Det her blir en slags ukemeny på etterskudd. Jon og jeg har perioder hvor vi er gode på å planlegge ukemeny og å forberede mat, og perioder hvor vi ikke er så gode på det. Nå er vi inne i en god periode. Jeg er jo i mammaperm, så jeg er den som lager meny, handleliste og handler inn, og som oftest forbereder mest middag. Å handle inn stort og forberede mat for flere dager sparer oss både tid og penger. Dessuten synes jeg det er veldig greit å ikke vri hjernen min kl tre for å finne på noe å ha til middag.

Jeg prøver å ha fiskemiddag, kylling og kjøtt i løpet av en uke og variere grønnsaker og tilbereding av disse. Fremover ønsker å jeg å i alle fall prøve en ny rett eller et nytt tilbehør i uken. Som tidvis matlei (det er vi vel alle) hjelper det på matmotivasjonen. Dessuten blir det flere oppskrifter å dele med dere ut av slik eksperimentering!

Når vi lager matplan, lager vi ikke plan for frokost. Jon og Mini spiser som regel frokost sammen. Jeg og Lillesøster står opp litt senere siden jeg som regel ammer mye på natten.

Denne uken har vi spist dette til middag:

Kylling med estragonsaus.
estragonkylling
Oppskriften på estragonsausen finner du her
. Veldig godt! Det skal vi lage flere ganger. Mini elsker jo saus. Saus er innsalgsargument for å gå til bords i stedet for å leke ute.

Torsk med bacon, blomkålmos og rosenkål.
torsk

Egentlig skulle jeg lage fiskegratengen som det er oppskrift på i boken min, men la oss skylde på baby. (Seriøst, det var baby sin skyld. Amming etc). Så da ble det denne middagen i stedet. Blomkålen hadde jeg skåret opp i biter noen kvelder i forveien. Torsken var tint – vi kjøpte en billig torskeblokk på 400 gram på nå utskjelte Rema1000 (etter Brennpunkt-dokumentaren). Jeg koker blomkålen, heller av vannet og tilsetter greie mengder smør og litt havsalt og bruker stavmikser. (Ps: sorry uklart bilde).

Chilikylling med kryddermajones og søtpotetfries.
kyllingmajones
Her helstekte jeg en stangekylling. Hadde smør under skinnet og salt og paprikakrydder og cayennepepper oppå skinnet. Søtpoteten skjærer jeg i passe like biter og har i kaldt vann en stund. Dette for å ta ut litt av stivelsen slik at friesene blir mer crispy. Disse ble stekt etter kyllingen var ferdig. Majonesen kommer det oppskrift på når jeg har raffinert den til en enda bedre majones. Jeg hadde hvitløk, chili og paprika i den. Minigodkjent og mammagodkjent, men han Jon er ikke så glad i majo. Salat også som tilbehør fordi jeg har salatdilla om dagen. Et sikkert vårtegn.

Ørret med estragon, brokkolipuré og purresmør.
Søren klype, vi glemte å ta bilde av denne. Ha fersk estragon på ørret eller laks, stek i ovn. Lag brokkolipurè av brokkoli og smør. Smelt smør på lav varme med purre i småbiter. Spis. Mini kan være skeptisk til fisk, men spiste dette. Jeg sa smør var saus, og da var det greit.

Burger med salat, stekt sopp og mangosalsa.
burger
Mangosalsa er det oppskrift på i boken min. Min venninne Camilla har laget oppskriften. (Hun har forøvrig lansert superfine takeawaykopper i nettshoppen sin, sjekk ut!) Også et Minivennlig måltid. Hun spiste opp halve mangoen mens jeg lagde salsaen.

Kraftbasert gulerotsuppe med bacon.
Denne har vi heller ikke bilde av. Men den var inmari god. Basert på kraften fra estragonkyllingen. Mini digger suppe og digger bacon, så dette er en vinner.

Og i går, fredag, hadde vi freddastaco: kjøttdeig med hjemmelaget tacokrydder, guacamole, vanlig salsa og salat. Mini var mest opptatt av å dyppe paprika i guacamolen og å spise flest mulig småtomater. Til lunsj hadde hun pære og blåbær (hun var med meg og svigermor i går), så i går har hun nesten vært en raw food-fruitarian.

Er det stemning for flere slike poster? Det motiverer jaffal meg til å lage bra ukesmenyer!