Bananpannekakevarianter

Bananpannekakevarianter

Bananpannekakene fra boken min: Paleo – sunnere, sterkere og slankere med en naturlig livsstil er en hit. Vi lager de ganske ofte til Mini og hun sluker de til frokost eller i matpakka. Vi ser også jevnlig på Instagram at andre bruker oppskriften, noe vi synes er ganske så stas!

Den opprinnelige oppskriften er sabla enkel:

  • 1 ss kokosmel
  • 2 bananer
  • 3 egg

Bland (gjerne i en blender) og stek i godt smør eller kokosfett. Spis.

Men i det siste har vi variert endel på oppskriften. Pannekakene har fått hulkenpreg, altså blitt grønne. Mini spiser fortsatt med stor apetitt. De trenger nemlig ikke være så søte selvom barn skal spise dem!

Her er noen ekstra ingredienser man kan legge til oppskriften for å øke næringsinnholdet, eller bare variere litt.

  • En god neve spinat (grønne og fine pannekaker). Eller kanskje litt grønnkål?
  • 1 ss chiafrø
  • En splash kefir (for de som vil ha melkeprodukter. Gir litt luftige og syrlige pannekaker)
  • en liten neve valnøtter
  • Lage mel av hasselnøtter og bruke det i stedet for eller i tillegg til kokosmel

bananpannekaker

Et annet tips er at det går an å bruke potetmel i stedet for kokosmel hvis det er alt man har i skapet.

Er det noen andre som har eksperimentert med andre ingredienser så del gjerne i kommentarfeltet!

PS: Vi lager ofte dobbel oppskrift. Slik har vi pannekaker for et par dager.

 

17 kommentarer

  1. Så artig med ny inspirasjon til bananlappene :)
    Hvor er det best å oppbevare de og hvor lenge holder de ca?

  2. Kristina Høglund

    Det så spennende ut med spinat også. Må prøves. Min datter på 7 år sin favoritt er med kakaopulver og kanel. Kan også anbefales :)

  3. Ole christian

    Hva pleier du å ha over pannekakene? om dere bruker å ha noe over da? :) jeg er vandt med «vanlige pannekaker» med sukker og blåbær, men sukker er no go for tiden :)

  4. Pingback: Seks barnevennlige matretter | Paleoliv

  5. Erlend EB

    Sara, disse pannekakene har vi hatt stor glede av! Mitt stalltips, som enlelte purister muligens vil rynke på nesen av: en ørliten teskje maizennamel i røren. Da henger pannekakene mye bedre sammen.

  6. Pingback: Sunn sommerpiknik | Paleoliv

  7. Hei!

    Jeg lager også bananpannekaker av og til, når jeg har gamle bananer i huset. Mine er ikke helt paleo, jeg lager dem med bokhvete…

    Har derimot et tips: Kastanjenøttpannekaker! De lages på
    2 egg, 1 dl kokosmelk, 1,25 dl kastanjenøttmel, 0,25 dl kokosnøttmel, litt himalayasalt, 1 ts eplecider eddik, 1/2 ts bakepulver, 1/2 ts natron.

    Kjempegode! Om du vil omarbeide oppskriften, så er jeg spent på hva du kommer fram til. Jeg spiser dem med bær eller syltetøy av bær eller fiken, lønnesirup er godt, også nøtter og chèvre, feks.

    • Oh, kastanjenøttpannekaker hørtes godt ut! Jeg vet at kastanjenøttmel er vanligere i Tyskland, så supert med tips siden jeg drar til Tyskland til uken :) Da skal jeg få testet oppskriften din.

      • Håper du finner kastanjenøttmel der,da :-) Jeg har kjøpt mitt i Italia. Snart tomt og da må jeg gjøre research på hvordan få tak i mer….

        Paleo tillater ikke Teff, gjør det vel? Men nøttemel av alle slag, untatt peanøtt er vel OK? Kikert og Quinoa er fy og, sant? Jeg tåler ikke melk, og da er det ikke så lett å finne andre ting å spise som ikke er kjøtt, fisk eller fett… Sukk 😉

        • Jeg kjøpte tre pakker a 350 gram og gleder meg til å teste!

        • Teff vet jeg ikke hva er! Generelt mener jeg at paleoregler ikke skal være rettsnor, men hva kroppen din liker og ikke liker. Feks er ikke kikerter paleo, men jeg er så glad i hummus og merker ikke forskjell på om jeg spiser kikerter eller ei, så jeg lager hummus med ujevne mellomrom. Brunost rapper jeg også når jeg er hos svigers. Følg kroppens signaler snarere enn paleoregler :)

  8. Går det ann å lage pannekene dagen før og la de stå i kjøleskapet over natten? evt. bare røren?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*