Jeg vil anbefale alle som ønsker å utvikle seg selv å ta mental trener-utdannelsen hos RAW trening. For min egen del har det vært ekstremt viktig nå som jeg jobber for meg selv. Jeg gir deg fem grunner til hvorfor mental trening er viktig for meg.

For meg handler ikke mental trening om å bli best eller bli superkvinne. Det handler om å få verktøy til å sette gode mål og nå disse raskere, det handler om å bruke verktøy slik at kjipe dager blir bedre og det handler om å bli en litt mer bevisst versjon av meg selv. Jeg er snart ferdig med Level 1 og anbefaler de som er lystne på å utvikle seg og utfordre seg å bli med på årets siste Level 1-utdannelse. Påmeldingsfrist er 27. september med oppstart to dager etter!

Her er fem grunner til hvorfor jeg har hatt nytte av mental trening.

  1. Jeg setter meg gode mål.
    Målene jeg har for bloggen og Ingefær podcast er satt på bakgrunn av verdiene mine og innenfor en realistisk tidsramme og livssituasjon. Jeg har to små jenter og kan for eksempel ikke jobbe 14 timer daglig. Dermed er noen av målene satt lengre frem i tid enn hva de ville vært om jeg ikke hadde barn. Jeg har skrevet målene mine for 2016 på et ark som henger foran meg her på pulten. Hver dag ser jeg disse, noe som motiverer og inspirerer. Jeg tror alle har nytte av å sette seg gode mål – og også finne ut av målet du har er ditt eller noe du trodde var ditt. Les mer om mål her!
  2. Jeg er snillere med meg selv.
    På mental trener-kurset lærer man blant annet om indre dialog. Vi snakker nemlig til oss selv konstant. I Ingefær-episoden med Helene Drage sa Helene så klokt: vi snakker styggere til oss selv enn vi ville gjort til noen andre – det er ikke hensiktsmessig i det hele tatt. Ved å bli bevisst sin indre dialog kan man snu negativ prat til mer konstruktiv eller helst positiv dialog. Jeg kan være … litt slem med meg selv i forbindelse med trening, for eksempel. Når jeg nå merker at negative tanker kommer opp skifter jeg rett og slett fokus. Jeg jager dustetanker vekk og snakker godt til meg selv i stedet. Vi skal jo leve med oss selv hele livet, så det beste er jo å være snill med oss selv!
  3. Jeg er mer lojal mot mine verdier.
    Å finne egne verdier kan være vanskelig. Når har du det bra? Hvorfor? Når har du det kjipt? Hvorfor? Hva er viktig for deg i livet? Hvorfor? Det er spørsmål vi alle har godt av å stille oss med jevne mellomrom. For min egen del har jeg jobbet med verdiene mine over lengre tid, og også måttet jobbe med å godta at jeg har de verdiene jeg har. Jeg har blant annet tenkt at verdiene ikke er bra nok. Rart, ikke sant? Nå er jeg derimot blitt både glad og stolt av mine verdier. De er blitt mitt nav.
  4. Jeg prioriterer bedre.
    Når verdiene var på plass for meg gjorde det et par store valg lette. Å være tro mot verdiene gjør nemlig det: fungerer som en veiviser i livet og gjør at valg blir mer åpenlyse. Og for å gjøre noe virkelig bra, må ofte andre ting nedprioriteres. Vi kan ikke være best på alle områder i livet. Jeg er blitt mer bevisst at jeg må planlegge og velge bort en del – uten å ha dårlig samvittighet.
  5. Jeg kan lettere snu tunge dager til det bedre.
    Takket være de mentale teknikkene som indre dialog, takket være å ha klare mål, takket være å vite verdiene mine kan jeg ved kjipe dager lettere løfte hodet og se fremover. Jeg godtar at jeg har kjipe dager, men lar ikke de kjipe tankene tar kontrollen. Jeg er ikke redd for å være lei meg eller sint, for eksempel, men de trenger ikke være i førersetet hele dagen igjennom.

Jeg har fire episoder av Ingefær som jeg anbefaler om du vil vite mer om mental trening. Det første er intervjuet med Cecilie Ystenes, som er en av gründerne av RAW trening. Pia Seeberg, journalist og blogger og også mental trener, snakker mye om viktigheten av å trene hjernen i episoden med henne. Bergljot Rosvoll snakket om adferdsendring og hvor viktig det er at det mentale er med, og i episoden med gründer av Get Inspired, Silje Landevåg, snakker hun om både gode mål og om magefølelse.