Å spise sunt handler ikke bare om hva du ikke spiser, men også om hva du spiser. Fermentert mat og drikke kan gi helsen din en ekstra boost.

(Konkurransen er avsluttet)

For en liten tid siden var jeg på fermenteringskurs hos Gry Hammer. Gry kan kalles tradisjonskostdronningen i Norge. Hun deler raust kunnskap og matglede på bloggen sin.  Gry har gitt ut flere bøker på eget forlag og kommer i januar med en bok om fermentering på Cappelen Damm forlag.
gryhammerbok

(Les mer om hvordan du vinner denne boken nederst i bloggposten!)

Næringsrik mat
Et sunt kosthold handler ikke bare om hva du ikke spiser, men også om hva du spiser. Jeg mener at det ikke nødvendigvis er et sunt kosthold når du for eksempel erstatter hvitt sukker med ulike typer sukrin, for eksempel, eller bytter ut smør med lettmargarin for å få færre kalorier i desserten. Paleo er et grunnleggende sunt kosthold for de aller fleste av oss, men i tillegg til å spise animalske produkter, grønnsaker, frukt, nøtter og frø kan man gjøre kostholdet enda mer næringsrikt og gunstig for tarmfloraen ved å drikke kraft jevnlig og også å fermentere mat og drikke. Jeg har ikke kommet så langt med dette, så derfor var jeg på kurs hos Gry.

Hva er fermentert mat og drikke?
Eksempler på fermentert mat og drikke er kefir, yoghurt, kombucha, vannkefir, ketchup, sylteagurk og surkål som det ble laget før i tiden, surdeigsbrød og vin. Ved å fermentere maten letter det opptaket av næringsstoffer og det tilfører deg gode bakterier – enkelt forklart.

I boken min skrev jeg at 70 – 80 prosent av immunforsvaret er i ditt fordøyelsessystem. Derfor vil du være venn med tarmen din. Å spise mat som gir energi til de gode bakteriene i fordøyelsessystemet vil støtte opp om en god helse – og motsatt. Fermentert mat og drikke kan bidra til en god tarmflora.

Fermenteringskurset
Jeg tok med meg Lillesøster en kveld for å være med på kurs hjemme hos Gry. Kjøkkenet hennes var fullt av folk. Unge, gamle, syke og friske. Og en litt irritert Lillesøster på nesten tre måneder. Vi fikk servert ulike typer fermentert mat og fikk smake på forskjellige vannkefirer og kombuchaer. Mens vi spiste snakket Gry om hvorfor fermentering er viktig for helsen. Etter maten viste Gry oss hvordan lage noe av det vi hadde smakt, blant annet surdeigsbrød og surkål.
DSC_1573

Jeg tok med en kombuchamamma og surdeigsstarter hjem. Jon har laget surdeigsbrød et par ganger nå. Som dere kanskje vet spiser han brød av og til (men aldri hjemme) og jeg liker godt at han nå kan spise et langt sunnere alternativ enn det som finnes i butikken. Mini liker ikke brødet. Jeg synes det er godt, men siden magen min reagerer på matvarer jeg tidligere ikke reagerte på om dagen er jeg forsiktig med å spise det. Vår andre kombucha står nå i skapet. I denne perioden har jeg også laget vannkefir, men det likte ikke kroppen min nå! Det skal jeg skrive om ved en senere anledning.

Men er det paleo da?
Så et par ord om «er det paleo». Er alt Gry lager og som står i boken hennes paleo? Nei. Men som jeg skriver om jevnlig er jeg ikke så opptatt av det jeg spiser er paleo eller ei, men om det bygger oppom en god helse eller ei. Hvis man ikke reagerer på surdeigsbrød, for eksempel, og har lyst til å ha brød i kosten med jevne mellomrom, synes jeg det er helt fint. Jeg ønsker heller ikke å ha et kosthold hvor jeg er mer opptatt av å følge «regler» enn å lytte til egen kropp. Det er en prosess som tar tid, og som konstant er i utvikling og endring siden våre kropper også endrer seg. Jeg anbefaler uansett å være med på kurs hos Gry om du har anledning til det, eller kjøpe bøkene hennes. Oppskriftene på nærende blåbærsaft, som jeg lager med jevne mellomrom og alltid når Mini ikke er helt i form, samt på pepperkakekulene, er hentet fra Gry.

Giveaway!
Har du lyst på en bok av Gry? Legg igjen en kommentar om hvorfor du har lyst på en bok, så trekker jeg en tilfeldig vinner. Konkurransen avsluttes tirsdag 23. juni.