På Osloby.no kom jeg over en kommentar skrevet av Joachim Lund, om at vi nordmenn ikke tar ansvar for våreegen helse. Nå er ikke jeg alltid enig med godeste Lund, men siden jeg nå nevner ham kan jeg jo også linke til en fiffig kommentar han hadde om nøkkelhullmerket arsenikk. Vi er enige om nøkkelhullsmerket, jaffal! (Hvis du lurer på hva jeg synes er det bare å lese hans kommentar, eller bare: åhmæigæd). Uansett, det viser seg at vi nordmenn mener at det er myndigheter og matvareindustrien som har hovedansvaret for vår helse. Myndighetene skal utdanne og gi god informasjon om mat, mens helseindustrien skal utvikle sunnere produkter.

Men. Det er vi selv som har ansvar for egen helse. Det er ikke Erna, det er ikke Hjelmesæth ved senter for sykelig overvekt, det er ikke Drevon, det er ikke meg, det er ikke Fedon, ikke kjæresten din eller helsebloggere eller noen som forteller deg at juicing er råsunt. Det er deg selv. Kjipt, men sant. Gjennom bloggen min gir jeg informasjon og inspirasjon om paleolivsstilen. Men det er du som må ta rådene til etterretning. Og råd fra godeste Hjelmesæth eller Drevon, de bør du si takk men nei takk til, bare så det er sagt. Men det må du finne ut av selv. Hvordan jeg har fått bedre helse er ikke nødvendigvis din suksessoppskrift – husk det.

Og så den enda mer kjipe sannheten: vi som foreldre har ansvar for egne barns helse. Visste du at 1 av 6 barn er overvektige, og at tallet er steget til 1 av 4 i videregående? Matvaner begynner hjemme. Det er vi foreldre som gir barna våre kunnskap om mat og vaner rundt mat. Har du selv usunne matvaner er det større sjanse for at barna arver disse.

Et spørsmål jeg ofte får når jeg forteller hva Mini spiser og ikke spiser er: Hva med bursdager og høytider? Foreløpig er det ikke noe tema, siden hun er så liten. Men når hun blir større tipper jeg at hun får spise et kakestykke, da, eller flere om hun ønsker det. For husk at det er flest hverdager, og det er i hverdagen grunnlaget legges. Hverdagsmaten skal være næringsrik og sunn. Det betyr at kornprodukter til frokost, lunsj og kveldsmat utgår, for sammenlikner man grønnsaker og kjøtt med kornprodukter står kornet litt duknakket igjen på aksen sin, stakar. Han har ikke så mange vitaminer og mineraler å friste med som et variert grønnsaks- og kjøttkosthold. Så har vi helgene, og i helgene får heller ikke Mini noe annet enn vanlig mat. Vi har ikke, og kommer ikke, til å innføre lørdagsgodt før hun blir eldre og eventuelt etterspør det. Her i huset får hun en eller flere biter med 86 prosent sjokolade når vi har det. Siden jeg har spist litt av det i det siste, eller 70 prosent, så har hun fått en bit her og der. Men hun vet ikke at det liksom er kos. Og en sabla fin fordel med at hun ikke vet hva godteri er, det er å slippe hylingen i godteriavdelingen i butikken.

Det er ingen grunn til å gi barn sukker i tide og utide. Det er heller ingen grunn til å gi deg selv sukker i tide og utide. Det er ingen grunn til å gi barnet ditt næringsfattig mat, eller deg selv næringsfattig mat. For et godt kosthold kan legge grunnlaget for en god helse (man har ingen garantier i livet, men sjansen til å utvikle livsstilssykdommer reduseres markant) og god helse, det gir mulighet til å leve livet fullt ut. Vi alle har en tilmålt tid her på jorden. Samme om man tror på et liv etter døden eller ei, er det jo fint å ha en best mulig helse så lenge vi er her. Og å gi barnet ditt best mulig helse. Har du et kosthold som mest mulig består av mat som i seg selv ER en ingrediens, ikke HAR ingredienser, så er du langt på vei. Og bytt ut et eller flere av kornmåltidene med noe mer næringsrikt.

Og ja – myndigheter og matvareindustrien har også ansvar. Selvfølgelig. Men hovedansvaret over din og ditt barns helse, det er ditt.

PS: Denne månedens Helsemagasinet har veldig gode artikler om gunstig barnemat. Som også er gunstig voksenmat. Kjøp – anbefales på det sterkeste!