Åh, hjelpes. Jeg er nødt til å skrive litt om kolesterol. Det er nemlig en sak som er skrevet av ANB og dermed spredt blant mange aviser med følgende skremselsoversikt: Farlig høyt kolesterol blant unge. Ingress er like negativ: 11 prosent flere i aldersgruppen mellom 25 og 44 rammes av hjerteinfarkt.

Det er jo ikke hyggelig lesning. Ingen vil ha hjerteinfarkt. Det triste er at resten av artikkelen er noe utdatert hva forskning angår, i tillegg til at jeg synes journalisten er svært lite kritisk (hva skjedde med kritisk helsejournalistikk? Den er utrolig lite til stede, bortsett fra mot de som ikke følger helsemyndighetenes råd). For tidlig i artikkelen blir det fastslått: Det er først og fremst inntak av for mye mettet fett som fører til høyt kolesterol.

Vel, ikke nødvendigvis.

Hva er egentlig kolesterol?

Men først, vet du egentlig hva kolesterol er og hvilken funksjon kolesterol har i kroppen? Jeg har en mistanke at mange av oss ikke vet det; det vi vet er at kolesterol er farlig og at mettet fett har skylden for det er hva vi får høre igjen og igjen og igjen. Kolesterol er et fettstoff som finnes naturlig i kroppen vår og som blir produsert av leveren. Kolesterol finnes også i mange matvarer – som regel i de matvarene som også inneholder mettet fett så som animalske produkter. Brystmelk er et annet eksempel på en matvare (for det er jo matvare for bebiser) som inneholder mye mettet fett og mye kolesterol – og et enzym som gjør det lettere for babyen å ta opp kolesterolet. Kolesterol er nemlig så viktig for oss mennesker og for babyens utvikling (derfor er det horribelt at barnemat er merket med lite innhold av mettet fett, men den historien sparer jeg til en annen gang). Vår kognitive funksjon er avhengig av kolesterol, det vil si vår evne til å huske, til å lære nye ting og for å tenke klart. 25 prosent av vårt kolesterol finnes derfor i hjernen. Kolesterol er også nødvendig for at nervene dine kan sende og motta signaler, og en viktig byggesten i cellene våre. Som om ikke det er nok er kolesterol viktig for at vi kan klare å produsere d-vitamin fra solen. Lavt kolesterolnivå er blant annet forbundet med aggresiv adferd og dårlig immunforsvar. Kroppen produserer kolesterol selv, men spiser du mer produserer den mindre, og omvendt.

Så, da forstår du at kolesterol ikke nødvendigvis er noe slemt noe men noe vi bør være glad for å ha. Så over til litt mer teknisk.

HDL og LDL og triglycerider

Jeg har en mistanke at denne artikkelen er trykket på bakgrunn av at en apotekkjede i disse dager tilbyr gratis testing av kolesterolet i samarbeid med blant annet Grete Rode og Vita hjertegod og har funnet en bra vinkling som et nyhetsbyrå biter napp på og sender ut til mange aviser. Det eneste denne kjeden måler er kolesterolnivået ditt. Og det, det sier nesten like mye som at du får vite at en person veier 85 kilo uten at du vet hvem denne personen er. Er det et barn er 85 i overkant, er det en mann på 190 er 85 ikke så tungt. Hvorfor det er slik? Jo, fordi enkelt sagt kan man si at kolesterol deles i to: HDL og LDL. HDL er liksom det gode mens LDL er det slemme. For å gjøre det enda litt verre er det de små, harde LDL’ene som er kjipe, mens store fluffy LDL ikke er negative for kroppen.

PUH! Det betyr at når du måler kolesterolet bør du ikke bare sjekke kolesteroltallet, men måle HDL og LDL og helst hva slags LDL du har. Men kanskje viktigst av alt er å måle triglycerider i blodet. Har du for høyt av dette kan du stå i fare for å utvikle hjerteinfarkt.

Spis, ikke frykt mettet fett

Så, nå forstår dere at kolesterol ikke bare er kolesterol? På tide å gå over til mettet fett-hypotesen. Her er det så mye å ta tak i at jeg nevner et par punkter og gir dere heller linker om nerding frister. Nyere forskning viser at mettet fett ikke er skurken, men at et for høyt inntak av raffinerte karbohydrater og for høyt inntak av omega6 kan ha langt større skyld. (link, link). Tross alt har vi mennesker spist mettet fett i alle tider, siden det fettet som naturlig finnes tilstede i kjøtt, fugl, fisk og egg. Hvis du vil lese mer anbefaler jeg en artikkel hos Pål Jåbekk, boken Death by food pyramid (jeg leser den om dagen, anbefales), nettsiden The daily lipid eller bare begynne å abbonere på Helsemagasinet som til stadig skriver om at mettet fett og kolesterol bør spises, ikke fryktes.

Såkalt journalistikk

Og til slutt, over til journalistikken i det hele. Journalisten har av alle ting intervjuet en ernæringsfysiolog fra Mills. Du vil aldri få en person fra Mills til å si at mettet fett er bra, for Mills vil jo selge så mye de kan av produkter som inneholder vegetabilsk olje, aka olje som er unaturlig og ikke sunn for helsen (forkledd under Vita hjertego feks). Hva med at journalisten a) ikke tar helsemyndighetenes råd for gitt – hva om de ikke stemmer? og b) snakker med andre fagfolk som kanskje ikke mener det samme som en person ansatt i et selskap med salgsinteresser? Det er hva som gjør meg provosert på daglig basis med helsejournalistikken i Norge. Den er utseendetfokusert og svært lite kritisk. (Det vil jeg skrive mer om en annen gang). Denne artikkelen er en del av denne lite kritiske journalistikken. Da jeg jobbet i Universitas i hine hårde dager var alle som jobbet der superkritiske til alt! Det savner jeg.

Og helt til slutt, mine råd vs artikkelens råd:

I kjøttdisken: velg produkter fra dyr som har hatt et godt liv og fått god mat. Da er fettsyresammensetningen i kjøttet gunstig. Selvom kyllingfileter er magre, inneholder konvensjonell kyllingfilet for mye omega6 grunnet blant annet soyafor. Styr unna.

I fiskedisken: Velg både fet fisk og magre fisker. Unngå helst oppdrett, da de ikke er så god kilde til omega3 som det hevdes.

I grønnsaksdisken: Velg mer grønnsaker enn frukt.

I kjølevaredisken, her finner vi pålegg, stekefett, og margariner: Velg smør, gjerne økologisk. Styr unna for alt det er verdt av margariner av ymse sort, og ost med rapsolje og slike rare påfunn. Hvis du ønsker melkeprodukter, velg fete produkter: h-melk, seterrømme, fet yoghurt uten sukker (helst ikke ultrapasteurisert) og kefir.

I brødhyllen: unngå brødhyllen  helt. Korn er ikke nødvendig for oss mennesker (evt kan du sjekke ut kraftammas sider, som bearbeider korn til mer lettopptakelig for mennesket).

I tørrvarereolen: Dropp denne reolen.

I godteri- og snackshyllen: velg så mørk sjokolade som mulig.

I oljereolen: avocadoolje, macademianøttolje og olivenolje. Resten kan du la stå. Soyaolje = fyskamseg.