Tolv uker med meditasjon, nye oppgaver hver uke og innbydelse til sjelevrenging har gjort meg til et litt annet menneske.

Jeg har fulgt Ninka-Bernadette Mauritson i mange, mange år, siden 2007-2008 tror jeg. Ninka er altså kvinnen bak bøkene Kjernesunn familie, og nå bak bloggen Ninkas detox. Hun har et program som kun er for kvinner som heter Detox dig smuk. (Man må jo elske dansk). Jeg synes Ninka er veldig inspirerende og siden jeg hadde lyst til å lære mer om hennes syn på kost, trening og tanker hos oss kvinner meldte jeg meg på forløpet som går nå.

Det har vært lærerikt. Og vi er kun i uke 9.

Helhetlig fokus
Programmet er veldig holistisk. Det er rammer for mat, for trening, for hva man skal tenke på/fokusere på, det er ulike meditasjoner ukentlig, man kan fylle ut kost- og takknemlighetsdagbok og skal ta ulike kosttilskudd for å detoxe. Jeg gjør bare en brøkdel av dette og likevel har jeg lært masse om meg selv, mine egne reaksjonsmåter og kommet nærmere mine verdier i livet. Ikke lite!

Ikke detox ved amming
Jeg følger ikke mat slavisk, mye fordi jeg har det ganske bra med mitt kosthold og fordi jeg ammer. Ninka er også forkjemper for et paleoaktig kosthold, uten gluten, sukker og melk. Hun anbefaler low carb high fat men med innslag av carb-cycling, dvs at man spiser mer karbohydratrike måltider en til flere ganger i uken alt ettersom hvor god din toleranse og behov for karbohydrater er. Jeg vet mange har suksess med en slik tilnærming. Jeg tar heller ingen spesifikke detox-kosttilskudd. Siden jeg ammer så mye som jeg gjør enda detoxer jeg ikke, ei heller vil jeg ned så mye i vekt. Detox kan vente til det ikke kommer ut i morsmelken. Jeg vil amme Fie lenge.

Slapp’a
Det var detox-programmet som sparket meg i rompa til å ta ti dagers treningsfri tidligere i høst. Dere vet jo at jeg er fan av å se helhetlig på livet. Er man veldig sliten eller jobber inmari mye eller sover lite bør man kanskje i en periode roe ned treningen. Men for mange av oss er det lettere sagt enn gjort, for en dag uten trening er en dag uten mening eller man angrer aldri å en treningsøkt eller din treningsøkt var min oppvarming – dere vet. Å ikke trene var inmari digg, faktisk. Nå trener ikke jeg veldig mye eller veldig hardt, men å ikke trene noe, det er sjeldent. Jeg er sikker på at jeg trengte det. Og det er mye mulig jeg oftere kommer til å ta en pause fremover, sånn en uke her og en uke der.

Indre arbeid = mental trening
Hva jeg har digget mest er det indre arbeidet og meditasjonene. Jeg har ikke meditert hver dag, men kanskje 3 – 4 ganger i uken. Fytti så digg det er å meditere. Etter programmet skal jeg fortsette med ulike former for meditasjon. Jeg elsker det. Samhørigheten mellom alle kvinnene som er med er interessant. Vi er vel 300 kvinner som deler stort og smått på en facebookgruppe. Det jeg liker best er påminnelsen om at selvom vi alle er unike er vi så inmari ikke unike også. Og det kan være godt. Når det gjelder det indre arbeidet, er det nytt fokus hver uke om hva vi skal tenke på (sagt litt enkelt). Det har vært så lærerikt. Å jobbe med seg selv mentalt er veldig nyttig. Det rare er jo at selv om jeg har vært med meg selv hver dag i 34 år lærer jeg stadig vekk nye sider ved meg selv. Selvutvikling er gøy (og litt vondt)!

Det spennende ved programmet er linken mellom mat og følelser. De aller fleste av oss vet at vi ikke har godt av slike og sånne matvarer, likevel spiser vi det. Hvorfor er det slik? Ukesoppgavene har gitt meg nyttig innsikt, og etter facebooksiden å dømme er ikke jeg den eneste.

Så hva har det å si lissom?
Jeg meldte meg på for å bli bedre kjent med meg selv og komme nærmere mine verdier og mål. Jeg har en god venninne som er mental trener og som hamrer inn at jeg må vite mine verdier hvis ikke vet man jo ikke hva man vil her i livet. Det er jeg enig i. Å finne verdier er skritt en, å etterleve dem er skritt to. Ønsker du å lese litt mer om det, anbefaler jeg boken Mental styrketrening av Cecilie Ystenes

Jeg er sikker på at bloggen min blir bedre av at jeg har vært med på dette forløpet og jaggu tror jeg ikke at jeg er blitt en hakket bedre mamma også. Det handler nok i stor grad om at jeg står enda tryggere i meg selv og hvilke valg jeg tar – nettopp fordi verdiene mine er blitt klarere for meg.

Konkusjon: anbefales!.