Jeg foretrekker å få i meg proteiner fra maten jeg spiser, men har kommet til at proteinpulver kan være nyttig i ny og ne – i for eksempel i en digg sjokoladesmoothie!

Jeg har sett med undring på den trenden hvor det puttes proteinpulver i alt fra sjokoladekaker, til godteri, til frokost, lunsj og middag. Visst er proteiner viktig for oss og nyttig når vi trener og ønsker å bygge muskler, men jeg har rett og slett ikke forstått greia med å putte prottispulver i mat i stedet for å bare spise naturlig mat.

I en Ingefær-episode tidligere i år snakket jeg med supersterke Kamilla K om hva hun spiser for å bli så sterk. Spiser du proteinpulver, spurte jeg. Nei, svarte hun. Jeg har det tilgjengelig, men jeg spiser bare naturlig mat og sørger for at maten jeg spiser inneholder en proteinkilde.

Selv prøvde jeg proteinpulver en kort stund da jeg trente crossfit aktivt. Men jeg var så glad i mat at det ble en shake i tillegg til vanlig middag noe som jeg syntes ble til et for høyt energiinntak. Ikke følte jeg noe behov for proteinpulver på den tiden heller. Jeg har hatt som tanke at så lenge jeg spiser protein til hvert måltid gjennom dagen får jeg i meg nok til å opprettholde og/eller bygge muskelmasse. Siden jeg trener hovedsaklig for velvære er det ikke viktig for meg å vite hvor mye proteiner (eller fett eller karbohydrater eller kalorier) jeg får i meg i løpet av dagen. Jeg spiser lettopptakelige proteiner i form av animalsk protein, og varierer mellom egg, fisk, kjøtt, fugl, innmat og kraft i løpet av en dag og en uke. Også sper jeg på med gelatin i tillegg.

Men så fikk jeg tilsendt en boks med proteinpulver fra danske DinSundhed og tenkte: ok, jeg tester. Jeg jobber jo hjemmefra og har mulighet til å trene på dagtid. Etter trening lager jeg ofte smoothie. Den har jeg hatt eggeplommer i for å få proteiner. Så da jeg fikk proteinpulveret bare byttet jeg ut eggeplommen med proteinpulver. Egg spiser jeg uansett hver frokost, så de verdifulle næringsstoffene en eggeplomme inneholder får jeg nok av uansett. Proteinpulveret jeg har fått smaker ingenting og er økologisk fra gressforede kyr. Det kan jeg like. Jeg har ikke reagert på proteinpulveret heller. Noen får reaksjoner på myse (whey), men det gjør altså ikke jeg.

Så hva er mine erfaringer? Jeg synes det har vært inmari praktisk å ha proteinpulver tilgjengelig. Jeg har puttet oppi et par spiseskjeer i smoothien etter trening. Det har gitt en deilig konsistens til smoothien og jeg har holdt meg mett lenge. Metthetsfølelsen kommer såklart også av de ulike fettkildene jeg har i mine smoothier. Jeg vil tro jeg også har spart litt penger på å bruke proteinpulver i stedet for egg. Økologiske egg koster gjerne fem kroner stykket, hvilket kan bli 10 kroner per smoothie.

Utseendetmessig har jeg ingen formening. Hvis jeg har fått mer synlige muskler den siste tiden er det grunnet treningen, nok søvn og lavere fettprosent enn proteinpulver – eller omvendt. Men jeg kommer faktisk til å fortsette å ha dette proteinpulveret i hus. Og vet du: jeg er faktisk overrasket av konklusjonen min! Nå som jeg er tom merker jeg at jeg savner det, ene og alene fordi det er så enkelt og greit og jeg vet at jeg får i meg en liten dose protein etter trening de dagene jeg velger å lage meg en smoothie. Fremdeles kommer min hoveddel av protein til å komme fra ekte mat, og fremdeles er jeg skeptisk til å lage for mye mat hvor proteinpulver er en del av ingredienslisten. Men som et lite suplement i hverdagen min? Så absolutt.

Sjokoladesmoothie

DSCF1638 [ingredients title=»Ingredienser sjokoladesmoothie»]

  • Kokosmelk
  • Kefir (om du ønsker – lag gjerne selv av øko h-melk og gi magen din gode bakterier!)
  • Frosne bringebær
  • Proteinpulver eller en-to eggeplommer
  • Banan
  • Økologisk råkakao
  • Gelatinpulver
  • Maca
  • Kakaonibs
  • Tørket kokos
  • Chiafrø
  • Knust linfrø
  • Gresskarkjerner

[/ingredients] [directions title=»Fremgangsmåte»]

  1. Ha kokosmelk, eventuelt kefir, proteinpulver/eggeplomme, banan, bringebær, maca og råkakao i en blender og bland til jevnt.
  2. Rør inn gelatinpulver om du har det for hånden.
  3. Pynt med eller bland i en eller flere ingredienser av chiafrø, kakaonibs, gresskarkjerner, knuse linfrø, kokoschips – eller annet. Jeg varierer hva jeg har i mine, men nå om dagen er det kakaonibs, kokoschips og ekstra frosne bringebær som gjelder.

[/directions] DSCF1634

PS: Jeg bruker gelatin for hud, hår, negler og fordøyelse. Billig proteinpulver er det og. Maca gir blant annet god energi. Jeg sverget til maca hver dag da jeg skrev boken min. (Maca kan visst også hjelpe på fertiliteten – vel verdt en test om du går i babytanker).

DSCF1640