Det er på tide å ta beina fatt!

Kraft, eller bone broth på engelsk, er en skikkelig hipsterdrikk. Såpass hipster at den ikke blir servert som drikk på cafeer i Norge foreløpig. Vi lager den bare hjemme. Men i New York, for eksempel, der går bebrillede eller skjeggete eller bærenettbefengte mennesker med en kopp varmende bone broth på vei til kontorfelleskapet sitt hvor de skal koble opp macen sin.

Det gleder meg når fornuftig mat blir til trend. Fermentering. Oksehaler. Rotgrønnsaker. Smør. Kefir. Er det noe jeg ønsker meg i Oslo er det en kafe som serverer kraft. Kraftbrenneriet, lissom. Men heldigvis er det lett som en plett å lage kraft selv. Hvis det ikke hadde vært enkelt, hadde nemlig ikke vi gjort det så ofte som vi gjør hjemme i huset vårt.

Men før vi kommer til bruksanvisningen: hvorfor er det lurt å drikke kraft jevnlig?

Kraft er et kosttilskudd

Mineraler som magnesium, kalsium og fosfor. Særlig magnesium kan mange ha for lite av i dagens hektiske samfunn. Magnesium virker beroligende, kanskje derfor mange sverger til en kopp kraft før leggetid?

Kraft inneholder kollagen og gelatin

Kollagen er det proteinet som det finnes mest av i kroppene våre, og gelatin er kokt kollagen. Kollagen er viktig for hår, hud og negler. Det vil si at tilskudd av kollagen kan bidra til å gjøre huden din mindre rynkete, neglene sterkere og håret blankere og fyldigere. Jeg vet mange drikker kraft hovedsaklig av skjønnhetsgevinsten det hevdes at kraft har, fremfor helsegevinsten. Jeg kan også kjenne at jeg blir motivert av dette, nå som jeg har bikket 35 og kan se en sinnarynke over nesen … Gelatin gjør at kraften blir stiv i kjøleskap, akkurat som gele blir.

Kraft kan hjelpe fordøyelsen

Og det er rett og slett grunnet det høye innholdet av gelatin og kollagen. Om du sliter med oppblåst mage, urolig mage eller uregelmessig avføring kan det være verdt å teste om kraft hjelper. En velfungerende fordøyelse er nyttig for næringsopptaket i tarmen, og dermed for helsen.

Kraft gir all mat bedre smak

En hver kokk med respekt for seg selv lager sauser basert på kraft i stedet for buljong fordi kraft gir god smak. Supper med kraft smaker ekstra godt og blir ekstra næringsrike. Eller tomatsausen på pizzaen med kraft – det blir ekstra godt. (Oppskrift på dette kommer i tirsdager fremover!)

Kraft er rikt på proteiner

Og da gjerne proteiner som ikke muskelkjøtt inneholder så mye av. Det er nyttig å variere proteinkildene sine, og kraft er dermed en enkel måte å øke det daglige proteininntaket sitt på.

Kraft er billig

Kontakt en jeger, kjøp hele kyllinger, stek og kok kraft av skroget, kjøp oksehaler, gå til en fiskebutikk og få avkapp – mulighetene er mange. Poenget er at kraftbein er billig (ofte kan du få det gratis), og med en innsats på 10 minutter før tolv timers til tre døgns ventetid har du en supernæringsrik drikk som gjør maten smakfull, mer næringsrik og ekstra mettende.

Det er supert for babyer og barn

Lag moser med kraft, supper, tilsett kraft i gryteretter, eller gi grønnsakene du koker for å smaksette kraften til de små håpefulle. Det gir ekstra næring og hjelper de små magene til å fordøye maten enda bedre. Jeg ga for et par siden jevnlig kraft til en mamma som hadde en sønn med reflux, som opplevde at han hadde det bedre med kraft i maten.

For flere grunner, les mitt tidligere innlegg om kraft, titt innom Helene Raghilds blogg, Gry Hammer sin blogg, eller hør på Ingefær podcast intervju med Gry Hammer og Live-intervju med Gry Hammer.

Ok. Jeg er med. Jeg skal koke kraft. Men åssen gjør jeg det?

Så enkelt er det: Ha bein oppi en kjele. Tilsett vann til over beina. Ha gjerne litt syre i form av sitron, eddik eller eplesyreeddik for å lettere trekke mineralene ut av beina. Tilsett grønnsaker hvis du ønsker en kraft som smaker litt. Jeg bruker ofte gulerøtter, og om jeg husker å ha tatt vare på brokkolistilken og andre grønnsaksrester som ikke brukes. Ulike grønnsaker gir ulik smak på kraften så prøv deg frem.

Så lar du det koke opp, noen siler av (det gjør ikke vi, og deretter trekke i alt fra 12 – 36 timer under lokk. (Fiskekraft tar dog bare et par timer). Ønsker du å redusere kraften har du noen timer med trekking uten lokk. Sil av og oppbevar i kjøleskap, eller frys ned som terninger. Slik har du alltid litt kraft klar til bruk.

Hvor ofte bør jeg ha kraft i meg?

Det kommer helt an på. Noen mener hver dag, andre mener at jevnlig inntak et par ganger i uken er bra. Personlig drikker jeg en kopp kraft på kvelden i perioder, før det dabber av. Nå for tiden har vi kraftbaserte supper eller sauser en til to ganger i uken, slik at jentene mine får i seg kraft i alle fall ukentlig.

Sånn! Nå håper jeg du ble gira på å ta beina fatt, du også!

Neste uke: kraftbaserte supersupper

Og som et PS: vet du at du har en hektisk foran deg og ikke orker tanken på å begynne å koke kraft eller være med på #hodetilhaletirsdag – kjøp i alle fall leverkapsler! Jeg tar en liten håndfull hver dag og skal ikke stanse med det første.