Favorittsmoothie

Favorittsmoothie

Jeg tror det har vært synlig på instagram de siste ukene at jeg har hatt en forkjærlighet for grønn smoothie. Jeg kunne nesten ha postet bilde av et glass med noe grønt i hver dag. Men før jeg deler oppskriften må jeg si sorry for sporadisk oppdatering. Nei, jeg har ikke født. Mini kom på overtid, så jeg har fortsatt noen uker å ruge på. Ventetid er skikkelig booooring selvom jeg er flink til å holde meg bissi. Men på en annen side er ventetid også ganske magisk, for jeg nyter siste tiden som enbarnsmamma og koser meg med Mini mest mulig.

Nå er ikke dette en veldig personlig blogg, så da blir det mindre å skrive om i denne perioden hvor jeg, naturlig nok, har et særs internt fokus (hei, magefokus og hjem). Jeg kunne skrevet om maling av møbler, Mini- og mammadager eller kafeturer i Oslo, eller dagens gravidantrekk, eller hvor glad jeg ble i går av å lese spalten slik lever vi nå i DN lørdag for skribenten nevnte Bronski Beat, eller at jeg hver lørdag gleder meg til å lese restaurantanmeldelsen og Audun Vinger sine plateanmeldelser i samme magasin, men det passer ikke helt inn på bloggen.

En næringsrik smoothie, derimot, det hører hjemme her på bloggen. Jeg foretrekker som dere vet å spise, ikke drikke, mat, men i perioder har man diller. Hovedsaklig lager jeg denne til dager jeg er på farten. Sammen med noen mandler og kokoschips er det et flott på farten-måltid. Den er så tykk at jeg må huske en teskje. Mini liker smoothien, uten at det nødvendigvis betyr at smoothien er såkalt barnevennlig, for hun liker det aller meste av voksenmat og har aldri fått mat tilpasset barn i hele sitt liv.

Favorittsmoothie

  • 1 pakke kokosmelk (helst kjøleskapskald for en kald smoothie)
  • 1/2 banan eller en 1/2 pære (kan sløyfes, eller bruke mer frukt, ettersom hva du foretrekker)
  • Et par gode never grønnkål
  • 2 cm ingefær, finrevet
  • 1 avokado
  • Saften av en sitron

Ha alt i en blender og la det stå til. Den blir tykk og god, så om du ønsker en tynnere smoothie må du tilsette mer væske, eller ha i mindre grønnkål eller avokado.
smoothietulipan

PS: vet oppskriften likner på en grønn smoothie jeg postet for en tid tilbake, men siden oppskriftene ikke er helt like og det er denne versjonen jeg har hatt dille på den siste tiden postet jeg denne også.

Så får dere bare holde ut med eventuelle sporadiske oppdateringer mens vi venter på at Lillesøster skal komme til verden.

12 kommentarer

  1. Denne må jeg prøve, selv om det så å si er umulig å finne grønnkål her i Spania!
    Skal holde smoothiekurs etter vinterferien så kjekt med andres oppskrifter også!

    God ruging, jeg venter bare på update :)

    klem!

  2. Åhhh – den såg god ut! Skal prøvast!
    Eg likar at du ikkje rotar saman alt du tenkjer på på bloggen din (sjølv om det sikkert hadde vore triveleg å lesa om). Du treffer eit større publikum på denne måten, og framstår som langt meir seriøs enn eit par rosabloggarar eg har i tankane.
    Du (som kan alt) – er det gode ernæringsmessige grunnar til iå putte grønnkål i smoothien i staden for spinat?
    Lykke til med ruginga 😉

    • Ah, svarte deg men så forsvant det. Prøver igjen. Hver sin lyst i blogguniverset. Jeg har ikke så behov å fremheve meg selv – fokus er på helsebudskap. (Men om du vil vite det hadde jeg grå converse og rosa kåpe i dag, hehe). Og dess mer jeg lærer om helse, dess mer komplisert synes jeg det er å skrive blogg. Du kjenner deg kanskje igjen i det som lege?

      Grønnkål er jo nærmest gudbenådet så sunt er det visst. Jeg liker å variere mørkegrønne bladgrønnsaker bare. Forresten er grønnkål lett å dyrke og skikkelig hardfør. Vi skal ha det i hagen:)

      • Jepp, helse er superkomplisert – og eg trur meir og meir på at kosthold og medisinering må tilpassast den enkelte. Tippar vi får god hjelp av gentesting etter kvart. Blogg verkar lett – eg kan bli saksøkt om 20 år for dei råda eg gir i dag…

        …Eg har også lyst på rosa kåpe, men har bestemt meg for å halde meg i ro til lysta går over. Det var med nød og neppe at eg kom meg gjennom salget utan å kjøpe ei.

        Inntil vidare droppar eg kjøkkenhage og hoppar på trampolina i staden. Vi satsar på stygg hage og mykje tid til leik og moro (les: golf) om sumaren. Og så spring vi i sprederen 😉

        • Rosa er vel snart ut likkavæl, så godt du holdt deg unna. Jeg kjøpte min da Mini var bebis. I dag så jeg ut som en rosa gris, egentlig, siden magen er ganske stor. Føler meg lett til beins, da, helt til jeg ser meg i et vindu og bare: holyschmoly nå bør jeg føde snart.

          Kan jeg saksøke min fastlege asså?

          Forøvrig enig i din prioritering om stygg hage og mye lek. Antar jeg har høye forhåpninger om mammapermisjonen, hehe :)

  3. Smoothien så skikkelig god ut :)

    Litt utenom tema, men jeg spør uansett: Hva er den beste jernkilden å introdusere baby for ved start av fast føde? Vi tenker å introdusere brokkolisuppe som det første. Er det greit å bruke mtp å fylle opp jernlagre? For å sitere helsesøster på 4-mnd-kontrollen: «Det er jo grøt vi anbefaler, for den er jernberiket», men det er selvsagt helt uaktuelt for oss å fore paleobabyen vår med :)

    Lykke til med siste innspurt av graviditet :)

    • Grøt ass. Jaja.
      Kraft, kjøtt og eggeplomme?
      Generelt er jern fra dyreriket enklere å ta opp for kroppene våre enn fra planteriket.

      Og takk! Prøver å overtale henne til å oppdage verden, men hun koser seg i magen min virker det som. :)

  4. Synes det er tragisk at de anbefaler grøt. Må innrømme jeg er lei av at folk stadig vekk spør «Er babyen begynt med grøt?» som om det er det eneste og beste alternativet, huff.
    Takk for tips ang jernkilder :) Så hun kan spise egg fra 6 mnd alder? Godt poeng ang. jern fra dyreriket, det visste jeg jo egentlig 😛

    Ikke rart hun koser seg i magen, hun er jo en paleobaby og koser seg med all den sunne og gode mat :)

    • Eggeplomme:) vent med hvitten. Og velg helst økologisk.

      Tror det med grøt er så innarbeidet at mange ikke tenker det kan være andre alternativer. Dessverre!

  5. Ingvild

    Hei! Har lyst å prøve meg på denne. Hiver du i hele boksen med kokosmelk, eller kun den stive delen? Det er kanskje forskjell på den du bruker fra kartong og den fra hermetikkboks. I og med at den står i kjøleskapet skiller den seg jo :)

    Flott blogg! Interessant å følge med.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*