sommeren. Likevel må man jo være realistisk: Det skal være rom for å leve som en noenlunde normal person. Når jeg spiser ute, velger jeg ofte steder der jeg kan få ren, paleovennlig mat, og så kan det hende jeg ber om å få byttet ut brokkoli med gulrot, hvis jeg ser at det passer. En fin huskeregel er: Jo lenger man er streng med kosten, jo bedre vil kroppen takle eventuelle utskeielser når man spiser ute eller borte hos noen.
Et viktig aspekt ved paleo er at man slipper å spise absolutt hele tiden, slik mange gjør i et mer karbohydratbasert kosthold. Det er bra for kroppen å slippe å fordøye ting konstant, for da får den tid til å reparere betennelser istedet. Jeg kan fint la det gå fem-seks timer mellom måltider uten å bli irritabel og slapp nå, og da kan tarmen reparere seg selv i lenger tid av gangen. Periodisk faste og varianter av det er verdt å lese litt om, det har mange gode helseeffekter.
Det er altså mulig å reparere en syk mage ved å velge riktig mat. Om det heter paleo eller lavkarbo er ikke så farlig; jeg spiser det magen tåler, og får til masse god og spennende mat med det. Jeg er fortsatt ikke frisk, men jeg fungerer mye bedre i hverdagen enn jeg gjorde for noen år siden. Så må det også sies at stress og livsstil ellers også har en del å si, men det er et kapittel for seg selv.
For de som vil lære mer om et FODMAP-redusert kosthold, anbefaler jeg å google enten low FODMAP diet eller specific carbohydrate diet, da disse er ganske like.