Oh, treningstorsdag kom denne uken på fredag. Bedre sent enn aldri, lissom! Jon skriver i dag om det perfekte treningsprogrammet. Finnes det, eller finnes det kanskje ikke? Jon har ordet:

—-

Er du en av de som hele tiden er på jakt etter det perfekte treningsprogrammet? Et styrkeprogram som gir resultater raskt og fortsetter å gjøre deg sterkere i årevis.. Eller et løpeprogram som med smarte intervaller og varierende tempo får opp utholdenheten og lar deg cruise gjennom en 10km til ny pers?

Glem det!

Det perfekte programmet finnes ikke. Uansett hvor mye du leser og spør så kommer du aldri til å finne det optimale programmet for deg og dine mål. Litt kjedelig å høre det kanskje, men det er litt viktig å forstå.

Alt for mange bruker alt for mye tid på å finne ut hva de skal gjøre. Når de først kommer i gang med noe så tar det ikke mer enn en uke eller to før de begynner å gjøre endringer. Alle skal lage sine egne magiske kombinasjonsopplegg som henter litt herfra og litt derfra så de kan oppnå tre mål samtidig på halvparten av tiden. Funker disse magiske programmene? Hvem vet. Ingen kommer noensinne til å finne ut av det for ingen følger disse programmene i mer enn to uker før de begynner å endre på noe.

Smarte mennesker med doktorgrader og titalls år med erfaring har prøvd å finne det perfekte treningsprogram. I gamle Sovjet samlet de data om alle treningsøkter, løft og vekter fra hundrevis av toppidrettutøvere over flere år. Målet var å finne det perfekte treningsprogrammet, men etter enda flere år med analyse av tallene fant de nesten ingen fellestrekk de kunne bruke til å si noe om et perfekt program. Det eneste tallene viste var at de sterkeste utøverne løftet tyngst på trening og de raskeste løp raskest. HMmmm…

Så hva er løsningen? Hva skal man gjøre? Finn et program du har troen på og følg det. Du kan finne det på nettet, i et blad, eller kopiere det fra en kompis. Følg det slik det er skrevet og noter underveis. Etter noen uker kan du vurdere hvordan det har gått. Noen uker. Ikke dager. Da kan du enten fortsette med det samme opplegget eller finne noe annet. Så enkelt er det egentlig, selv om mange får det til å virke veldig vanskelig. Å skrive ned resultater er viktig. Hvis du ikke noterer underveis og vurderer resultatene etterpå kan det være vanskelig å vite om programmet var vellykket eller ikke.

Finn et program sier jeg, men alle synes ikke det er så lett. Hvis du er interessert i et styrkeprogram så kommer det snart en post om tre forskjellige programmer som kan være av interesse. I mellomtiden så er dette noen tips til å vurdere mulige programmer:

  •  Gode programmer er ofte overraskende enkle. Lite hokus pokus.
  •  Antallet øvelser eller type økter er begrenset.
  •  Det er fokus på sammensatte bevegelser og ikke bare isolasjonsøvelser.
  •  Det er en strukturert progresjon som sørger for at du ikke blir stående på stedet hvil.

Alle programmer som potensielt gir resultater passer ikke inn under disse punktene, men de fungerer som en guide.

Programmer for utholdenhetstrening er ikke min spesialitet, men mye av det samme gjelder der. Alt for mye fancy timing, variasjoner og prosenter er ofte unødvendig. Husk også at du ikke er toppidrettsutøver og antageligvis ikke trenger samme program som noen som har trening som jobben sin.

Hvis noen har et program de følger om dagen, del gjerne i kommentarfeltet. Jeg synes alltid det er spennende å se hva folk driver med og hva slags resultater de får. Som sagt så kommer det snart en post om tre styrkeprogrammer. Det er programmer jeg selv har fulgt og fått resultater. Jeg startet også nylig et nytt opplegg som jeg så vidt nevnte i Maxwell posten. En beskrivelse av det kommer også i en post etter hvert.