Jeg elsker kakao i vinterhalvåret. Og denne kakaoen gjør meg nesten rynkefri i tillegg. Najs!

Tid: ca fem minutter

Nivå: superenkel

Ingredienser:

  • Kokosmelk, jeg bruker ca 2 dl
  • Råkakao, jeg bruker ca 1.5 – 2 ss
  • Gelatinpulver, jeg bruker 2 ss
  • Kokosblomstsukker, jeg bruker 1 ts
  • Evt kanel, kardemomme, honning, chili, litt havsalt – alt ettersom hva du føler for.

Grunnen til at jeg skriver hva jeg bruker er at kakao er smakssak. Jeg liker at kakaoen er mørk og kraftig og ikke så veldig søt. Liker du mildere og søtere må du smake deg til det. Dess mer kakaopulver og gelatin du har i kakaoen jo tykkere blir den. Uansett blir denne kakaoen tykkere enn regals rett i koppen (og godt er jo det).

Fremgangsmåte:

Ha alle ingrediensene i en kjele og varm opp på lav varme. For at alle næringsstoffene best skal bevares bør ikke kakaoen koke, men helst ha en fingervarm temperatur.

DSC_2587

Kakaoen er god til barn også. Den er ganske mektig, så Elly drikker bare litt av den. Siden kakaoen inneholder så mye bra for den lille kroppen har jeg den beste samvittighet.

Litt om ingrediensene:

Gelatin er et protein. Det utvinnes fra for eksempel dyreben. Altså er kraft en god kilde til gelatin, og en av grunnene til at kraft er så sunt for oss. Jeg kjøper økologisk gelatinpulver. Gelatin er bra for helsen av mange grunner. For det første – det er et protein som nevnt så kakaoen over blir som en liten proteindrikk. Gelatin hjelper fordøyelsen. For små ømtåelige mager kan det derfor være fint å tilsette kraft eller gelatin i magen. Gelatin gir deg fin hud og kan holde rynkene på vent. Kostholdet har mer å si for rynker enn allverdens dyre kremer, husk det! Gelatin kan også gjøre underverker for knirkete ledd. Gelatin kan også gi en god natts søvn. Ikke verst? Billig er det også!

Råkakao sies å være supermat. Råkakao er en ypperlig kilde til magnesium, et mineral de fleste av oss faktisk har mangel på. Når jeg sier at magnesium er innblandet i 300 kjemiske prosesser i kroppen skjønner du at magnesium er viktig. Kakao inneholder også et stoff som blir til mat for noen av de gode bakteriene i magen din. Kakao inneholder også oppkvikkende stoffer som gjør deg våken og blid, og er en god kilde til antioksidanter. Men, det er et men her. Kakao er en bønne, hvilket betyr at råkako inneholder antinæringsstoffer som hindrer kroppen din i å ta opp vitaminer og mineraler. Ergo bør du kanskje ikke få i deg råkakao hver dag, eller i alle fall ikke i store mengder. Jeg merker ikke noe negativt når jeg drikker min antirynkekakaodrikk, men kjenn etter selv (som med alt av mat).

Kokosmelk inneholder kortkjedede fettsyrer, mct, som gir rask energi og som er positivt for forbrenningen din.

Kokosblomstsukker har lavere GI enn vanlig sukker og inneholder noe mineraler og vitaminer. Men jeg vil si at kokosblomstsukker fremdeles ikke er sunt, det er bare sunnere enn vanlig sukker.

Nyt koppen!

DSC_2590